نقش شهر الکترونیک در ارتقاء شاخصهای توسعه پایدار شهری با تأکید بر بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی: شهر کرج)
الموضوعات :دکتر علیرضا استعلاجی 1 , نجمه شاه طالبی 2
1 - یادگار امام ره
2 - مدیر آموزشگاه
الکلمات المفتاحية: توسعه پایدار شهری, شهر الکترونیک, بانکداری الکترونیک, مشارکت شهروندان,
ملخص المقالة :
مسائل و مشکلات عدیدهای مانند مسئله آلودگی هوا، ترافیک سنگین و اتلاف وقت در خیابانها، افزایش فعالیتهای اداری و تجاری شهروندان در شهرها، افزایش تعداد جمعیت و عدم تناسب امکانات و خدمات و غیره که بدلایل مختلف در شهرها شکل گرفته است و همچنین مطالبه روز افزون شهروندان به ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت، و از سوی شعار و سیاستگذاری مدیران شهری و دولتها بر محوریت توسعه پایدار شهری، تصمیمسازی و برنامهریزی بر اساس تکنولوژی و تکنیکهای روز دنیا در مدیریت شهری را نه تنها اجتناب ناپذیر، بلکه ضروری ساخته است و ورود به دنیای شهر الکترونیک پاسخی منطقی و مناسب به این نیاز شهری میباشد. یکی از پرکاربردترین و محوریترین نیازهای خدماتی الکترونیکی شهری، خدمات بانکی بوده که با الکترونیکی شدن فعالیتهای آن سهم مهمی در توسعه پایدار شهری دارد. به همین منظور این پژوهش در کلانشهر کرج مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و از روش مطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نتایج تحقیق که از طریق سنجش فرضیات با استفاده از آزمونهای T تک نمونهای یاOne sample T test و همچنین همبستگی اسپیرمن انجام شد نشان میدهد که بانکداری الکترونیک نقش پراهمیتی در تحقق توسعه پایدار شهری داشته و در این راستا شهروندان به عنوان ذینفعان اصلی آن تأثیر مستقیم در این مقوله دارد و در واقع بدون مشارکت شهروندان امکان دستیابی به اهداف مورد نظر میسر نیست.
1. بابايي، محمدعلي؛ احدي، پري(1389)، بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و رفتار خريد كاربران اينترنت در ايران، فناوري اطلاعات، 2؛
2. جمالي غلامرضا؛ هاشمي، مهدي(1391)، سنجش روابط بين عوامل مؤثر بر ريسك پروژههاي فناوري اطلاعات در بانك ملت استان بوشهر با استفاده از تكنيك ديمتل فازي، فناوري اطلاعات، 3؛
3. حضرتي ليلان، اكرم؛ خديوي، اسدالله (1389)، بررسي تاثير فناوري اطلاعات ارتباطات (شهرالكترونيك) بر ساختار كالبدي شهر از ديدگاه كاركنان منطقه 1 شهرداري تبريز، فصلنامه فراسوي مديريت سال سوم، شماره دوازدهم بهار؛
4. حمیدیزاده، محمدرضا؛ قرهچه، منیژه؛ عبدالباقی، عبدالمجید (1386)، بررسی عوامل زمینه¬ساز، چالش¬ها و تنگناهای توسعه بانکداری الکترونیک، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی (ویژه مدیریت)، سال هفتم، شماره بیست و هفتم، زمستان؛
5. رهنورد فرج¬الله و محمدي داريوش (1386)، ارزيابي مراحل تكاملي دولت الكترونيك در ايران، پژوهشنامة علوم انساني و اجتماعي »ويژه مديريت« سال هفتم، شماره بيست، زمستان؛
6. زريباف، مهدي؛ حسيني، سيدمهدي؛ بزرگمهر، بتول (1390)، بررسي تطبيقي ترجيحات رفتاري كاربران بانكداري الكترونيك و سنتي (مطالعه مورديی: بررسي تمايل مشتريان بانك ملت استان سمنان به استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك) فصلنامه مديريت، سال هشتم، شماره 21؛
7. زیاري، کرامت¬الله؛ مهدي، علی¬مهدیان؛ بهنمیري، معصومه (1392)، مدیریت شهري الکترونیک؛ گامی نوین در تحقق پایداري شهري، بررسی وضعیت شهرداري الکترونیکی در کلان شهرها (مطالعه موردي شهر قم)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهري، شماره سوم؛
8. سرفرازي، مهرزاد؛ معمارزاده، غلامرضا (1386)، پارادايم دولت الكترونيك ضرورتي اساسي در استقرار شهرداري الكترونيك، چهارمين كنفرانس بينالمللي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات، سالن همايشهاي هتل بين¬المللي المپيك بهمن ماه، تهران؛
9. سعیدنیا، احمد (1383)، مجموعه کتابهاي سبز شهرداري تهران: سازمان شهرداريها و دهیاريهاي کشور؛
10. شهرداری کرج (1395)؛ طرح جامع شهر کرج، 1390، استانداری البرز؛
11. قرخلو، مهدی؛ حسینی، سیدهادی (1385)، شاخصهای توسعه پایدار شهری، مجله جغرافیا و توسعه ناحیهای، شماره هشتم؛
12. کیانی، اکبر (1391)، شهر هوشمند ضرورت هزاره سوم در تعاملات یکپارچه شهرداری الکترونیک (ارائه مدل مفهومی-اجرایی با تأکید بر شهرهای ایران)، فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط، 14؛
13. مرکز آمار ایران (1395)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن؛
14. هاشميان، مژده؛ عيسايي، محمدتقي؛ ميكائيلي، فتاح؛ طباطبائي، محسن(1391)، عوامل مؤثر بر پذيرش ابزارهاي بانكداري الكترونيك از سوي مشتريان (پيمايشي درباره بانك سامان)، مديريت فناوري اطلاعات، دوره 4، شماره 11، تابستان؛
15. Ebbers, W. E., (2007),“Electronic government: Rethinking channel management strategies,” Government Information Quarterly, 22;
16. Hall, tim, (2005), Urban geography, 3rd edition, Rutledge, London and New York;
17. Kuismaa Tuire, Laukkanena Tommi, Hiltunen Mika. (2007), Mapping the reasons for resistance to Internet banking: A means-end approach, International Journal of Information Management; 27: 75–85;
18. Lee K.S., Lee H.S., Kim S.Y. (2009), Factors Influencing the Adoption Behavior of Mobile Banking: A South Korean perspective, Journal of Internet Banking and Commerce; 12(2): 247-260;
19. Liao, Ziqi & Michael To Cheung, (2002), Internet-Based Banking and Consumer Attitude, Information Management, No. 39, p. 283- 295;
20. Pennathar, Anita K. (2001), E-Risk Management for Banks in Age of the Internet, Journal of Banking & Finance, No.25,p.2013- 2123;
21. Poon Wai-Ching. Users’ adoption of e-banking services: the Malaysian perspective. Journal of Business & Industrial Marketing 2008; 23/1: 59– 69;
22. seits, J.L. 1995, global issues, Blackwell, Cambridge;
23. W.G. Newman, Peter. ,(1999),"Sustainability and cities: extending the metabolism model", Landscape and Urban Planning 44:, (219-226);
24. Yiu Chi Shing, Grant Kevin, Edgar David. ,(2007), Factors affecting the adoption of Internet Banking in Hong Kong-implications for the banking sector. International Journal of Information Management; 27: 336–351.