ایمنی در حفاری تونلهای سنگی تمام مقطع به روش انفجاری
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
الکلمات المفتاحية: مطالب مفید ایمنی , HSE , حادثه , تونل , حفاری, ایمنی در فاز حفاری تونل,
ملخص المقالة :
امروزه افزایش آگاهی درزمینه احداث تونل منجر به بهبود شرایط کاری در کارگاههای زیرزمینی شده است بطوریکه آمار حوادث مرگبار و خطرناک بهطور قابلملاحظهای کاهش پیداکرده است. مسئول ایمنی بهعنوان ناظر و کنترلکننده عملیات و انطباق دادن با بندهای مندرج در آییننامه و دیگر آییننامههای مصوب شورای عالی حفاظت فنی تعیین میگردد. محیطهای كاری مخصوص ساخت فضاهای زیرزمینی، خطرات خاص و منحصربهفردی را دارا میباشند كه پرسنل فعال در آنها باید آگاهیهای لازم را نسبت به این خطرات داشته باشند. این حوادث باید در برنامه ایمنی كارگاه شناخته شوند و پیشبینیهای لازم ارائه گردد. سقف و دیوارهها و سینه كار در جبهههای كاری مختلف تونل باید بهطور مداوم موردبررسی قرارگیرد. کلیه مسیرهای دسترسی و ورودیهای غیرمجاز در عملیات تونل سازی به زیر سطح زمین باید به طریق ایمن مسدود و با علائم هشداردهنده مشخص شوند.پیشبینی و تأمین سامانه ارتباطی مطمئن و مناسب در طول عملیات تونل سازی و در شرایط اضطراری توسط کارفرما الزامی است؛ همچنین قبل از شروع هر نوبتکاری، باید از صحت عملکرد وسایل ارتباطی اطمینان حاصل شود. حفاظت کارگران برای جلوگیری از خطر ریزش و رانش زمین هنگام نصب سامانههای تحکیم و نگهداری الزامی است. مجموعه سامانه نگهداری باید بهگونهای نصب شود که تکیهگاه نگهدارنده ها بهقدر کافی مقاوم بوده تا از لنگر وارده ناشی از فشار زمین جلوگیری کرده و از محل خود خارج نشود؛ پیشبینی نصب سریع مهارهای جانبی بین تجهیزات نگهداری مجاور برای اطمینان از مقاومت و پایداری بیشتر ضروری است. تدوین و ارائه آییننامه ایمنی دقیق و كارآمد برای کارگاههای تونل سازی امری ضروری است. رعایت اصول و مقررات ایمنی در کارگاههای زیرزمینی علاوه بر كاهش خطرات تهدیدكننده زندگی انسانها ازنظر اقتصادی نیز به نفع جامعه و منافع ملی است.
• آییننامه ایمنی در تونل سازی
• حسین گنجی دوست و سعید نعمتی، تبیین نکات ایمنی و زیستمحیطی بتن پاشی در تونلها، مجموعه مقالات اجلاس هفتم تونل، جلد دوم، دانشگاه صنعتی شریف
• رحمت ا... استوار، آتشکاری در معادن، جلد اول
• رحمت ا... استوار، آتشکاری در معادن، جلد دوم
• رضا کیانی، نقش مهندسی ایمنی در کارگاههای عمرانی با نگرشی خاص به موارد ایمنی در تونلها
• روشن بخت، ک.، آقا بیک، ک. و بکیاسا، ف. 1397. "انتخاب دستگاه حفاری در تونلهای با شرایط متنوع زمینشناسی (مطالعه موردی تونل متوسلیان)." پژوهشنامه حملونقل، 15(2): 323-337.
• مقاله ایمنی در فاز حفاری تونل نویسندگان: دکتر عبدالله اردشیر، سید حسن داماد ممقانی، محمدمهدی عسکری فرسنگی
• مقاله کارگروه ایمنی و بهداشت
• Prepared by the ITA Working Group“Health and Safety”and financed by TBG and ITA ,” Safe Working In Tunneling,
• Beard, A. N. 2010. “Tunnel safety, risk assessment and decision-making”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 25(1): 91-94.
