بررسی و تحلیل آیین نامه های مرتبط با مهارت محوری و ارتباط با صنعت در دانشگاه های وزارت علوم
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
الکلمات المفتاحية: ارتباط با صنعت , کارآموزی , کوآپ , استادمحوری , مهارت محوری,
ملخص المقالة :
انتظار از نسل سوم دانشگاه ها با عنوان دانشگاه های کارآفرین، تاکید بر آموزش دهی و تربیت نیروی کار حرفه ای هماهنگ با نیازهای صنعت و همچنین تقویت ویژگی های مثبت اشتغال آفرین در دانش آموختگان است. در همین راستا در سالهای اخیر چند آیین نامه و طرح تدوین و به دانشگاه های وزارت علوم ابلاغ شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی آیین نامه های مرتبط با مهارت محوری و ارتباط با صنعت مرتبط با دانشجویان در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم در 5 سال اخیر پرداخته شده و این آیین نامه ها را در سه دسته کلی تقسیم بندی و مقایسه کردیم : گذراندن دوره های کوتاه مدت و بلندمدت حضور دانشجویان در صنعت در دوران دانشجویی - طراحی دروس مهارتی در سرفصل دروس دانشجویان- تعریف پایان نامه ها در ارتباط با نیازهای صنعت . در بخش اول به درس کارآموزی، آیین نامه های دستیار فناوری ، بورسیه صنعتی و برنامه کوآپ اشاره و شرایط آنها با هم مقایسه شدند. در بخش دوم به آیین نامه ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته و شیوه نامه دروس مهارتی، اشتغال پذیری و شرایط آن و در بخش سوم نیز به آیین نامه استاد محوری پرداخته شد و این آیین نامه ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
- آذر، عادل، غلامرضایی، داوود، دانایی فرد، حسن، و خدادادحسینی، حمید. (1392). تحلیل پویای ارتباط صنعت و دانشگاه در خط مشی های آموزش عالی برنامه پنجم توسعه با رویکرد پویایی سیستم. چشم انداز مدیریت صنعتی، 3 (9 )، 79-115.
- انتظاری یعقوب. (1395). آموزش عالی و قابلیت های اشتغال فارغ التحصیلان. آموزش عالی ایران. ۸ (۳) :۱-۲۵.
- توفیقی جعفر و نورشاهی نسرین. (1391) . ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاریهای دانشگاه وصنعت درایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 56 (14) : 95-75.
- ثقفی مهدی، بنی هاشمی سید علی، محمدزاده سید علیرضا، (1399). ارزیابی موانع ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، نشریه صنعت و دانشگاه، (39) 11. 13-1.
- دوامی ، پرویز. (1391). مدلي براي ارتباط صنعت و دانشگاه، فصلنامه آموزش مهندسي ايران، 53 (14) : 129-119.
- حسان رضا ، شریف زاده رحمان ، کریمی المیرا. (1400). ارتباط صنعت و دانشگاه، بررسی و تحلیل ابزارهای سیاستی در قوانین و مقررات ایران، سیاستگذاری عمومی. 7 (2) : 166-145.
- حسان رضا، شریف زاده رحمان. (1401) . طراحی آییننامه ارتقاء اعضای هیئتعلمی با هدف ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه. آموزش عالی ایران. ۱۴ (۴) :۱-۱۵.
- خیرالهی آسیه, نصر احمد رضا و میرشاه جعفری سید ابراهیم. (1400). شناسایی رویکردهای انتخاب موضوع پایاننامه و تهیه پیشنهاده و مقایسه آن در گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه، مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 10 (19) ، 59-39.
- صالحی عمران ابراهیم، رحمانی قهدریجانی الهه. (1392). مسأله اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی و ضرورت توجه به مهارتهای اشتغال زای بازار کار در طرح آمایش آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 5 (3). 27-58.
- عیدی نسرین ، نوریان محمد ، جمشید مقدسی (1401) ، سنتز پژوهی مؤلفه های دانشگاه نسل چهارم ، دو ماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 13 (6) : 170-155 .
- فراستخواه، مقصود (1389). بررسی الگوي تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با ساير نظام هاي توليد و خدمات. فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالی، 19و 41-24.
- کرمانی مهدی، نوغانی دخت بهمنی محسن، آسمانی فاطمه، برادران کاشانی زهرا. (1400). فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد. آموزش عالی ایران. ۱۳ (۳) :۱۰۱-۱۱۹.
- نظرزاده زارع, محسن, محمدی, شیرکوه, و نورالهی, سعید. (1402). ارزیابی سیاست وزارت علوم در ایجاد فرصت مطالعاتی اجباری ارتباط با صنعت از منظر نهادی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی16 (2) , 182-163.
- Afonso, A., Ramirez, J., Diaz Puente, J.M. (2012). University- industry cooperation in the education domain to foster competitiveness and employment, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 3947-3953.
- Aygoren, F. E., & Kemal, O. (2019). New Approach at Evaluating the Private Schools' Curriculum: I-CODE Model. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 18 (2), 58-81.
- Chan, C.K.Y., Fong, E.T.Y., Luk, L.Y.Y., & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum, International Journal of Educational Development, 57, 1 – 10.
- Gold, A.h; Malhtra, A; Segars, A. H (2001). Knowledge management: An organizational capability Perspective, Journal of Management Information System, 18(1), 185-214.
- Filippetti, Andrea; & Savona, Maria. J. (2017). University–industry linkages and academic engagements: individual behaviors and firms’ barriers. Introduction to the special section Technol Transfr. DOI 10.1007/s10961-017-9576-
- Fontana, R; & Geunab, M. (2006) Factors Affecting University -Industry R&D Projects: The Importance of Searching Screening and Signaling. Research Policy.35, 309-323.
- Faiz, Ali; & Shahabi, Ali (2010). Evaluating and prioritizing the barriers of communication between university and industry (case study of Semnan city). Educational Leadership and Management Quarterly. 4(2), 124-97.
- Gustavsson, L, Nuur, C, and Söderlind, J. (2016). An impact analysis of regional industry– university interactions The case of industrial PhD schools, Industry & Higher Education, 30, (1), 41–51
- Merdith, S. and M. Burkle (2012). “Building Bridges Between University and Industry: Theory and Practice”, Education and Training, 50 (3).
- Olasky, J., Kim, M., Muratore, S., Zhang, E., Fitzgibbons, S.C., Cambell, A., & Acton, R. (2019). ACS/ASE Medical Student Simulation- Based Skills Curriculum Study: Implementation Phase, Journal of Surgical Education, 76 (4), 262 – 269.
- Roaal, D (2018). Complementary skills training for researchers at all career stages., Journal of Accounting and Economics, No.60, Pp. 74- 92.
- Santro, M. D. and A. K. Chakrabati (2010). “Firm Size and Technology Centrality in Industry-University Interactions”, Mit ipc Working Paper ipc-01-001
- Siegel, Donald S; Waldman, David A; Atwater, Leanne E, Link; & Albert N. (2004). Toward a model of the effective transfer of scientific knowledge from academicians to practitioners: qualitative evidence from the commercialization of university technologies. J. Eng. Technol. Manage. 2, 115-142.
- Singla P.K, Rastogi K.M, Sunita Rani Jain (2005). “Developing Competency-Based Curriculum for Technical Programs”. National Symposium on Engineering Education. /India Institute of Science, Bangalore.
- Streubert, H. J. and D. R. Carpenter (2009). Qualitative Research in Nursing, Advancing Humanistic Imperative, 3 Philadelphia Lippincott, The UK, Science Policy Research Unit, University of Sussex, Brighton.