Model building of Banking Network based on Marketing Innovation and Technological Innovation for Assessing of National Macroeconomic Performance
Subject Areas :Bahareh Behzadi 1 , mohammadreza hamidizadeh 2 , Maryam Khoshnevis 3
1 - islamic azad university,semnan branch
2 - shahid beheshti university
3 - islamic azad university,semnan branch
Keywords: Technological Innovation Marketing Innovation Macroeconomic Performance GMM-SYS Method ,
Abstract :
The present time, the basis of entrepreneurship and value creation is innovation, as well as the provision of high value-added banking services. Thus, those are the main factors in the development of the banking network and improving the competitive advantage and performance of banks. Therefore, the aim’ paper is to model marketing and technological innovation variables based on the performance of the macroeconomic to explain their innovation functions in the country's banking network. To achieve this aim, by constructing a main hypothesis and four sub-hypotheses, the structural interaction of technological innovation behaviors and marketing innovation of ten selected banks on the macroeconomic performance of the country during the period 2009 to 2018 investigated. This research type is applied one in terms of purpose and in terms of nature, type of data and their collection method, is a causal based on econometrics techniques and analytical descriptive by regarding generalized system torque technique. In this study, the variables of economic growth and total value of exports, dependent variables and variables of technological innovation and marketing innovation of the banking network evaluated with the role of explaining economic performance. According to the research results, technological innovation with a positive effect of 0.09% and the variable of marketing innovation with a positive effect of 0.54% increase economic growth, as well as technological innovation with a positive effect of 0.08% and marketing innovation with a positive effect of 0.07%. Total exports have increased in the banking network. Therefore, technological innovation and marketing innovation have had a significant effect on economic growth and the value of the country's total exports. Therefore, five research hypotheses according to the function of banks and data conditions confirmed.
امیر رحیمی، حسین (1387). اثر قاچاق ارز بر متغیرهای کلان اقتصادی، بررسی مسایل اقتصادی و اجتماعی ایران. خشت اول:9-4.
باقری نژاد، جعفر و جاوید، غزاله (1393). ارائه مدل نوآوری بازاریابی در صنعت بانکداری ایران. دوفصلنامه علمی پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی. سال دوم، شماره 5: 21-40
حمیدیزاده، علی؛ کوچکزاده، زهرا و حاجکریمی، فاطمه (1396). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی استراتژیهای دوگانه مدیریت دانش. مدیریت سرمایه اجتماعی. 4(1): 94-75.
درازین، رابرت (1391). حرفهایها و نوآوری: رویارویی تفکر وظیفه ساختاری با ساختارگرایی بنیادی، ترجمه محمدرضا حمیدیزاده، ماهنامه علمی و تخصصی صدا و سیما. ش66: 85-75
حمیدیزاده، محمدرضا (1399). برنامهریزی استراتژیک و بلندمدت، تهران: سمت.
حمیدیزاده، محمدرضا (1397). دانش سازمانی و ملی، تهران: ادیبانروز.
حمیدیزاده، محمدرضا (1397). راهبردهای بازاریابی اختراعات برای ورود موفق به بازار. دوفصلنامه علمی پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی، سال هفتم، شماره 13
خوارزمی، امید علی و ندایی، امین (1393). تحلیل سیستمی تأثیر ریسک پذیری بر نوآوری. دوفصلنامه علمی- پژوهشی نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 5: 70 -56
رحیم¬نیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 1(3): 22-1
رستمی، علیرضا؛ حسینی، مریم؛ عسگری، الهه و فرشیدی، علی (1396). نقش نوآوری تکنولوژیکی بر عملکرد زنجیره تأمین پایدار با تکیه بر نوع فعالیت شرکت، مهندسی تصمیم، 2(5): 166-149
رستمي، نسرين و احمدلو، مجيد (1389). بررسي تاثير تکانه هاي نرخ ارز واقعي بر ميزان صادرات و واردات در ايران (87-1340). اقتصاد كاربردي. دوره 1 شماره 2: 187-214
رضوانی، مهران؛ طالبی، کامبیز و توکلیان، سعید (1390). شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7: 89-83
رمضانیان، نوا؛ سلیمی فر، مصطفی؛ ناجی میدانی، علی اکبر و سلیمیفر، محمد (1396). بررسی رابطه علیت و تأثیر نوآوری بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب منا. اقتصاد پولی ومالی. 24(13):40-22
سلاجقه، سنجر و ناظری، مژگان (1387). نقش مدیریت دانش در خلاقیت و نوآوری، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران: 1-16
سلطانی، شهره و حسینی، جمال (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری تکنولوژیک در صنایع غذایی کوچک روستای استان تهران. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی.3(4)
شهبازی، کیومرث و حسن زاده، اکبر (1393). بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی (رهیافت داده های تابلویی). دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. سال دوم، شماره پنجم: 44-43
شیوا، آیدا؛ آقازاده، هاشم و حیدری، علی (1396). بررسی تأثیر بازارگرایی اکتشافی و بهره بردارانه بر نوآوری و عملکرد بنگاه (مورد مطالعه: صنایع غذایی). فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی. دوره 9، شماره 3: 616-595
گجراتی، دامودار (1395). مبانی اقتصادسنجی، ترجمۀ حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران.
