-
المقاله
1 - تبیین و ارزیابی فرایند اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان: مورد پژوهی بانک صادرات ایرانفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی , العدد 3 , السنة 2 , بهار-تابستان 1392در بین انواع ابزارها و رسانههای تبلیغاتی، تلویزیون، رسانهای است که میتواند افراد بسیاری را از طریق امواج شبکههای مختلف تحت پوشش قرار دهد. لذا این رسانه تبلیغاتی نفوذ شدیدی در خانوادهها دارد. بانک صادرات ایران نیز یکی از بزرگترین نهادهای پولی است که جهت جذب مشتریان أکثردر بین انواع ابزارها و رسانههای تبلیغاتی، تلویزیون، رسانهای است که میتواند افراد بسیاری را از طریق امواج شبکههای مختلف تحت پوشش قرار دهد. لذا این رسانه تبلیغاتی نفوذ شدیدی در خانوادهها دارد. بانک صادرات ایران نیز یکی از بزرگترین نهادهای پولی است که جهت جذب مشتریان، به تبلیغات تلویزیونی روی آورده است و همه ساله هزینههای فراوانی را در این زمینه صرف میکند. بنابراین کسب آگاهی از میزان و چگونگی اثربخشی پخش تبلیغات تلویزیونی این بانک جهت جذب مشتریان، هدف اصلی این تحقیق است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان بانک صادرات در مراکز استانی کل کشور میباشد. با توجه به داده های جمع آوری شده از 2959 نمونه آماری بوسیله پرسشنامه در مراکز استانهای کشور، بر پایه مدل داگمار، تبلیغات تلویزیونی بانک صادرات بر آگاهی، ادراک، متقاعد کردن مخاطبین و اقدام به خرید آنها تاثیر معناداری داشته است. در مجموع، تبلیغات تلویزیونی بانک صادرات، در جذب مشتریان، دارای اثربخشی بوده است. با توجه به یافتههای تحقیق، اگرچه تلویزیون بیشترین سهم را در اطلاع رسانی داشته است، اینترنت نیز با توجه به دیگر ابزارهای اطلاعرسانی، درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. توجه بیشتر مخاطبان به برنامههای تبلیغاتی، زمانی است که پیام تبلیغاتی مربوط به جوایز این بانک باشد. همچنین اینگونه پیامها، بیشتر در ذهن مخاطبین، باقی میماند. در مراحل مدل داگمار، ارتباط قویتری بین مراحل متقاعد شدن و استفاده از خدمات وجود دارد، لذا درصد بالاتری از افرادی که متقاعد به استفاده از خدمات شدهاند، از آن خدمت استفاده کردهاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - راهبردهای بازاریابی اختراعات برای ورود موفق به بازارفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی , العدد 13 , السنة 7 , بهار-تابستان 1397سهم صنایع و خدمات با فناوری برتر در هر اقتصاد، یکی از شاخصهای سنجش درجه نیل به اقتصاد دانشمحور میباشد که در این میان، تجاریسازی اختراعات و دستاوردهای پژوهشی یکی از موضوعات مهم در جوامع مختلف میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی مهمترین راهبردهای بازاریابی اختراع أکثرسهم صنایع و خدمات با فناوری برتر در هر اقتصاد، یکی از شاخصهای سنجش درجه نیل به اقتصاد دانشمحور میباشد که در این میان، تجاریسازی اختراعات و دستاوردهای پژوهشی یکی از موضوعات مهم در جوامع مختلف میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی مهمترین راهبردهای بازاریابی اختراعات از دیدگاه مخترعان است. این پژوهش، از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی- پیمایشی و با روش تحقیق آمیخته است که ابتدا به رویکرد کیفی و سپس کمی پرداخته است. در مرحلهی کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با