مطالعات اجتماعی گردشگری
,
العدد17,السنة
9
,
بهار-تابستان
1400
وضعیت كارآفريني درونسازماني به عنوان توانایی سازمان در تبدیل فرصتهاي کارآفرینانه به موقعیتهاي رشد میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درونسازمانی سازمانهای مطالعه ورزشی با مطالعه موردی مجموعههای تفریحی ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی- همب أکثر
وضعیت كارآفريني درونسازماني به عنوان توانایی سازمان در تبدیل فرصتهاي کارآفرینانه به موقعیتهاي رشد میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درونسازمانی سازمانهای مطالعه ورزشی با مطالعه موردی مجموعههای تفریحی ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل: مربیان، عوامل آموزشی و مدیریتی مجموعههای تفریحی ورزشی بود که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کارآفرینی بومیسازیشده جفری و همکاران[1] (2002) بود که پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی آن، پایایی آن توسط اساتید و صاحبنظران کارآفرینی و مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ برای هر پنج متغیر پژوهش بالاتر از 71/0 محاسبه شد. در نهایت پس از آزمون نکویی برازش مطلوب الگو (شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر) و شاخص کفایت نمونهبرداری، دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس (3)[2] و نرمافزار اسپیاساس[3] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل عاملی دادهها نشان داد که متغیر اختیار کاری در سازمان با بار عاملی (88/0)، حمایت مدیریت از کارآفرینی با بار عاملی (86/0) و متغیر پاداش با بار عاملی (74/0) بیشترین همبستگی درونی در فرآیند کارآفرینی درونسازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی حاکی از تأثير مستقیم، معنادار و تبیینکننده خردهمقیاسهای پنجگانه پژوهش بر کارآفرینی درون سازمانی بود. طبق نتایج و اهمیت کارآفرینی درونسازمانی، افزایش ارتباطات مورب و از پايين به بالا در سازمان، واگذاری مسئولیتها به کارکنان و مشارکت کارکنان در اداره سازمان و همچنین کاهش کنترل رسمی سازمان به مدیران در جهت حفظ و ارتقای فعالیتهای کارآفرینی درونسازمانی پیشنهاد میگردد.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.