• Li, S.C., Zhou, Z.Q., Li, L.P., Lin, P., Xu, Z.H., & Shi, S.S. (2015). A new quantitative method for risk assessment of geological disasters in underground engineering: Attribute Interval Evaluation Theory (AIET). Tunnelling and Underground Space, 53, 128-139. http://dx.doi.org/10.1016/j.tust.2015.12.014
• Fouladgar, M.M., Yazdani-Chamzini, A., & Zavadskas, E.K. (2012). Risk evaluation of tunneling projects. ARCHIVES OF CIVIL AND MECHANICAL ENGINEERING, 12, 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.acme.2012.03.008
• Connor Langford, J., & Diederichs, M.S. (2012). Reliability based approach to tunnel lining design using a modified point estimate method. International Journal of Rock Mechanics & Mining Sciences, 60, 263-276. doi:10.1016/j.ijrmms.2012.12.034
• Connor Langford, J., Vlachopoulos, N., & Diederichs, M.S. (2015). Revisiting support optimization at the Driskos tunnel using a quantitative risk approach. Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, 8, 1-17. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrmge.2015.11.003
• Qian, Q., & Lin, P. (2016). Safe ty risk management of underground engineering in China: Progress, challenges and strategies. Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, 8, 423-442. doi: 10.1016/j.jrmge.2016.04.0
• Chung, H., Lee, I. M., Jung, J. H. and Park, J. 2019. “Bayesian networks-based shield TBM risk management system: Methodology development and application”. KSCE J. Civ. Eng., 23(1): 452-465.
• Gui, S. and Gui, R. 2019. “Auto-extraction of stratified interface in the underground space-based on Bayesian detection algorithm with statistical fitting of probability density by actual data”. Sustain. Cities Soc., 101430.
• Jena, J. K., Verma, A. K., Kumar, U. and Ajit, S. 2019. “Tunnel QRA: Present and future perspectives”. In: Kapur, P., Klochkov, Y., Verma, A. and Singh, G. (Eds.) System Performance and Management Analytics. Asset Analytics (Performance and Safety Management), Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7323-6_31
• Lyu, H. M., Shen, S. L., Zhou, A. and Yang, J. 2019. “Perspectives for flood risk assessment and management for mega-city metro system”. Tunn. Undergr. Sp. Tech. 84: 31-44.
• Otto, A., Kellermann, P., Thieken, A. H., Manez Costa, M., Carmona, M. and Bubeck P. 2019. “Risk reduction partnerships in railway transport infrastructure in an Alpine environment”. Int. J. Disaster Risk Reduction, 33: 385-397.
• Rakoczy, A. M., Wilk, S. T. and Jones, M. C. 2019. “Security and safety of rail transit tunnels”. Transport. Res. Record, https://doi.org/10.1177/0361198118822819
• Ronchi, E., Colonna, P., Capote, J., Alvear, D., Berloco, N. and Cuesta, A. 2012. “The evaluation of different evacuation models for assessing road tunnel safety analysis”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 30: 74-84.
• Su, M., Wang, P., Xue, Y., Qiu, D., Li, Z., Xia, T. and Li, G. 2019. “Prediction of risk in submarine tunnel construction by multi-factor analysis: A collapse prediction model”. Marine Georesour. Geotech., 37(9): 1119-1129.
• Wang, Q., Luan, Y., Jiang, B., Li, S., He, M., Sun, H., Qin, Q. and Lu, W. 2019. “Study on key technology of tunnel fabricated arch and its mechanical mechanism in the mechanized construction”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 83: 187-194.
• Zhou, C., Luo, H., Fang, W., Wei, R. and Ding, L. 2019. “Cyber-physical-system-based safety monitoring for blind hoisting with the internet of things: A case study”. Automat. Constr., 97: 138-150.