فهرس المقالات روح الله شریفی


  • المقاله

    1 - الگوی رويکرد تخصصي‌ درتعاملات دانشگاه با صنعت: ضرورت‌ها و چالش‌هاي بخش‌بندی بازار
    نشریه صنعت و دانشگاه , العدد 2 , السنة 1 , پاییز 1387
    بخش‌بندي بازار فرايندي تحليلي است كه اگر به صورت دقيق و بر مبناي فروش‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي انجام شود منجر به جذب مشتريان، حداكثرسازي منابع و ايجاد يك مزيت رقابتي براي تعاملات دانشگاه و صنعت مي‌شود. در این مقاله، با بررسی پیشینه بخش‌بندي و مفاهیم و تعاریف مربوط، أکثر
    بخش‌بندي بازار فرايندي تحليلي است كه اگر به صورت دقيق و بر مبناي فروش‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي انجام شود منجر به جذب مشتريان، حداكثرسازي منابع و ايجاد يك مزيت رقابتي براي تعاملات دانشگاه و صنعت مي‌شود. در این مقاله، با بررسی پیشینه بخش‌بندي و مفاهیم و تعاریف مربوط، ضرورت، مزایا و اهداف بخش‌بندي بيان مي‌شود. در ادامه مقاله استراتژی‌های بخش‌بندی ارائه و تحلیل می‌شوند. سپس به مقایسه بخش‌بندی در بازارهای مصرفی و صنعتی و نقش سیستم اطلاعات بازاریابی و تحقیقات بازاریابی در بخش‌بندی بازار می‌پردازیم. در پايان مقاله به مطالعه موردي كه در صنعت پتروشيمي ايران صورت پذيرفته است خواهيم پرداخت. نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد كه، متغيرهاي مدل مورد مطالعه، نقش تأثيرگذاري در بخش‌بندي بازار صنعت پتروشيمي دارند و اين متغيرها مبنايي براي بخش‌بندي اثربخش بازار صنعت پتروشيمي و تدوين الگوي مربوط هستند. اساساًَ، دستاورد تحقیق نشان می‌دهد که برای ارتقای سطح اثربخشی ارتباطات سه جانبه صنعت، دانشگاه و دولت، بخش بندی بازار فعالیت این سه بخش ضروری است تا مشخص شود هر یک چه رسالتی بر دوش دارند و هر بخش از پرداختن به امور غيرمرتبط با حوزۀ فعاليت خود پرهیز نمايد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - محك‌زني الگوهاي دانش سازماني از طريق استقرار نظام توليد و توسعه دانش
    فصلنامه رشد فناوری , العدد 2 , السنة 3 , بهار 1386
    شناخت‌شناسي فعاليت‌هاي دانشي سازمان‌ها گامي در راستاي نيل به مهندسي ارزش منابع و دارايي‌هاي دانشي سازمان است. براي دستيابي به اين هدف، بر اساس رويكرد محك‌زني، نوزده شركت شاخص بين‌المللي در حوزه‌هاي تبيين سازماني، مديريت دانش، محيط دانش پايه‌اي سازمان‌ها و رويكردهاي تولي أکثر
    شناخت‌شناسي فعاليت‌هاي دانشي سازمان‌ها گامي در راستاي نيل به مهندسي ارزش منابع و دارايي‌هاي دانشي سازمان است. براي دستيابي به اين هدف، بر اساس رويكرد محك‌زني، نوزده شركت شاخص بين‌المللي در حوزه‌هاي تبيين سازماني، مديريت دانش، محيط دانش پايه‌اي سازمان‌ها و رويكردهاي توليد و توسعه دانش طي سال 1384 مورد بررسي قرار گرفت. الگوهاي موفق شركت‌هاي مذكور بر اساس ساز و كار حوزه‌هاي مورد تحليل از ديگر هدف‌هاي مقاله است. توجه به منابع و شناخت دارايي‌هاي دانشي سازمان‌ها، توانمندي بهره‌گيري از فرصت‌هاي آتي و گذر موفق از تنگناها و ارتقاي مهارت رويارويي با تهديدها و تبديل آنها را به فرصت ارتقا مي‌بخشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - محك‌زني رويكردهاي طراحي و استقرار مديريت دانش
    فصلنامه رشد فناوری , العدد 1 , السنة 3 , زمستان 1385
    شناخت تجربيات و راه‌هاي طي شده ديگران نه تنها راهنماي كار برنامه‌هاي آتي قلمداد مي‌شود، بلكه بسياري از نقاط شروع و تكيه‌گاه‌هاي بهره‌گيري از فرايندها، فنون و روش‌ها را همراه ضعف‌ها و قوت‌ها براي طراحي و استقرار مديريت دانش نشان مي‌دهد. هدف مقاله، ارائه روش‌هايي است كه أکثر
    شناخت تجربيات و راه‌هاي طي شده ديگران نه تنها راهنماي كار برنامه‌هاي آتي قلمداد مي‌شود، بلكه بسياري از نقاط شروع و تكيه‌گاه‌هاي بهره‌گيري از فرايندها، فنون و روش‌ها را همراه ضعف‌ها و قوت‌ها براي طراحي و استقرار مديريت دانش نشان مي‌دهد. هدف مقاله، ارائه روش‌هايي است كه شركت‌ها، مديريت دانش را در سازمان خود مستقر كرده‌و از آن استفاده كنند. نگرش شناخت روش‌ها، محك‌زني1 است تا شركت‌ها و سازمان‌هاي ايراني بتوانند از اين تجربيات و دستاوردها به نحو مطلوب استفاده كنند. مباحث مقاله براساس چارچوب مديريت دانش روي محورهاي اولويت‌هاي راهبردي و تعهدات مديريت با بررسي و تحليل موردها، تعريف و درك دانش سازماني و دانش فردي، اصول مديريت دانش و راهكارهاي اجرايي، گردآوري، ارائه، توزيع و سنجش مديريت دانش، تبيين محيط دانش به منابع و انواع دانش تنظيم و تدوين شده است. در تبيين هر يك از اين مباحث، روش‌هاي شركت‌هاي مطرح در سطح دنيا ارائه مي‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رويكرد و استراتژي هاي دانش آفريني در دانشگاه ها
    فصلنامه رشد فناوری , العدد 2 , السنة 1 , بهار 1384
    بهره گيري از روشها ، فرآيندها و سازوكارها در چارچوب رويكرد و استراتژي هاي توليد ، حفظ و احياي دانش در دانشگاه هاي پر سابقه و پيشكسوت كشور نه تنها موجب تقويت ذخاير فكري ، علمي و تجربي اعضاي هيات علمي و كاركنان آن مراكز مي شود ، بلكه الگوي مناسبي براي مراكز دانشگاهي نوپا أکثر
    بهره گيري از روشها ، فرآيندها و سازوكارها در چارچوب رويكرد و استراتژي هاي توليد ، حفظ و احياي دانش در دانشگاه هاي پر سابقه و پيشكسوت كشور نه تنها موجب تقويت ذخاير فكري ، علمي و تجربي اعضاي هيات علمي و كاركنان آن مراكز مي شود ، بلكه الگوي مناسبي براي مراكز دانشگاهي نوپا و جوان براي برخورداري از كاربست هاي توليد و ذخيره سازي دانش ، دريافت دانش توليد شده و موجود از صنايع و ساير دانشگاه ها مي شود . توجه به اين جنبه هاي مديريت دانش ، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را به عنوان سرچشمه هاي توليد ، خلق و بازپروري دانش در كشور مطرح مي كند . .. تفاصيل المقالة