Critical Discourse Analysis of Samad Behrangi’s “Mahi Siah Kouchoulou”Tale
Subject Areas : Research in Iranian classical literaturealireza moghadam 1 , 2 , 3 , 4
1 -
2 -
3 -
4 -
Abstract :
“Samad Behrangi” is a critic of the children's literature as well as the education system before him and tries to use the capabilities of children's literature to achieve his ideological goals.This study seeks to show how children's fiction, influenced by existing discourses and the social structure that produces these discourses, offers a different conception of education and how discourses reflect the concepts of education.This research attempts to show how children's fictional literature influenced by the existing discourses and the social structure producing these discourses, affords a different conception of education and how discourses play a role in reflecting the concepts of education. In this study, an attempt was made to review, analyze and explain the story of Behrangi’s “Mahi Siah Kouchoulou”Tale from Norman Fairclough’s approach. Our goal is to show what discourse or discourses the text is referring to by accurately analyzing the story and what relationship does this text establish between education and the social and political dimensions? Situational context reinforces the assumption of the author's ideological point of view. The result of this research, based on the analysis of critical discourse, is that Behrangi in this story has described and criticized four common contemporary discourses, namely authoritarianism, nationalism, religion and the Marxist left. The fourth discourse is Behrangi’s dominant and dependence discourse. In this work, Behrangi tries to make his discourse superior to other discourses by choosing specific words, characters, places, and metaphorical aspects.The themes of education in this story are often influenced by the left discourse and other common confrontational discourses and are formed in opposition to the discourse of the system of domination (the discourse of tyranny).
آقاگل¬زاده، فردوس (1386) «تحليل گفتمان انتقادي و ادبيات»، ادب¬پژوهی، شماره اول، صص 18-27.
آموزگار، ژاله )1395( تاریخ اساطیری ایران، تهران، سمت، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
برخورداری، رمضان و سید هادی مدنی (1395) «تحلیل محتوای کیفی قصه¬های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی- انتقادی»، فصلنامه خانواده و پژوهش، دورۀ سیزدهم، شماره ۱، صص 93-۱۱۶.
بروجردي، مهرزاد (1377) روشن¬فكران ايراني و غرب، ترجمه جمشيد شيرزادي، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
بلوکباشی، علی (1394) از ایران شب یلدا (چه می¬دانم 124)، تهران، دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
بهرنگی، صمد (1351) ماهی سیاه کوچولو، تهران، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان.
----------- (1359) درباره ادبیات کودکان، مجموعه مقالات صمد بهرنگی، تهران، روزبهان.
پولادی، کمال (1387) بنیادهای ادبیات کودک، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
تسه تونگ، مائو (1358) مائو تسه دون، منتخب آثار، تهران، سازمان انقلابي.
جلالی، مریم (1394) شاخص¬های اقتباس در ادبیات کودک و نوجوان، تهران، انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر.
دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری (1390) درآمدی به اسطوره¬¬ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، تهران، دانشگاه الزهرا(س) و کلهر.
درستي، احمد (1381) شعر سياسي در دورۀ پهلوي دوم، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي.
روزبه، محمدرضا (1387) ادبیات معاصر ایران (نثر)؛ آشنایی با آفاق داستان¬نویسی، نمایشنامه¬نویسی، نقدنویسی، طنزنویسی، نثر تحقیق، ترجمه و روزنامه¬نگاری در دوران معاصر، تهران، روزگار.
ساعی، علی (1387) روش تحقیق در علوم اجتماعی؛ با رهیافت عقلانیت انتقادی، تهران، چاپ دوم، سمت.
ستاری، جلال (1366) رمز و مثل در روان¬کاوی، تهران، توس.
شعاری¬نژاد، علی¬اکبر (1395) ادبیات کودکان، چاپ دوم، تهران، اطلاعات.
عزب دفتری، فرشته (1384) ادبیات کودکان و نوجوانان؛ مفاهیم و کاربرد آن در تربیت اجتماعی، تهران، فرهنگ سبز.
فركلاف، نورمن (1389) تحليل انتقادي گفتمان، ترجمۀ فاطمه شايستهپيران و دیگران، چاپ سوم، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانههاي صدا و سيما.
قاسم¬زاده، سید علی (1395) «کیفیت بیداری قهرمانِ درون در داستان ماهی سیاه کوچولو»، ادبیات پارسی معاصر، سال ششم، شماره سوم، صص 55-75.
قجری، حسینعلی و جواد نظری (1392) کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران، جامعه¬شناسان.
کزازی، میر جلال¬الدین (1372) رؤیا، حماسه و اسطوره، تهران، مرکز.
گروه محراب (1391) «تحلیل داستان ماهی سیاه کوچولو: تقابل نسل¬ها»، نوشته شده در دوشنبه 23/11/۱۳۹۱ قابل دسترسی در: http://rcs89.
blogfa.
com/post/1.
گوتک، جرالد ال (1388) مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمۀ محمد جواد پاک¬یشت، تهران، سمت.
صفوی، کوروش (1387) درآمدی بر معنی¬شناسی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
طباطبایی، جواد و نگین نوریان دهکردی (1393) «کودکانه¬هاي سیاسی صمد بهرنگی»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، سال نهم، شمارة دوم، صص 101-130.
محمدی، محمدهادی و زهره قایینی (1394) تاریخ ادبیات کودکان ایران، جلد 9، چاپ دوم، تهران، چیستا.
میلز، سارا (1392) گفتمان، ترجمۀ فتاح محمدی، زنجان، هزاره سوم.
نمینی، ح (2537) صمد با موج¬ها به ارس پیوست، تهران، آبان.
ون¬دایک، تئون ای (1394) ایدئولوژی و گفتمان، ترجمه محسن نوبخت، تهران، سیاهرود.
هرست، پل هیوود و ریچارد استنلی پیترز (1389) منطق تربیت؛ تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفۀ تخلیلی، ترجمه فرهاد کریمی، تهران، علمی فرهنگی.
Halliday, M.A. K. (1985) An Introduction to Functional Grammar, Great Britain, Edmundsbug Press.
Jokinen, A. & Juhila, K. (1991) Diskursseja rakentamassa-Näkökulma sosiaalisten käytäntöjen tutkimiseen. Tampere: Jäljennepalvelu.
Martens, A (2015) Ideology in Children’s Literature: Critical Discourse Analysis of the Adult-Child Power Relation in Roald Dahl’s Matilda: Bachelor Thesis English Language and Culture University of msterdam.
Simpson, P., & Mayr, A. (2010) Language and power. London and NewYork: Routledge.
Stephens, J. (1992) "Language and ideology in children's fiction" pp. i-xii,1-308, London, Longman.