مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی شبکه بانکی در ارزیابی عملکرد اقتصاد کلان کشور
الموضوعات :بهاره بهزادی 1 , محمد رضا حمیدی زاده 2 , مریم خوشنویس 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری تکنولوژی نوآوری بازاریابی عملکرد اقتصاد کلان روش گشتاورهای تعمیم یافته سیستمی,
ملخص المقالة :
امروزه نوآوری مبنای کارآفرینی و خلق ارزش و نیز ارائه خدمات بانکی با ارزشافزوده بالا است و این خود یکی از عوامل اصلی توسعه در شبکه بانکی و ارتقای توانمندی مزیت رقابتی و عملکرد بانکها محسوب می شود. لذا هدف مقاله مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی بر پایه عملکرد اقتصاد کلان کشور برای تبیین کارکردهای نوآوری آنها در شبکه بانکی کشور است. برای دستیابی به این هدف با تدوین یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی،تعامل ساختاری رفتارهای نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی 10 بانک منتخب بر عملکرد اقتصاد کلان کشور طی دوره زمانی 1388 الی 1397 بررسی گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع ماهیت، نوع داده ها و روش گردآوری آنها، توصیفیِ علّی و تحلیلی مبتنی بر مدلسازی و فنون اقتصادسنجی و تکنیک گشتاورهای تعمیم یافته سیستمی است. در این پژوهش متغیرهای رشد اقتصادی و ارزش کل صادرات، متغیرهای وابسته و متغیرهای نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی شبکه بانکی با نقش تبیینگری عملکرد اقتصادی ارزبابی کردند. مطابق نتایج پژوهش، نوآوری تکنولوژیکی با اثر مثبت 09/0 درصدی و متغییر نوآوری بازاریابی با تأثیر مثبت 54/0 درصدی باعث افزایش رشد اقتصادی، همچنین نوآوری تکنولوژیکی با تأثیر مثبت 08/0 درصدی و نوآوری بازاریابی با تأثیر مثبت 07/0 درصدی باعث افزایش کل صادرات در شبکه بانکی گردیده است. لذا نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری بازاریابی تأثیر معناداری بر رشد اقتصادی و ارزش کل صادرات کشور داشته است، بنابراین، پنج فرضیه تحقیق مطابق کارکرد بانکها و شرایط دادهها، مورد تایید قرار گرفتند.
امیر رحیمی، حسین (1387). اثر قاچاق ارز بر متغیرهای کلان اقتصادی، بررسی مسایل اقتصادی و اجتماعی ایران. خشت اول:9-4.
باقری نژاد، جعفر و جاوید، غزاله (1393). ارائه مدل نوآوری بازاریابی در صنعت بانکداری ایران. دوفصلنامه علمی پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی. سال دوم، شماره 5: 21-40
حمیدیزاده، علی؛ کوچکزاده، زهرا و حاجکریمی، فاطمه (1396). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی استراتژیهای دوگانه مدیریت دانش. مدیریت سرمایه اجتماعی. 4(1): 94-75.
درازین، رابرت (1391). حرفهایها و نوآوری: رویارویی تفکر وظیفه ساختاری با ساختارگرایی بنیادی، ترجمه محمدرضا حمیدیزاده، ماهنامه علمی و تخصصی صدا و سیما. ش66: 85-75
حمیدیزاده، محمدرضا (1399). برنامهریزی استراتژیک و بلندمدت، تهران: سمت.
حمیدیزاده، محمدرضا (1397). دانش سازمانی و ملی، تهران: ادیبانروز.
حمیدیزاده، محمدرضا (1397). راهبردهای بازاریابی اختراعات برای ورود موفق به بازار. دوفصلنامه علمی پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی، سال هفتم، شماره 13
خوارزمی، امید علی و ندایی، امین (1393). تحلیل سیستمی تأثیر ریسک پذیری بر نوآوری. دوفصلنامه علمی- پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 5: 70 -56
رحیم¬نیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 1(3): 22-1
رستمی، علیرضا؛ حسینی، مریم؛ عسگری، الهه و فرشیدی، علی (1396). نقش نوآوری تکنولوژیکی بر عملکرد زنجیره تأمین پایدار با تکیه بر نوع فعالیت شرکت، مهندسی تصمیم، 2(5): 166-149
رستمي، نسرين و احمدلو، مجيد (1389). بررسي تاثير تکانه هاي نرخ ارز واقعي بر ميزان صادرات و واردات در ايران (87-1340). اقتصاد كاربردي. دوره 1 شماره 2: 187-214
رضوانی، مهران؛ طالبی، کامبیز و توکلیان، سعید (1390). شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7: 89-83
رمضانیان، نوا؛ سلیمی فر، مصطفی؛ ناجی میدانی، علی اکبر و سلیمیفر، محمد (1396). بررسی رابطه علیت و تأثیر نوآوری بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب منا. اقتصاد پولی ومالی. 24(13):40-22
سلاجقه، سنجر و ناظری، مژگان (1387). نقش مدیریت دانش در خلاقیت و نوآوری، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران: 1-16
سلطانی، شهره و حسینی، جمال (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در صنایع غذایی کوچک روستای استان تهران. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی.3(4)
شهبازی، کیومرث و حسن زاده، اکبر (1393). بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی (رهیافت داده های تابلویی). دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. سال دوم، شماره پنجم: 44-43
شیوا، آیدا؛ آقازاده، هاشم و حیدری، علی (1396). بررسی تأثیر بازارگرایی اکتشافی و بهره بردارانه بر نوآوری و عملکرد بنگاه (مورد مطالعه: صنایع غذایی). فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی. دوره 9، شماره 3: 616-595
گجراتی، دامودار (1395). مبانی اقتصادسنجی، ترجمۀ حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران.
