Ethical Behavior in Ignorant Fanaticism and Qur'anic Educational Approaches to Coping With It
Subject Areas : Ethics and Islamic Educationعلی احمد ناصح 1 , Reza Najafi 2
1 -
2 -
Keywords: Yaazi bias, modern nervousness, educational strategies, Holy Quran.,
Abstract :
The educational basis of the Quran is based on the improvement of the behavioral and moral relations of the people of the age of decline. "Nejibit" and "fanaticism" are one of the most pre-Islamic Arabic behavioral attributes that have been reflected in various forms in the verses of the Qur'anic religion. The plot of subjects such as ignorance, violence, divorce, tribalism, multiplication and divorce on property and children shows that the Qur'an sensitively challenges all aspects of the discussion and seeks to eliminate them in various ways. The condemnation of the mistaken audience, the trauma of behavioral harm in the past and the past religions, as well as the explanation and explanation of the position of the Muslims towards other religions, forms the scientific logic of the Qur'an in educating the people of the age of decline. The characteristics of neurotic neurosis with the same indices are also observable today, although its structure has been adapted to the present day. Modern nervousness in the age of technology has kept man in riots such as racism, violence, war, murder and looting. The Quran, in its educational fundamentals, provides humans with thoughtful ways to pass through the vices and attribute virtues. Absolute acceptance of the sovereignty of the sacrament, the rejection of the rule of folklore, the obedience of the Prophet of God, the reliance on individual virtues, the negation of worldly and divine ignorance, the rejection of selfishness and cobraism, the emphasis on tolerance and the educational elements of the Quran is about the issue of the prohibition of ignorance, It is also on modern nervous system.
قرآن کریم
نهج البلاغه
ابراهیم، محمد ابوالفضل، 2014م، ایام العرب فی الاسلام، چاپ سوم، بیروت، لبنان، المکتبه الوقفیه.
ابنخلدون، عبدالرحمنبنمحمد، 1414ق، مقدمة ابنخلدون، بیروت، مؤسسه الكتاب الثقافي.
ابنعاشور، محمدطاهر، 1420ق، تفسير التحرير و التنوير، چاپ اول، بیروت، مؤسسة التاريخ العربي.
ابن منظور، محمد بن مکرم، 1376ش، لسان العرب،قم، نشر ادب الحوزه.
ابن هشام، عبدالملک، 1355ق، السیره النبویه، تحقیق: مصطفی السقاء، قاهره، مطعبه مصطفی البانی الحلبی.
امین، احمد، 1964م، فجر الاسلام، قاهره، النهضه المصریه.
بلاذری، احمد بن یحیی، 1367، فتوح البلدان، مترجم: محمد توکل، چاپ اول، تهران، ایران، نشر نقره.
بهشتی، سید محمد حسین، 1372، محیط پیدایش اسلام، چاپ سوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حسن ابراهیم حسن، 1422ق، تاریخ الاسلام، چاپ پانزدهم، بیروت، لبنان، مکتبه النهضه.
خلیل حتی، فیلیپ، 1366، تاریخ عرب، مترجم: ابوالقاسم پاینده، چاپ اول، تهران، نشر آگاه.
خواص، امیر، 1385، فلسفه اخلاق، چاپ اول، قم، دفتر نشر معارف.
زمخشرى، محمود بن عمر، 1407ق، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل فى وجوه التأويل، چاپ سوم، بیروت، دار الكتاب العربي.
سید قطب، 1425ق، فی ظلال القرآن، بیروت، مؤسسه دارالشروق.
شریف، احمد ابراهیم، 1968م، مکه و مدینه فی الجاهلیه و عهدالرسول، قاهره، دارالفکرالعربی.
طباطبایی، سید محمد حسین، 1393، المیزان فی تفسیرالقرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
طبرسی، ابو علی فضل بن حسن، 1406ق، مجمع البیان، بیروت، دارالمعرفه.
طوسى، محمد بن حسن، بی تا، التبيان في تفسير القرآن، چاپ اول، بیروت، دار إحياء التراث العربي.
طیب، عبدالحسین، 1369، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات اسلامی.
علی، جواد، 1972م، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، چاپ اول، بغداد، دارالعلم للملایین.
قاسمى، جمالالدين، 1418ق، تفسير محاسن التأويل،چاپ اول، بیروت، دارالكتبالعلمية.
قرشی، سید علی اکبر، 1371ش، قاموس قرآن، چاپ اول، تهران، دار الكتب الإسلامية.
قمی، علی بن ابراهیم، 1363، تفسیر قمی،چاپ سوم، قم، دارالکتاب.
كاشانى، فتحالله بن شكرالله، بی تا، منهج الصادقين في إلزام المخالفين، چاپ اول، تهران، كتابفروشى اسلاميه.
کلبی، هشام بن محمد، 1348، الاصنام، ترجمه: سید محمد رضا جلالی نایینی، چاپ اول، تهران، نشر تابان.
کلینی رازی، محمد بن یعقوب، 1375، اصول کافی، تحقیق علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
لوبون، گوستاو، 1378، تاریخ تمدن اسلام و عرب، مترجم: سید محمد تقی فخر داعی گیلانی، چاپ اول، تهران، انتشارات پیک ایران.
مصباح یزدی، محمد تقی، 1380، فلسفه اخلاق، چاپ اول، تهران،شرکت چاپ و نشر بین الملل.
مسعودی، علی بن حسین، 1378، مروج الذهب، ترجمه و تحقیق: ابوالقاسم پاینده، چاپ هشتم، تهران، دفتر انتشارات علمی فرهنگی.
مطهری، مرتضی، 1386، مجموعه آثار، چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات صدرا.
مغنیه، محمد جواد، 1378ش، تفسیر کاشف، ترجمه موسی دانش، چاپ اول، قم، نشر بوستان کتاب.
مكارم شيرازى، ناصر، 1371، تفسير نمونه، چاپ دهم، تهران، دار الكتب الإسلامية.
----------- ، 1385، اخلاق در قرآن، چاپ اول، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب.
----------- ، 1378، پیام قرآن، چاپ اول، قم، انتشارات مدرسه علی بن ابی طالب.
یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، بیتا، تاریخ یعقوبی، مترجم: محمد ابراهیم آیتی، چاپ سوم، تهران، بنگاه نشر کتاب
آجرلویی،محمود، 1396، جاهلیت مدرن، مجله بصیرت و تربیت اسلامی، شماره43.
جانزاده، حسین، 1394، مردمان عربستان قبل و بعد اسلام، مجله تحقیقات جدید در علوم انسانی، شماره6
سارلی، زبیده، 1396، جاهلیت در مقابل عقلانیت و خردورزی، مجله تحقیقات جدید در علوم انسانی، شماره25.
شعبانپور، محمد،1392، راهکارهای اخلاقی مقابله با مؤلفههای جاهلیت در جوامع مدرن، پژوهشنامه معارف قرآنی، شماره15.
------------- ، 1394، مؤلفههای قرآنی فرهنگ جاهلیت و مصادیق آن در جوامع مدرن، مجله تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، شماره19.
عبداللهی، محمد اسماعیل، 1396، برخورد قرآن و سنت با جاهلیت عصر نزول، مجله قرآنی کوثر، شماره60.