Morals of pedagogy in Islamic life style
Subject Areas : Ethics and Islamic Education
1 -
Keywords: Life style, Islamic pedagogy, Spirituality, Responsibility, Personality of human beings ,
Abstract :
The main subject that has been noticed in this study is “Morals of pedagogy in Islamic life style”. Excessive importance of “life style” in people’s social, cultural and political lives, and also essential consequences of these life styles have been the center of attention of scientists from different fields. Therefore scholars from various fields such as, sociology, psychology, cultural studies, anthropology, medicine and theology etc. have studied part of this concept from their own point of view. The term, itself is a product of modern world, in which, it is shaped by weakening structural variables such as, social class, choices, emotional behaviors. While in Islam, it is shaped through divine instructions, pedagogical role models and patterns which are the basis for formation of the person’s identity and existence. In the modern world, besides its features and evolutions such as, developments and improvements of technological and communicational equipment, Islam causes progress, prosperity and excellence of humanity by presenting its special life style. Current paper will study intents and purposes of pedagogy in Islamic life style, pattern and society based pedagogy in social life style, concept of responsibility and replacement of divine virtues in Islamic life style. The paper will also take a glance at the role of spirituality in upbringing of educated people and also the role of governments in formation of life style.
قرآن کریم
نهج البلاغه امام علی علیه السلام
1.بدری گرگری، رحیم ( 1393 ). "تاثیر جهت گیری های مذهبی و روش های مقابله مذهبی بر اعتیاد پذیری دانشجویان دانشگاه تبریز" فصلنامه راهبرد فرهنگ ، شماره بیست و هشتم ، زمستان 1393
2.بهشتی، محمد (1388) آراي دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. تهران:
3. .چانی، ديويد( 1376) "سبک زندگی" ترجمة حسن چاوشيان. فصلنامة فرهنگ عمومی، شماره10 و 11: بهار و تابستان
4. جعفریان، حسین، میرزامحمدی، محمد حسن، (1394 ) " تبیین نقش و جایگاه اصل تربیتی "گذر از ظاهر به باطن"در سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن بر شکل گیري تمدن نوین اسلامی " فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و سوم، دوره جدید، شماره 29 زمستان1394
5.صانعی، سید مهدي (1378 ) " پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی" . مشهد :
6..مهدیزاده، حسين( 1390 )آينده: ... و سبک زندگی: تبديل شدن سبک زندگی به يک دانش مستقل. سوره انديشه، شماره 54 و 55: آذر و
7. صفایی مقدم، مسعود (1389 ) "مطالعه تحليلي نهضت معنويت گرايي و ارائه رويكردي براي آموزش عالي معنويت گرا" فصلنامه : راهبرد فرهنگ ، سال سوم، شماره دوازدهم، زمستان 1389 سال چهارم، شماره سيزدهم، بهار
8.گیدنز، آ. (1385). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید.ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشر
9.داوودي، محمد (1390). نقش معلم در تربیت دینی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
10. .يحيايي، سبحان (1388) "مطالعه انگارههاي هويّت فرهنگي و هويّت ملّي ملتهاي ايران و افغانستان" فصلنامه مطالعات ملي، سال دهم
11. .عظیمی فرد، فاطمه(1392 ) " گفتمان سبک زندگی، رسانه و جهاني شدن " فصلنامه : مطالعات سبک زندگي // سال دوم، شماره 3، بهار
12. امیرپور، مهناز، گریوانی، مریم(1392) "تاثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان" فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی ،
13. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، 1جلد، دارالاضواء، 1404 ق
14. دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود، اخلاق اسلامی، نشر معارف، 1394ش
15. داوودی، محمد، اخلاق اسلامی( مبانی و مفاهیم)، نشر معارف،1388، ش
16. سیف، علی اکبر، روانشناسی پرورشی، آگاه، 1368، ش
17. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، فلسفه تعلیم و تربیت، سمت، 1372، ش