فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی
,
العدد20,السنة
6
,
بهار
1398
رقابت در دنیای امروزی داشتن دارایی نیست بلکه داشتن دو عنصر سرمایه گذاری بر دانش و یادگیری و آموزش کارکنان توانمند است. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توانمند سازی کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی میباشد. روش تحقیق از نظر ماهیت کیفی-کمی (آمیخته) از نظر نوع کاربردی و از روش ه أکثر
رقابت در دنیای امروزی داشتن دارایی نیست بلکه داشتن دو عنصر سرمایه گذاری بر دانش و یادگیری و آموزش کارکنان توانمند است. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توانمند سازی کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی میباشد. روش تحقیق از نظر ماهیت کیفی-کمی (آمیخته) از نظر نوع کاربردی و از روش های تحقیق آمیخته، از شیوه اکتشافی، از نوع متوالی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان و مطلعین کلیدی منابع انسانی در نظام بانکی و دانشگاه ها می باشند. روش نمونه گیري در بخش کیفی، غیر احتمالی شامل تکنیک هاي هدفمند(زنجیره ای و گلوله برفی) که بر مبناي آن تعداد 18 مصاحبه با اساتید دانشگاه و خبرگان بانکداری صورت گرفته و از بین ایشان، با 10 نفر از طریق گروه کانونی مصاحبه شده است. جهت تجزیه و-تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و گزینشی ، و نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران بانک سپه و تعداد جامعه 322 نفر بوده که نمونه 175 نفری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی. ال. اس استفاده شده است. الگوی به دست آمده شامل روابط یادگیری سازمانی و توانمند سازی کارکنان، مولفه-ها، شاخص ها و پیامدهای توانمندسازی بر اساس یادگیری سازمانی است. بر اساس یافته های تحقیق، توانمندسازی کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی؛ موجب افزایش بهره وری، شایسته سالاری و ... در بانک سپه می شود.
تفاصيل المقالة
کسبوکارهای دانشبنیان به خاطر پتانسیل و چابکی که نسبت به دیگر کسبوکارها در ورود به بازارهای جهانی و بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی دارند، مورد توجه محققین کارآفرینی قرار گرفتهاند. از این جهت کارآفرینی بینالمللی و بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها از زمینههای أکثر
کسبوکارهای دانشبنیان به خاطر پتانسیل و چابکی که نسبت به دیگر کسبوکارها در ورود به بازارهای جهانی و بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی دارند، مورد توجه محققین کارآفرینی قرار گرفتهاند. از این جهت کارآفرینی بینالمللی و بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها از زمینههای تحقیقاتی قابل توجهی در حال توسعه است. هدف مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای عوامل موثر بر بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان است. از منظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روششناسی، آمیخته- اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری شامل صاحبان و مدیر عاملان و کارکنان کسبوکارهای کوچک و متوسط دانش بنیان استان قزوین است که به عنوان صادرکننده فعالیت میکنند. در بخش اول پژوهش، عوامل اثرگذار با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از کدگذاری باز و محوری نتایج مصاحبه با خبرگان شناسایی و استخراج شدند. روایی و پایایی دادههای بخش کیفی مورد تایید قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 108 نفر برای نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن دادهها و آزمون فریدمن جهت اولویتبندی عوامل و پیشرانهای شناسایی شده استفاده شد. بر اساس نتایج رتبهبندی، عوامل زیر به ترتیب حمايتهاي دولتي، شرایط بازار خارجی، تحقیق و توسعه، شبکهسازی، زمینه خرد، زمینه کلان، توانمندیهای کسبوکار، ویژگیهای مدیریت سازمان و شرایط بازار داخلی دارای بیشترین اهمیت و اعتبار بودند.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.