روش نمونهگیری هدفمند با 8 نفر از خبرگان حوزه تجاریسازی و مدیریت فناوری، راهبردهای بازاریابی اختراعات شناسایی شدند. سپس در مرحلهی کمی، از ابزار پرسشنامه در نمونه پژوهش شامل مخترعین شرکتکننده در جشنواره منطقهای نوآوری و شکوفایی اختراعات «رویش خراسان» استفاده شد که نمونه آن طبق جدول مورگان و با توجه به روش تحلیل، 36 مخترع در نظر گرفته شدند. ضمن اینکه تحلیل دادهها نیز به کمک آزمون t و همچنین روش TOPSIS، صورت گرفته است. نتایج نشان داد که 91% مخترعان اهمیت تجاریسازی و بهویژه بازاریابی اختراع خود را بسیار زیاد میدانند. در مورد آمیخته بازاریابی نیز این نتیجه حاصل شد که مخترعان برای اهمیت ویژگیهای خوب محصول خود با 46% ، بیشترین امتیاز را قائل شدند و بعد از آن، قیمت با 28%، تبلیغات با 18% و نهایتا توزیع مناسب با 8% قرار گرفت. همچنین درنهایت با عنایت به 10 راهبرد مطرح شده، مخترعان، شرکت در نمایشگاههای فناوری بینالمللی، شرکت در نمایشگاههای فناوری ملی و بازاریابی اینترنتی را 3 راهبرد برتر بازاریابی اختراعات خود میدانند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - الگوی رويکرد تخصصي درتعاملات دانشگاه با صنعت: ضرورتها و چالشهاي بخشبندی بازارنشریه صنعت و دانشگاه , العدد 2 , السنة 1 , پاییز 1387بخشبندي بازار فرايندي تحليلي است كه اگر به صورت دقيق و بر مبناي فروشها و برنامههاي بازاريابي انجام شود منجر به جذب مشتريان، حداكثرسازي منابع و ايجاد يك مزيت رقابتي براي تعاملات دانشگاه و صنعت ميشود. در این مقاله، با بررسی پیشینه بخشبندي و مفاهیم و تعاریف مربوط، أکثربخشبندي بازار فرايندي تحليلي است كه اگر به صورت دقيق و بر مبناي فروشها و برنامههاي بازاريابي انجام شود منجر به جذب مشتريان، حداكثرسازي منابع و ايجاد يك مزيت رقابتي براي تعاملات دانشگاه و صنعت ميشود. در این مقاله، با بررسی پیشینه بخشبندي و مفاهیم و تعاریف مربوط، ضرورت، مزایا و اهداف بخشبندي بيان ميشود. در ادامه مقاله استراتژیهای بخشبندی ارائه و تحلیل میشوند. سپس به مقایسه بخشبندی در بازارهای مصرفی و صنعتی و نقش سیستم اطلاعات بازاریابی و تحقیقات بازاریابی در بخشبندی بازار میپردازیم. در پايان مقاله به مطالعه موردي كه در صنعت پتروشيمي ايران صورت پذيرفته است خواهيم پرداخت. نتايج اين مطالعه نشان ميدهد كه، متغيرهاي مدل مورد مطالعه، نقش تأثيرگذاري در بخشبندي بازار صنعت پتروشيمي دارند و اين متغيرها مبنايي براي بخشبندي اثربخش بازار صنعت پتروشيمي و تدوين الگوي مربوط هستند. اساساًَ، دستاورد تحقیق نشان میدهد که برای ارتقای سطح اثربخشی ارتباطات سه جانبه صنعت، دانشگاه و دولت، بخش بندی بازار فعالیت این سه بخش ضروری است تا مشخص شود هر یک چه رسالتی بر دوش دارند و هر بخش از پرداختن به امور غيرمرتبط با حوزۀ فعاليت خود پرهیز نمايد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تبیین استراتژی های موقعیتیابی بنگاههای اقتصادیمدیریت فردا , العدد 30 , السنة 11 , بهار 1391هدف این تحقیق شناخت و تبیین استراتژی های موقعیت بنگاه ها و نیز ارایه ی مدل ارزیابی موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادی است.این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که مدلی دو بعدی را در ابعاد استراتژی عمومی و موقعیتیابی طراحی و ارزیابی می کند. نمونه تحقیق 67 نفری از جام أکثرهدف این تحقیق شناخت و تبیین استراتژی های موقعیت بنگاه ها و نیز ارایه ی مدل ارزیابی موقعیت یابی استراتژیک بنگاه های اقتصادی است.