طالبی، کامبیز (1385). نوآوری تدریجی در مقابل نوآوری رادیکال. فصلنامه فرهنگ مدیریت. شماره13: 130-113
عارف، فریبا؛ خمسه، عباس و اوحدی، فریدون (1398). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر نوآوری خدمات در بانک گردشگری، توسعه تکنولوژی صنعتی.17(35):18-5
فدایینژاد، محمّداسماعیل و صادقیشریف، جلال(1398). تصمیمگیری در مسائل مالی، تهران: انتشارات بورس.
مرادی، مهدی؛ سلمانپور، علی و حسین زاده، هدایت (1398). تأثیر فعالیتهای تحقیق و توسعه بر ارزش افزوده بخش صنعت ایران، توسعه تکنولوژی صنعتی. 17(35):19-34
مقدس، فرنوش (1390). تأثیر محدودیتهای مالی بر تصمیمات سرمایهگذاری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، دانشگاه اصفهان، دانشکده مدیریت، صفحه 75-1
ملکی، مرتضی و کهیاری، امین (1395). بررسی تأثیر نوآوری بازاریابی بر استراتژی رقابتی کسب و کار. نوآوری و ارزش آفرینی. 5(9): 136-123
نصیری اقدم، علی ؛ دهقان طرزجاني، عليرضا؛ رضايي، علي و بيك محمدلو، حسن (1390). تأثیر نوآوری بر رشد اقتصاد (مطالعه موردی کشورهای منتخب اسلامی). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. سال 3، شماره یک: 182-159
Baltagi, B.H., Demetriades, P.O. & Law, S.H. (2009). Financial development and openness: Evidence from panel data. Journal of development economics, 89(2): 285-296
Carlos Moraes Rosa, A. & Henrique Pereira Mello, C. (2020). Measuring open innovation practices in small companies at important Brazilian industrial centers. Technological Forecasting & Social Change. 151(C)
Cheng, C.C., & Krumwiede, D. (2012). The role of service innovation in the market orientation—new service performance linkage. Technovation, 32(7-8: 487-497
Chiva, R., Ghauri, P., & Alegre, J. (2014). Organizational learning, innovation and internationalization: A complex system model. British Journal of management, 25(4): 687–705
Falahat, M., Ramayan, T. & Soto-Acosta, P. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting & Social Change. 152
Filipescu, D., Szenker, E. & Almouzni, G. (2013). Developmental roles of histone H3 variants and their chaperones. Trends in Genetics, 29(11): 630-640
Kogan, L., Papanikolaou, D., Seru, A. & Stoffman, N. (2017). Technological innovation, resource allocation, and growth. The Quarterly Journal of Economics, 132(2): 665-712
Lopes, A.P.V.B.V. & de Carvalho, M.M. (2018). Evolution of the open innovation paradigm: towards a contingent conceptual model. Technol. Forecast. Soc. Change, 132: 284–298
Muhamad, S., Sulaiman, N.F.C. & Saputra, J. (2018). The role of human capital and innovation capacity on economic growth in ASEAN-3. Jurnal Ekonomi Malaysia, 52(1): 281-294
Murad, M.W., Alam, M.M., Noman, A.H.M. & Ozturk, I. (2019). Dynamics of technological innovation, energy consumption, energy price and economic growth in Denmark. Environmental Progress & Sustainable Energy, 38(1): 22-29
Nazir, M. & Tan, Y. (2018). Financial Innovation and Economic Growth: Empirical Evidence from China, India and Pakistan. International Journal of Finance and Economics
Nguyen, H. & larima, J. (2019). Control, innovation and international joint venture performance: The moderating role of internal and external environments. International Business Review. 28(6): 1-1
Olughor, R.J. (2015). Effect of innovation on the performance of SMEs organizations in Nigeria. Management, 5(3): 90-95
Onkvisit, S. and Shaw, J.J. (2012). International Marketing: Analysis and Strategy, NewYork: Routledge.
Pham, T.S.H., Monkhouse, L.L. & Barnes, B.R. (2017). The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms. Int. Market. Rev, 34 (5): 606–628
Popa, S., Soto-Acosta, P. & Martinez-Conesa, I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: an empirical study in SMEs. Technol. Forecast Soc. Change, 118: 134–142
Scherer, F.M. (2009). Industrial market structure and economic performance. Journal of Industrial and Business Economics, 38: 39-62
Shahin, A., Barati, A., Dabestani, R., & Khalili, A. (2017). Determining factors influencing radical and incremental innovation with a case study in the petrochemical industry. International Journal of Business Innovation and Research, Vol 12, No.1: 62-79
Mohr, J. & Sarin, S. (2009). Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing, Jornal of the Academy of Marketing Science, 37 (1): 85-96
Silva, G.M., Styles, C. & Lages, L.F. (2017). Breakthrough innovation in international business: The impact of tech-innovation and market-innovation on performance. International Business Review, 26(2), 391-404
Yang, Y. & Ju, X.F. (2018). Entrepreneurial orientation and firm performance: is product quality a missing link? Entrepreneur. Res. J, 8 (1): 1–13
Yeo, Y., Jung, S., Lee, J.D. & Hwang, W.S., (2016). Study on the effect of innovation on employment structure and economic growth: A computable general equilibrium approach. EcoMod2016
Zhu, D. H. & Westphal, J. D. (2020). Structural Power, Corporate Strategy, and Performance, SMJ, doi: 0.1002/smj.3239.