Stuyding the relationship between assertiveness and empathy of faculty members who have managerial positions (case study:Valiasr university of Rafsanjan)
Subject Areas :
1 -
Keywords: Assertiveness, Empathy, Faculty members, Managers. ,
Abstract :
Objective: the main goal of the present research is to study the relationship between assertiveness and empathy of faculty members who have managerial positions. Method: this is a correlative-applied research. statistical population of the research includes all faculty members with managerial positions in academic year 2015-2016 in Valiasr University of Rafsanjan. The number of them is 61 persons. The statistical population has been studied as the sample. Data were gathered by standard questionnaires of assertiveness (Gambrel & Richy) and empathy (Davis). Data were analyzed by descriptive and infrential statistics.Findings: results of data analysis suggest that there is no significant relationship between managers’ assertiveness and viewpoint and between amount of imagination and empathetic attention and there is relationship between managers’ assertiveness and personal distress.Conclusion: results of the research suggest that there is no relationship between assertiveness of faculty members with managerial positions and dimensions of empathy. Therefore, it is necessary to pay attention strictly to these dimensions in behaviors of managers. It is recommended that managers are chosen more accurately by holding educational periods, related workshops and more scientific selections.
آقاجانی، آرش (1385)."تبیین ویژگیهای مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه". پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره 24،صفحات 34-1.
تقوی لاریجانی ، ترانه و دیگران.(1388). "ارتباط قاطعیت و اضطراب در دانشجویان پرستاری و مامایی". مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران(حیات)، دوره 15،شماره 2، صفحات 72-61.
حجازی، مسعود.(1382). "جرات ورزی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی". پایان نامه کارشناسی ارشد ، تهران، دانشگاه تهران.
خدمتی،ابوطالب .آقا پیروز ، علی و شفیعی، عباس (1381). مدیریت علوی ،قم:پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
ریس ،شان و گراهام، رودریک (1379). آموزش ابراز وجود: چگونه همان کسی باشید که واقعا هستید،(ترجمه منیجه شهنی ییلاق و علیرضا رضایی)، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
سبزیکاران،اسماعیل .میری،عبدالرضا و اسماعیلی سالو محله، فرزاد (1392). "نیاز سنجی و تجزیه و تحلیل مهارت های آموزشی مورد نیاز مدیران مورد مطالعه در فروشگاههای زنجیره ای اتکا". فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال اول، شماره دوم،صفحات 70-49.
سعادت، اسفندیار (1383). مدیریت منابع انسانی. چاپ ششم. تهران: سمت.
صادقیه،هاشم.حاتمی،جواد،آقابابائی،ناصر.خرمی بنارکی،آناهیتا (1390)."مقایسه همدلی موقعیتی و خصیصه ای با توجه به نقش جنسیت".فصلنامه پژوهشهای روان شناسی اجتماعی، سال اول،شماره 2،صفحات 16-1.
صانعی، مهدی و یاری، مریم (1393). "تحلیل مولفه های اصول اخلاق حرفه ای مدیران در حوزه ی مدیریت منابع انسانی ". فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال نهم ، شماره 1، صفحات 11-1.
فراهانی،ابوالفضل.کشاورز، لقمان .قاسمی،حمید.عزیزیان کهن، نسرین (1392)."تحلیل سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی ایران".فصلنامه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال دوم، شماره 1،صفحات139-127.
قربانی،راهب .حاجی آقاجانی ، سعید. حیدری فر، معصومه .انداده، فاطمه و شمس آبادی،مرضیه (1387)."بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی".فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سال دهم، شماره 2،(پیاپی30)،صفحات 84-77.
قلی پور،آرین (1388). مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی)،چاپ دوم، تهران: سمت.
میرکمالی، سید محمد (1385).رهبری و مدیریت آموزشی، چاپ پانزدهم،تهران: یسطرون.
Bandeira M,Quaglia MC,Bachetti M,Ferrrira TL(2005).Assertive behavior and its relation to anxiety,Locus of control and selfesteem in undergraduate students.Escud psicol.22(2).Pp111-121.
Brunel M.L.(1989).L’empathie en counseling interculturel. sante’ mentale au Que’bec.vol14. numéro.Pp81-94.
Davis M.H,Conklin smith’s&Luce C.(1996).Effects of perspective taking the cognitive representation of person:A merging of self and other.Journal of personality and Psychology. 4.Pp713-726.
Davis M.H.(1983).Measuring individual difference in empathy:Evidence for amultidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology.44.Pp112-113.
Depau’l J ,Pe’rez-albe’niz A,Guibert M,Asla N&Ormaechea A(2008).Dispositional empathy in negectful mothers and mothers at high risk for chid physical abuse.Journal of Interpersonal Violence.23(5).Pp670-684.
Eisenberg,N.Spinrad,T.L.&Sadovsky,A.(2005).Empathy related responding in children.In M.killen &J.G.Smetana (Eds).Handbook of moral development(Pp517-549). Mahwah ,NJ: Erlbaum .
Gambril ,E.D&Richy,C.H.(1975).An Assertion inventory for use in assessment and research.Journal of Behavior Thrapy.6(4).Pp550-561.
Katz R.(1974).Skills of an effective administrator.Harvard Business Review.sep-oct:90-102
Laurent S.M&Hodges S.D(2009).Gender roles and empathic accuracy:The role of communion in reading minds.Sex Roles.60.Pp387-398.
MCcartan PJ,Hargie OD.(2004).Assertiveness and caring: are they compatible ?Journal Clin Nurse.13(6).Pp707-713.
Shimizu T.Kubota S,Mishima N,Nagata S.(2004).Relationship between self-esteem and assertiveness training among japanese hospital nurses. Journal Occup Health. 46(4)..Pp296-298.
Tichy,M.N&Cardwell,N.(2004).The Cycle of Leadership:How great leaders Teach their companies to win.New York.Harper Business.