طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب آموزش نیروی انسانی در سازمان تامین اجتماعی به منظور ارتقای کیفیت خدمات
الموضوعات :هادی حسنزاده 1 , غفار تاری 2 , حسین بقایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, نیروی انسانی, کیفیت خدمات, تامین اجتماعی.,
ملخص المقالة :
امروزه آموزش به عنوان یکی از روش های توسعه منابع انسانی سازمان ها مطرح می باشد. هر سازمانی به افراد آموزش دیده و با تجربه نیاز دارد تا مأموریت خود را به انجام برساند. آموزش به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی مطرح بوده و همواره در تدوین برنامه های توسعه یا تغییرات سازمانی به عنوان عامل مهم مورد توجه قرار میگیرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب آموزش نیروی انسانی در سازمان تامین اجتماعی به منظور ارتقای کیفیت خدمات در استان آذربایجان شرقی انجام شد، روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی و کمی) بود. در این پژوهش از روش داده بنیاد استفاده شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، توسعه است که در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از كارشناسان و خُبرگان سازمان تأمين اجتماعي و دانشگاهی که نسبت به آموزش نیروی انسانی در سازمان اطلاعات کاملی داشتهاند، انجام شد. داده¬های بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به دست آمد. بنابراین با توجه به نتایج تحلیل مصاحبه ها ،3 تم «واکنش»، «یادگیری»، و «رفتار» در سازه نظری «برونداد فردی»، 2 تم «بعد مالی» و «بعد غیرمالی» در سازه نظری «برونداد سازمانی»، و یک تم «رضایت مشتری» در سازه نظری «برونداد اجتماعی» دسته بندی شدند. این تحقیق به سازمانهای مشابه نیز توصیه میکند که با توجه به نیازهای خاص خود، الگوهای آموزشی مناسب را طراحی و اجرایی کنند تا به بهبود عملکرد و رضایت مشتریان دست یابند.
منابع:
- باقری معصومه ، باتمانی فردین، عبداللهی فردین(1400)، ارائه مدل مفهومی نظام جامع آموزش مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی مبتنی بر نظریه داده بنیاد، نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی 8(30)، 23-1.
- شفیقیان هومن ، قورچیان نادر قلی ، باقری مهدی(1400)، ارائه مدل مطلوب آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی(مورد: بندر شهید رجایی)، فصلنامه آموزش علوم دریایی، 8(25)،165-149.
- عالیزاده، عادله؛ حسینپور، محمد و برکت، غلامحسین.(1401). ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات مدیران بهمنظور ارتقای کیفیت دورههای آموزشی سازمان تأمیناجتماعی استان بوشهر، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6 (1)، 1-21.
- عباسی، سعید؛ آذر، عادل؛ سعیدی، خلیل. 1395. طراحی مدل ارتقای کیفیت خدمات در مراکز آماری. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 6(4)، 18-32.
- عباس زادگان، محمد،(1391)، مدیریت بر سازمانهای ناآرام، تهران: کویر
- فرهادی افشار سعید، فتحی زاده علیرضا، صادقی گوغری مهدیه(1401)، شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر آموزش کارکنان در شرکت گل گهر سیرجان، نشریه تعالی منابع انسانی، 1(3)، 105-84.
- منوریان، عباس؛ پیوسته، علی اکبر؛ اختشامی دیزجی، حبیب. 1400. طراحي مدل ارائـه آمـوزش هاي مجازي در سازمان تامین اجتماعی ایران براساس داده بنیاد. فصلنامه مدیریت دولتی، 13(3)،534-549.
- محمودی، مریم.1400. به کارگیری تکنیک یادگیری خرد (میکرولرنینک) در آموزش کارکنان. سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای مدیریت، روان شناسی و علوم انسانی در قرن 21.
- مقرب الهی، مریم؛ جعفری، مرضیه. 1401. تبیین روش های آموزش کارکنان مبتنی بر رویکرد آموزش و بهسازی منابع انسانی. فصلنامه تخصصی آموزش مدیریت دولتی، 13(5)، 41-17
- میرکمالی، سیدمحمد. 1392. مبانی مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات بسطرون.
- Aminbeidokhti, A., Jamshidi, L., & Mohammadi Hoseini, A. (2016). The effect of the total quality management on organizational innovation in higher education mediated by organizational learning. Studies in Higher Education, 41(7), 1153-1166.
- Alipour, K. Imani Galah Prdsry, M. N., Zolfaghari Zafarani, R. 2019, Provide a model to improve the efficiency of human resource training in Islamic Azad University, New Approaches in Educational Administration, 10 (37), 1-14. [in Persian]
- Gronroos, C. 2000, “Service Management and Marketing”, second edition. England: John Wily & Sons, Ltd, p.81.
- Kulkarnia, P.M., Appasaba, L.Vb., Gokhalec,P., Tigadid,P. 2022. Role of Digital Simulation in Employee Training. ScienceDirect. Procedia Manufacturing.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. 1985. A conceptual odel of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50. doi:10.2307/1251430.
- Zhang, Xiaobin., Chu, Zhaofang., Ren, Lei ., Xing , Jianguo. 2023. Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of - organizational learning. Technological Forecasting & Social Change.Volume 186, Part A, January 2023, 122114.