ارزشیابی آموزش الکترونیکی با رویکرد بهینه کاوی 1 مطالعه موردی: آموزش عالی ایران
الموضوعات :عباس اناری نژاد 1 , علی اکبر صفوی 2 , فرشاد مرادی 3
1 - هیات علمی
2 - دانشگاه فرهنگیان
3 - دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: آموزش الکترونیکی, ارزشیابی, الگوهای ارزشیابی, آموزش عالی, بهینه کاوی ,
ملخص المقالة :
هدف کلی این مقاله، ارزشیابی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران با استفاده از رویکرد بهینه کاوی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشجویان چهار دانشگاه ارائه دهنده آموزش الکترونیکی در ایران (الف، ب، ج و د) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای 702 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته متشکل از ابعاد آموزش الکترونیکی (شامل امور سازمان و مدیریت، فناوری، جنبه های آموزشی، طراحی محیط ارائه، خدمات پشتیبانی، ارزشیابی، و ملاحظات اخلاقی و حقوقی) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن بین دانشجویان نمونه توزیع و با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه، داده های به دست آمده تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشگاه «د» با دارا بودن بالاترین میانگین در تمامی ابعاد، نسبت به سایر دانشگاهها بهترین وضعیت را داشت و از بین سه دانشگاه دیگر؛ دانشگاه «ب» در پنج بعد و دانشگاه «ج» در دو بعد از ابعاد هفتگانه آموزش الکترونیکی برتر نشان دادند. ضمن اینکه بهینه کاوی میتواند از طریق بررسی و آزمایش فرایندها و مدلها در دیگر دانشگاهها و تطبیق تکنیکها و رویکردهای آنها بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.
Allen, E. and Seaman, J. " Staying the course: online education in the United States 2008". The Sloan Consortium. Babson Survey Research Group.[Online]. < http://www.sloan- c.org/ publications/survey/pdf/ staying_the_course. pdf>. [25 December 2008] , 2008
[2] Allen E., Seaman J. " Class Differences: Online Education in the United States, 2010", The Sloan Consortium. Babson Survey Research Group. Retrieved December 25 2010, from http://www.sloan- c.org/ publications/survey/pdf/staying_the_course, 2010
[3] Betts , K. "Online Human Touch (OHT) Training & Support: A Conceptual Framework to Increase Faculty Engagement, Connectivity, and Retention in Online Education, Part 2" . Journal of Online Learning and Teaching , Vol. 5, No. 1, 2009
[4] صفوی، علی اکبر و محمدی، مهدی، "اعتباردهی و نظارت بر دوره های یادگیری الکترونیکی درایران"، دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی، زاهدان، صص 215- 227، 1386
[5] Clark R. E. Assessment of Distance Learning Technology . IN E. L. Baker & H. F. Onil , Jr. (Eds) ,Technology Assessment in Education and Training (pp.63-78) Hillsdale , NJ : Erlbaum, 1994
[6] Draper S. W. "Observing , Measuring , or Evaluating Courseware (on – line)", [Available : http :// w.w.w.psy.gla.ac.uk/steve/Eval.HE.html], 1996
[7] Simonson M. R. "Evaluating Teaching and Learning at a Distance," New Directions for Teaching and Learning , 71 , 87-94, 1997
[8] Jackson G. A. "Evaluating Learning Technology : Methods , Strategies , and Examples in Higher Education," Journal of Higher Education , 61(3) , pp. 294-311, 1990
[9] Kimball L. "Easire Evaluation with Web-based Tools", Training & Development , 52(4) , 54-55, 1998
[10] Middleton A. J. "How Effective is Distance Education ?', International Journal of Instructional Media , 24(2) , 133-137, 1997
[11] Magalahaes M. G. M., Schiel D. "A Method for Evaluation of a Course Delivered Via the World Wide Web in Brazil," the American Journal of Distance Education , 11(2) , pp. 64-71, 1997
[12] Attwell. G., Evaluating e-learning:A guide to the evaluation of e-learning, Evaluate Europe Handbook Series, Volume 2, 2006
[13] Dell, C.A.,C.Low and J.F.Wilker. "Comparing student achievement in online and face-to-face class formats". Journal of Online Learning and Teaching 6: 30-42, 2010
[14] Hassenburg, A. "Distance education versus the traditional classroom". Berkeley Scientific Journal 13: 18-25, 2009
[15] Caramihai. M. and Severine.I. "Learning Tools Evaluation based on Quality Concept Distance Computing. A Case Study", International Journal of Social and Human Sciences 3, 287-291, 2009
[16] The Institute for Higher Education Policy. "Quality ON the Line , Benchmarks for Success in Internet- based Distance Education," Washington , DC : IHEP, 2000
[17] Hughes J., Attwell G. "A Framework for the Evaluation of E-learning : Exploring Models and Partnerships for E-learning in SMEs", [Viewed 14 February ,2007] , 2003
[18] جکسون، نورمن و هلن لاند، بهبود تطبیقی (بنچ مارکینگ) در آموزش عالی. ترجمه ی محمد قاسمی و همکاران. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)، 1382
[19] Alstete, W. J. "Benchmarking in Higher Education: Adapting Best Practices to Improve Quality". ASHE – ERIC, Higher Education Report No. 5. Washington, DC: George Washington University, 1995
[20] Camp, R. C. Business Process Benchmarking: Finding and Implementing Best Practices. Milwaukee, WI: Quality Press, 1995
[21] Price, I. A Plain Persons Guide to Benchmarking. Special Report of the Unit for Facilities Management Research. Sheffield: Sheffield Hallam University, 1994
[22] Jackson, N. J. Introduction to Benchmarking Assessment Practice in N. Jackson (ed.) Pilot Studies in Benchmarking Assessment Practice in UK Higher Education. Gloucester: Quality Assurance Agency, 1998
[23] Spendolini, M. J. The Benchmarking Book. New York: American Management Association, 1992
[24] Shafer, B. S. & Coate, L. E. "Benchmarking in Higher Education: A Tool for Improving Quality and Reducing Cast". Business Officer, Vol. 26, No. 5: 28-35, 1992
[25] Anderson, B. J. "Integrating Benchmarking and Poor Quality Cost Measurement for Assisting the Quality Management Work Benchmarking", An International Journal, Vol.6, Issue 4, 1999
[26] Mahalik, P. "Benchmarking: Ten Practical Steps with Review Points". [Online].