طالبی، کامبیز (1385). نوآوری تدریجی در مقابل نوآوری رادیکال. فصلنامه فرهنگ مدیریت. شماره13: 130-113
عارف، فریبا؛ خمسه، عباس و اوحدی، فریدون (1398). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر نوآوری خدمات در بانک گردشگری، توسعه تکنولوژی صنعتی.17(35):18-5
فدایینژاد، محمّداسماعیل و صادقیشریف، جلال(1398). تصمیمگیری در مسائل مالی، تهران: انتشارات بورس.
مرادی، مهدی؛ سلمانپور، علی و حسین زاده، هدایت (1398). تأثیر فعالیتهای تحقیق و توسعه بر ارزش افزوده بخش صنعت ایران، توسعه تکنولوژی صنعتی. 17(35):19-34
مقدس، فرنوش (1390). تأثیر محدودیتهای مالی بر تصمیمات سرمایهگذاری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، دانشگاه اصفهان، دانشکده مدیریت، صفحه 75-1
ملکی، مرتضی و کهیاری، امین (1395). بررسی تأثیر نوآوری بازاریابی بر استراتژی رقابتی کسب و کار. نوآوری و ارزش آفرینی. 5(9): 136-123
نصیری اقدم، علی ؛ دهقان طرزجاني، عليرضا؛ رضايي، علي و بيك محمدلو، حسن (1390). تأثیر نوآوری بر رشد اقتصاد (مطالعه موردی کشورهای منتخب اسلامی). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. سال 3، شماره یک: 182-159
Baltagi, B.H., Demetriades, P.O. & Law, S.H. (2009). Financial development and openness: Evidence from panel data. Journal of development economics, 89(2): 285-296
Carlos Moraes Rosa, A. & Henrique Pereira Mello, C. (2020). Measuring open innovation practices in small companies at important Brazilian industrial centers. Technological Forecasting & Social Change. 151(C)
Cheng, C.C., & Krumwiede, D. (2012). The role of service innovation in the market orientation—new service performance linkage. Technovation, 32(7-8: 487-497
Chiva, R., Ghauri, P., & Alegre, J. (2014). Organizational learning, innovation and internationalization: A complex system model. British Journal of management, 25(4): 687–705
Falahat, M., Ramayan, T. & Soto-Acosta, P. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting & Social Change. 152
Filipescu, D., Szenker, E. & Almouzni, G. (2013). Developmental roles of histone H3 variants and their chaperones. Trends in Genetics, 29(11): 630-640
Kogan, L., Papanikolaou, D., Seru, A. & Stoffman, N. (2017). Technological innovation, resource allocation, and growth. The Quarterly Journal of Economics, 132(2): 665-712
Lopes, A.P.V.B.V. & de Carvalho, M.M. (2018). Evolution of the open innovation paradigm: towards a contingent conceptual model. Technol. Forecast. Soc. Change, 132: 284–298
Muhamad, S., Sulaiman, N.F.C. & Saputra, J. (2018). The role of human capital and innovation capacity on economic growth in ASEAN-3. Jurnal Ekonomi Malaysia, 52(1): 281-294
Murad, M.W., Alam, M.M., Noman, A.H.M. & Ozturk, I. (2019). Dynamics of technological innovation, energy consumption, energy price and economic growth in Denmark. Environmental Progress & Sustainable Energy, 38(1): 22-29
Nazir, M. & Tan, Y. (2018). Financial Innovation and Economic Growth: Empirical Evidence from China, India and Pakistan. International Journal of Finance and Economics
Nguyen, H. & larima, J. (2019). Control, innovation and international joint venture performance: The moderating role of internal and external environments. International Business Review. 28(6): 1-1
Olughor, R.J. (2015). Effect of innovation on the performance of SMEs organizations in Nigeria. Management, 5(3): 90-95
Onkvisit, S. and Shaw, J.J. (2012). International Marketing: Analysis and Strategy, NewYork: Routledge.
Pham, T.S.H., Monkhouse, L.L. & Barnes, B.R. (2017). The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms. Int. Market. Rev, 34 (5): 606–628
Popa, S., Soto-Acosta, P. & Martinez-Conesa, I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: an empirical study in SMEs. Technol. Forecast Soc. Change, 118: 134–142
Scherer, F.M. (2009). Industrial market structure and economic performance. Journal of Industrial and Business Economics, 38: 39-62
Shahin, A., Barati, A., Dabestani, R., & Khalili, A. (2017). Determining factors influencing radical and incremental innovation with a case study in the petrochemical industry. International Journal of Business Innovation and Research, Vol 12, No.1: 62-79
Mohr, J. & Sarin, S. (2009). Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing, Jornal of the Academy of Marketing Science, 37 (1): 85-96
Silva, G.M., Styles, C. & Lages, L.F. (2017). Breakthrough innovation in international business: The impact of tech-innovation and market-innovation on performance. International Business Review, 26(2), 391-404
Yang, Y. & Ju, X.F. (2018). Entrepreneurial orientation and firm performance: is product quality a missing link? Entrepreneur. Res. J, 8 (1): 1–13
Yeo, Y., Jung, S., Lee, J.D. & Hwang, W.S., (2016). Study on the effect of innovation on employment structure and economic growth: A computable general equilibrium approach. EcoMod2016
Zhu, D. H. & Westphal, J. D. (2020). Structural Power, Corporate Strategy, and Performance, SMJ, doi: 0.1002/smj.3239.