پیامدهای نوآوری سازمانی در صنعت بانکداری (نمونه مطالعه: شعب بانک سپه در استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات :
علی جبرائیلی جوبند
1
,
یعقوب علوی متین
2
,
مرتضی هنرمند عظیمی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی (گرایش مدیریت سیستم ها)، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول).
3 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری سازمانی, بهره وری سازمانی, پایداری سازمانی, عملکرد سازمانی, تعلق شغلی.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: نوآوری در یک سازمان برای دستیابی به موفقیت عملیاتی حیاتی است که به طور قابل توجهی بر موفقیت و عملکرد یک سازمان تأثیر می گذارد. از این رو، پژوهش حاضر با درک اهمیت نوآوری سازمانی به دنبال شناسایی پیامدهای نوآوری سازمانی در صنعت بانکداری در شعب بانک سپه در استان آذربایجان شرقی است. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش-های پیشین می باشد. برای گردآوری داده¬ها از پایگاه¬ داده های داخلی و خارجی جستجو شد که شامل 156 مقاله بود. در این راستا کلید واژه¬های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و با هدف نمونه گیری هدفمند تعداد 91 مقاله مرتبط¬ترین پژوهش¬ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. یافتهها و نتیجه¬گیری: یافته¬های پژوهش نشان داد که پیامدهای نوآوری سازمانی شامل شامل 54 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر است. نتایج پژوهش نشان داد که پیامدهای نوآوری سازمانی دارای چهار مضمون فراگیر بهرهوری سازمانی (کارایی اثربخشی)؛ پایداری سازمانی (پاسخگویی به محیط، ارزش آفرینی)؛ بهبود عملکرد سازمان (هدفمندی سازمان، رشد و بالندگی سازمانی)؛ تعلق شغلی کارکنان (رضایت شغلی، بهبود حرفهای کارکنان) است.
منابع
برومند، نادر؛پناهی، علی. (1402). تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی عملکرد نوآوری. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 56(14)، 59-78.
رحیمی، اکبر؛ علیپوری زاده، حسین؛ محمودآبادی، سمیرا. (1402). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر چابکی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی گری نوآوری سازمانی (نمونه پژوهش: سازمان های پژوژه محور دفاعی). مدیریت دانش سازمانی، 6(2)، 21-52.
کلابی، امیرمحمد. (1401). مدل تعهد سازمانی با تبیین جایگاه نوآوری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و خلق ارزش مشترک. پژوهش های مدیریت عمومی، 15(56)، ۱۶۵ – ۱۹۴
مولایی، اکبر؛ یزدانی، ناصر؛ کاظمی، فاطمه. (1401). تاثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه تحول گرا و گسترده. مطالعات مدیریت راهبردی، 13(49)، ۱۴۵ – ۱۶۳.
یاراحمدی خراسانی،علیرضا؛ قربانی، محمود؛ فریبرزی، الهام. (1400). طراحی مدل ارتقای قابلیتهای نوآوری سازمانی با رویکرد تاب آوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان. چشم انداز مدیریت دولتی، 12 (4)، 52-69.
Ardito, L., Raby, S., Albino, V., & Bertoldi, B. (2021). The duality of digital and environmental orientations in the context of SMEs: Implications for innovation performance. Journal of Business Research, 123, 44-56.
Arocco S, Marini M and Talamo A (2024). Enhancing organizational processes for service innovation: strategic organizational counseling and organizational network. nalysis. Front. Res. Metr. Anal. 9:1270501. doi: 10.3389/frma.2024.1270501.
AristanaI, I.N., WardanaI, I. M. D., Putra, M. A. (2024). Entrepreneurial leadership and organizational innovation: The role of mediating analysis. Journal Ekonomi dan Bisnis, 27(1):71-100.
Groenewald, I. S., Jawed, M., Shaikh, A. I., Akram, S., Tabuena, A. C., & Muhammad, N. (2024). Statistical analysis of psychological empowerment, job satisfaction, organizational commitment, and organizational innovation. Remittances Review, 9(1), 2765–2776.
Jiménez - Jiménez, D., & Valle, R.S. (2011), Innovation, organizational learning, & performance, Journal of Business Research, 64(4), 408-419.
Kahn, K. B. (2018). Understanding innovation of organization. Business Horizons, 61(3), 453–460
khter P. & Chaity N.S. (2024). Explores the Relationship between Organizational Culture and Organizational Performance in the Bangladeshi Microfinance Sector: Organizational Innovation is a Mediating Factor. ESI Preprints. 434-452.
Mai, N.K., Do, T.T. & Ho Nguyen, D.T. (2022), The impact of leadership competences, organizational learning and organizational innovation on business performance. Business Process Management Journal, 28(5/6), 1391-1411.
Ouakouak M. L., & Ouedraogo N. (2017). Antecedents of employee creativity and organizational innovation: An empirical study. International Journal of Innovation Management, 21(7), 1–26.
Saeed, H., Som, H. M., Mahmood, R., Hamid, H. (2023). Organizational innovation and leadership styles in healthcare with the mediating role of organizational culture. Journal of health administration, 25(4), 69-86.
Shanker, R., Bhanugopan, R., Van der Heijden, B. I., & Farrell, M. (2017). Organizational climate for innovation of organization and organizational performance: The mediating effect of innovative work behavior. Journal of Vocational Behavior, 100, 67–77.
Sung, Y.K. and Kim, S.W. (2019) Recent Advances in the Development of Gene Delivery Systems. Biomaterials Research, 23(8), 1-10.
Sutanto, Eddy Madiono. (2017). The influence of organizational learning capability and organizational creativity on organizational innovation of Universities in East Java, Indonesia, Asia Pacific Management Review, 1-8.
YahiaMarzouk, Y. and Jin, J. (2022). Linking environmental scanning and organizational innovation with competitive advantage: evidence from Egyptian SMEs. Management & Sustainability: An Arab Review, 1(2), 170-195.
Zhang, X., Chu, Sh., Ren, l., Xing, j. (2023). Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of organizational learning. Technological Forecasting and Social Change, 186(A), 122114
Zheng H, Lu J, Chen Y, Gu Y and Zheng Z (2024), A game study on the impact of employees’ deviant innovation behaviors on firms’ organizational innovation performance. Front. Phys. 6(24), 1-8.