شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای عوامل اثرگذار بر بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان در استان قزوین (حوزه تجهیزات پزشکی)
الموضوعات :مرتضی موسی خانی 1 , عباس حاجی فتحعلی 2 , سیدرسول حسینی 3
1 - 0
2 - دانشگاه آزاد قزوین
3 - دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: بینالمللیسازی, کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان, تجهیزات پزشکی,
ملخص المقالة :
کسبوکارهای دانشبنیان به خاطر پتانسیل و چابکی که نسبت به دیگر کسبوکارها در ورود به بازارهای جهانی و بهرهگیری از فرصتهای بینالمللی دارند، مورد توجه محققین کارآفرینی قرار گرفتهاند. از این جهت کارآفرینی بینالمللی و بینالمللیسازی این نوع کسبوکارها از زمینههای تحقیقاتی قابل توجهی در حال توسعه است. هدف مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای عوامل موثر بر بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان است. از منظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روششناسی، آمیخته- اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری شامل صاحبان و مدیر عاملان و کارکنان کسبوکارهای کوچک و متوسط دانش بنیان استان قزوین است که به عنوان صادرکننده فعالیت میکنند. در بخش اول پژوهش، عوامل اثرگذار با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از کدگذاری باز و محوری نتایج مصاحبه با خبرگان شناسایی و استخراج شدند. روایی و پایایی دادههای بخش کیفی مورد تایید قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 108 نفر برای نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن دادهها و آزمون فریدمن جهت اولویتبندی عوامل و پیشرانهای شناسایی شده استفاده شد. بر اساس نتایج رتبهبندی، عوامل زیر به ترتیب حمايتهاي دولتي، شرایط بازار خارجی، تحقیق و توسعه، شبکهسازی، زمینه خرد، زمینه کلان، توانمندیهای کسبوکار، ویژگیهای مدیریت سازمان و شرایط بازار داخلی دارای بیشترین اهمیت و اعتبار بودند.