این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که مدلی دو بعدی را در ابعاد استراتژی عمومی و موقعیتیابی طراحی و ارزیابی می کند. نمونه تحقیق 67 نفری از جامعه آماری 130 نفر از کارکنان و فروشندگان شرکت پارت برق ایرانیان انتخاب گردید و در نهایت 56 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید. پرسشنامه میان افراد آگاه از مسایل درون و بیرونی سازمان توزیع گردید. در نهایت فرضیه اصلی تحقیق یعنی وجود رابطه ی معنادار میان مدل استراتژی های عمومی پورتر با مدل موقعیت یابی استراتژیک و فرضیات فرعی شامل رابطه ی معنادار میان رهبری هزینه با موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، رابطه ی معنادار میان رهبری تمایز و موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، رابطه ی معنادار میان تمرکز و موقعیت یابی استراتژیک محصول و بنگاه ، مورد تایید قرار گرفتند . تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تبیین الگوهای برتری در سرآمدی برای سازمانهای تلاشگرمدیریت فردا , العدد 51 , السنة 16 , تابستان 1396با وجود كاربرد گسترده مدلهاي تعالي در سازمانهاي امروزي هنوز به روشني مشخص نشده است، که کدامیک از الگوهای سرآمدی موجود، مناسبتراند. هدف اين مقاله انتخاب الگوهای سرآمدی مناسب جهت تحقق هر چه سریعتر سرآمدی در سازمانهای تلاشگر میباشد. براي انجام اين پژوهش علاوه أکثربا وجود كاربرد گسترده مدلهاي تعالي در سازمانهاي امروزي هنوز به روشني مشخص نشده است، که کدامیک از الگوهای سرآمدی موجود، مناسبتراند. هدف اين مقاله انتخاب الگوهای سرآمدی مناسب جهت تحقق هر چه سریعتر سرآمدی در سازمانهای تلاشگر میباشد. براي انجام اين پژوهش علاوه بر مطالعه ادبیات پژوهش از فن دلفي فازي جهت پالايش و انتخاب الگوهای برتری سرآمدی بهره گرفته شده است، ایدهسنجي بعمل آمده در دو مرحله و با استفاده از رویکرد چنگ و لين مورد پالايش قرار گرفته است. جامعه پژوهش را 30 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. جهت بررسی و تحلیل در ابتدا 12 الگوی سرآمدی در حوزههای منابع انسانی، آموزش، اخلاق و مدیریت دانش انتخاب گردید، که پس از پالایش نظرات خبرگان دانشگاه و صنعت، 5 مدل تایید و 7 مدل سرآمدی دیگر حذف گردید. تا بدينوسيله مسیر سرآمدی برای سازمانها روشن گردد و بتوانند هر چه سریعتر به تحقق سرآمدی در سازمان اقدام نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تاثیر منابع وریسک بر استراتژی رشد بنگاه در صنایع هایتکمدیریت فردا , العدد 56 , السنة 17 , پاییز 1397طی سالهای گذشته حمایتهایی از کارآفرینان و استارتآپها در صنایع هایتک انجام شده است. بنگاههای بسیاری بر مبنای نوآوری فنی، فرصتهای بازار و حمایتهای موجود ایجاد شدهاند. تعداد کمی از آنها در طول زمان بقا پیدا کرده و توانستهاند رشد کنند. در حالیکه حمایت دولتی یا خلاء أکثرطی سالهای گذشته حمایتهایی از کارآفرینان و استارتآپها در صنایع هایتک انجام شده است. بنگاههای بسیاری بر مبنای نوآوری فنی، فرصتهای بازار و حمایتهای موجود ایجاد شدهاند. تعداد کمی از آنها در طول زمان بقا پیدا کرده و توانستهاند رشد کنند. در حالیکه حمایت دولتی یا خلاء موقت در بازار ناشی از عدم ثبات میتواند