بررسی و تحلیل آییننامههای مرتبط با مهارتمحوری و ارتباط با صنعت در دانشگاههای وزارت علوم
الموضوعات : Technology Development Infrastructures and Supporting organizations
1 - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
الکلمات المفتاحية: ارتباط با صنعت, کارآموزی, کوآپ, استادمحوری, مهارتمحوری.,
ملخص المقالة :
انتظار از نسل سوم دانشگاهها با عنوان دانشگاههای کارآفرین، تأکید بر آموزشدهی و تربیت نیروی کار حرفهای هماهنگ با نیازهای صنعت و همچنین تقویت ویژگیهای مثبت اشتغالآفرین در دانشآموختگان است. یکی از تلاشهایی که در سالهای اخیر در راستای بهبود ارتباط میان دانشگاهها با صنعت صورتگرفته ابلاغ دستورالعملها و بخشنامههایی به دانشگاهها برای اجرای چند طرح مختلف بوده است. به نظر میرسد بررسی و مقایسه ویژگیهای این طرحها منجر به شناخت نکات مثبت و امکانات هر کدام از آنها برای دانشجویان شده و میتوانند اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشند. همچنین ارائه طرحهای جدید را آگاهانهتر میکنند. در این پژوهش با روش کیفی به مطالعه و بررسی قوانین حمایتی و آییننامههای مرتبط با مهارتمحوری و ارتباط با صنعت در دانشگاههای وزارت علوم پرداخته شده است. به این منظور آییننامههایی که در 5 سال اخیر به دانشگاههای وزارت علوم ابلاغ شدهاند و در آنها به حمایت از آموزشهای مهارتمحور و ارتباط بیشتر میان دانشگاه و صنعت پرداخته شده، شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. این آییننامهها در این مقاله در سه دسته کلی تقسیمبندی و مورد تحلیل قرار گرفتند: دورههای کوتاهمدت و بلندمدت حضور دانشجویان در صنعت در دوران دانشجویی - اجرای دروس مهارتی، اشتغالپذیری در برنامه درسی دانشجویان- تعریف پایاننامهها در ارتباط با نیازهای واقعی صنعت و جامعه.
1- کرمانی مهدی، نوغانی دخت بهمنی محسن، آسمانی فاطمه، برادران کاشانی زهرا. فوق برنامهها و جهتگیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد. آموزش عالی ایران. ۱۳ (۳) :۱۰۱-۱۱۹، 1400.
2- حسان رضا، شریفزاده رحمان، کریمی المیرا. ارتباط صنعت و دانشگاه، بررسی و تحلیل ابزارهای سیاستی در قوانین و مقررات ایران، سیاستگذاری عمومی. 7 (2): 166-145، 1400.
3- حسان رضا، شریفزاده رحمان. طراحی آییننامه ارتقاء اعضای هیأتعلمی با هدف ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه. آموزش عالی ایران. ۱۴ (۴) :۱-۱۵، 1401.
4- ثقفی مهدی، بنیهاشمی سید علی، محمدزاده سیدعلیرضا، ارزیابی موانع ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با استفاده از تحلیل عاملی تإییدی، نشریه صنعت و دانشگاه، (39) 11. 13-1، 1399.
5- آذر، عادل، غلامرضایی، داوود، داناییفرد، حسن، و خدادادحسینی، حمید. تحلیل پویای ارتباط صنعت و دانشگاه در خطمشیهای آموزش عالی برنامه پنجم توسعه با رویکرد پویایی سیستم. چشمانداز مدیریت صنعتی، 3 (9)، 79-115، 1392.
6- نظرزاده زارع, محسن, محمدی, شیرکوه, و نورالهی, سعید. ارزیابی سیاست وزارت علوم در ایجاد فرصت مطالعاتی اجباری ارتباط با صنعت از منظر نهادی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی 16 (2)، 182-163، 1402.
7- فراستخواه، مقصود. بررسی الگوي تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با ساير نظامهاي توليد و خدمات. فصلنامه پژوهش و برنامهريزي در آموزش عالی، 19و 41-24، 1389.
8- عیدی نسرین، نوریان محمد، جمشید مقدسی، سنتز پژوهی مؤلفههای دانشگاه نسل چهارم، دو ماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 13 (6): 170-155، 1401.
9- توفیقی جعفر و نورشاهی نسرین. ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاریهای دانشگاه و صنعت درایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 56 (14): 95-75، 1391.
10- صالحی عمران ابراهیم، رحمانی قهدریجانی الهه. مسأله اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی و ضرورت توجه به مهارتهای اشتغالزای بازار کار در طرح آمایش آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 5 (3). 27-58، 1392.
11- خیرالهی آسیه, نصر احمدرضا و میرشاه جعفری سیدابراهیم. شناسایی رویکردهای انتخاب موضوع پایاننامه و تهیه پیشنهاده و مقایسه آن در گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه، مطالعات برنامهریزی آموزشی، 10 (19)، 59-39، 1400.
12- برنامه ششم توسعه، 1400-1396 ـ انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور
13- برنامه هفتم توسعه، 1407-1403 - انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور
14- آییننامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری - 5-6-1401
15- شیوهنامة اجرای آزمایشی توسعة بکارگیری دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی کشور (طرح بورسیه صنعتی) – 5-2-1402 بنیاد ملی نخبگان
16- آییننامه طرح دستیار فناوری – 21 -12-1400 وزارت علوم
17- آییننامه ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته – 21-9-1397 – وزارت علوم
18- شیوهنامه اجرای دروس مهارتی- اشتغالپذیری – 27-6-1402 - وزارت علوم
19- شیوهنامه پذیرش دانشجویان دورههای دکتری به روش استادمحور – 2-5-1401 – وزارت علوم
20- سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان)
21- Santro, M. D. and A. K. Chakrabati. “Firm Size and Technology Centrality in Industry-University Interactions”, Mit ipc Working Paper ipc-01-001. 2010.
22- Streubert, H. J. and D. R. Carpenter. Qualitative Research in Nursing, Advancing Humanistic Imperative, 3 Philadelphia Lippincott, The UK, Science Policy Research Unit, University of Sussex, Brighton. 2009.
23- Merdith, S. and M. Burkle. “Building Bridges Between University and Industry: Theory and Practice”, Education and Training, 50 (3). 2012.
24- Filippetti, Andrea; & Savona, Maria. J. University–industry linkages and academic engagements: individual behaviors and firms’ barriers. Introduction to the special section Technol Transfr. 2017.
25- Faiz, Ali; & Shahabi, Ali. Evaluating and prioritizing the barriers of communication between university and industry (case study of Semnan city). Educational Leadership and Management Quarterly. 4(2), 124-97. 2010.
26- Afonso, A., Ramirez, J., Diaz Puente, J.M. University- industry cooperation in the education domain to foster competitiveness and employment, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 3947-3953. 2012.
27- Olasky, J., Kim, M., Muratore, S., Zhang, E., Fitzgibbons, S.C., Cambell, A., & Acton, R. ACS/ASE Medical Student Simulation- Based Skills Curriculum Study: Implementation Phase, Journal of Surgical Education, 76 (4), 262 – 269. 2019.
28- Chan, C.K.Y., Fong, E.T.Y., Luk, L.Y.Y., & Ho, R. A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum, International Journal of Educational Development, 57, 1 – 10. 2017.
29- Roaal, D. Complementary skills training for researchers at all career stages., Journal of Accounting and Economics, No. 60, Pp. 74- 92. 2018.
30- Aygoren, F. E., & Kemal, O. New Approach at Evaluating the Private Schools' Curriculum: I-CODE Model. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 18 (2), 58-81. 2019.