کارآفرینان را به ایجاد بنگاه تحریک کند. اما اینکه بنگاههای نورسته بتواند رشد کرده و با رسیدن به مقیاس در گروههای استراتژیک صنعتی که در ان فعال هستند، قرار بگیرند و در ساختار رقابتی حضور یابند به الزامات بیشتری نیاز دارد. استراتژی رشد بنگاه یکی از این شرایط است. هدف از این پژوهش مطالعه استراتژیهای رشد بنگاه در صنایع دارای فناوری بالا می باشد. در این پژوهش فرض شده است که اول داشتن استراتژی رشد، در رشد بنگاه موثر است به این معنی که فرآیند رشد تصادفی نیست. دوم، منابع در انتخاب استراتژی رشد موثر هستند و سوم، بنگاه براساس ریسک استراتژی رشد بر می گزیند. و چهارم آنکه حاصل رشد بنگاه در صنعت هایتک افزایش سود و جذابیت است که در تداوم چرخه رشد موثرند. جامعه اماری پژوهش شامل مدیران بنگاهها در صنایع پیشرفته میباشد. با مصاحبه حضوری و پرسشنامه اطلاعات جامعه آماری اخذ و با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل گردید. هر چهار فرضیه تحقیق مورد تایید قرار گرفت. حاصل این تحقیق می تواند در اتخاذ راهبردهای حمایت از بنگاهها مورد استفاده قرار بگیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی شبکه بانکی در ارزیابی عملکرد اقتصاد کلان کشورمدیریت فردا , العدد 65 , السنة 19 , زمستان 1399امروزه نوآوری مبنای کارآفرینی و خلق ارزش و نیز ارائه خدمات بانکی با ارزشافزوده بالا است و این خود یکی از عوامل اصلی توسعه در شبکه بانکی و ارتقای توانمندی مزیت رقابتی و عملکرد بانکها محسوب می شود. لذا هدف مقاله مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی بر پایه عملکرد اقت أکثرامروزه نوآوری مبنای کارآفرینی و خلق ارزش و نیز ارائه خدمات بانکی با ارزشافزوده بالا است و این خود یکی از عوامل اصلی توسعه در شبکه بانکی و ارتقای توانمندی مزیت رقابتی و عملکرد بانکها محسوب می شود. لذا هدف مقاله مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی بر پایه عملکرد اقتصاد کلان کشور برای تبیین کارکردهای نوآوری آنها در شبکه بانکی کشور است. برای دستیابی به این هدف با تدوین یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی،تعامل ساختاری رفتارهای نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی 10 بانک منتخب بر عملکرد اقتصاد کلان کشور طی دوره زمانی 1388 الی 1397 بررسی گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع ماهیت، نوع داده ها و روش گردآوری آنها، توصیفیِ علّی و تحلیلی مبتنی بر مدلسازی و فنون اقتصادسنجی و تکنیک گشتاورهای تعمیم یافته سیستمی است. در این پژوهش متغیرهای رشد اقتصادی و ارزش کل صادرات، متغیرهای وابسته و متغیرهای نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی شبکه بانکی با نقش تبیینگری عملکرد اقتصادی ارزبابی کردند. مطابق نتایج پژوهش، نوآوری تکنولوژیکی با اثر مثبت 09/0 درصدی و متغییر نوآوری بازاریابی با تأثیر مثبت 54/0 درصدی باعث افزایش رشد اقتصادی، همچنین نوآوری تکنولوژیکی با تأثیر مثبت 08/0 درصدی و نوآوری بازاریابی با تأثیر مثبت 07/0 درصدی باعث افزایش کل صادرات در شبکه بانکی گردیده است. لذا نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی تأثیر معناداری بر رشد اقتصادی و ارزش کل صادرات کشور داشته است، بنابراین، پنج فرضیه تحقیق مطابق کارکرد بانکها و شرایط دادهها، مورد تایید قرار گرفتند. تفاصيل المقالة