ایمنی در حفاری تونلهای سنگی تمام مقطع به روش انفجاری
محورهای موضوعی : علوم مهندسی (معماری، عمران، مواد)
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
کلید واژه: مطالب مفید ایمنی , HSE , حادثه , تونل , حفاری, ایمنی در فاز حفاری تونل,
چکیده مقاله :
امروزه افزایش آگاهی درزمینه احداث تونل منجر به بهبود شرایط کاری در کارگاههای زیرزمینی شده است بطوریکه آمار حوادث مرگبار و خطرناک بهطور قابلملاحظهای کاهش پیداکرده است. مسئول ایمنی بهعنوان ناظر و کنترلکننده عملیات و انطباق دادن با بندهای مندرج در آییننامه و دیگر آییننامههای مصوب شورای عالی حفاظت فنی تعیین میگردد. محیطهای كاری مخصوص ساخت فضاهای زیرزمینی، خطرات خاص و منحصربهفردی را دارا میباشند كه پرسنل فعال در آنها باید آگاهیهای لازم را نسبت به این خطرات داشته باشند. این حوادث باید در برنامه ایمنی كارگاه شناخته شوند و پیشبینیهای لازم ارائه گردد. سقف و دیوارهها و سینه كار در جبهههای كاری مختلف تونل باید بهطور مداوم موردبررسی قرارگیرد. کلیه مسیرهای دسترسی و ورودیهای غیرمجاز در عملیات تونل سازی به زیر سطح زمین باید به طریق ایمن مسدود و با علائم هشداردهنده مشخص شوند.پیشبینی و تأمین سامانه ارتباطی مطمئن و مناسب در طول عملیات تونل سازی و در شرایط اضطراری توسط کارفرما الزامی است؛ همچنین قبل از شروع هر نوبتکاری، باید از صحت عملکرد وسایل ارتباطی اطمینان حاصل شود. حفاظت کارگران برای جلوگیری از خطر ریزش و رانش زمین هنگام نصب سامانههای تحکیم و نگهداری الزامی است. مجموعه سامانه نگهداری باید بهگونهای نصب شود که تکیهگاه نگهدارنده ها بهقدر کافی مقاوم بوده تا از لنگر وارده ناشی از فشار زمین جلوگیری کرده و از محل خود خارج نشود؛ پیشبینی نصب سریع مهارهای جانبی بین تجهیزات نگهداری مجاور برای اطمینان از مقاومت و پایداری بیشتر ضروری است. تدوین و ارائه آییننامه ایمنی دقیق و كارآمد برای کارگاههای تونل سازی امری ضروری است. رعایت اصول و مقررات ایمنی در کارگاههای زیرزمینی علاوه بر كاهش خطرات تهدیدكننده زندگی انسانها ازنظر اقتصادی نیز به نفع جامعه و منافع ملی است.
Today, increasing awareness about tunnel construction has led to improved working conditions in underground workshops, so that the number of deadly and dangerous accidents has been significantly reduced. The safety officer is appointed as the supervisor and controller of the operation and compliance with the provisions of the bylaws and other bylaws approved by the High Council for Technical Protection. Underground work environments have specific and unique hazards in which active personnel must be aware of these hazards. These accidents must be identified in the workshop safety plan and the necessary predictions made. Roofs, walls, and worktops on different fronts of the tunnel should be inspected regularly. All access routes and unauthorized entrances in underground tunneling operations must be securely blocked and marked with warning signs. It is necessary for the employer to provide and provide a reliable and appropriate communication system during tunneling operations and in case of emergency; Also, before starting any shift, the correct operation of the communication equipment must be ensured. Workers' protection is essential to prevent the risk of landslides when installing consolidation and maintenance systems. The support system assembly must be installed in such a way that the support support is strong enough to prevent the anchor from entering due to ground pressure and not to leave its place; Predicting the rapid installation of lateral restraints between adjacent maintenance equipment is essential to ensure greater strength and stability. Developing and presenting accurate and efficient safety regulations for tunneling workshops is essential. Observance of safety principles and regulations in underground workshops, in addition to reducing the risks that threaten human life, is also economically in the interest of society and national interests.
• آییننامه ایمنی در تونل سازی
• حسین گنجی دوست و سعید نعمتی، تبیین نکات ایمنی و زیستمحیطی بتن پاشی در تونلها، مجموعه مقالات اجلاس هفتم تونل، جلد دوم، دانشگاه صنعتی شریف
• رحمت ا... استوار، آتشکاری در معادن، جلد اول
• رحمت ا... استوار، آتشکاری در معادن، جلد دوم
• رضا کیانی، نقش مهندسی ایمنی در کارگاههای عمرانی با نگرشی خاص به موارد ایمنی در تونلها
• روشن بخت، ک.، آقا بیک، ک. و بکیاسا، ف. 1397. "انتخاب دستگاه حفاری در تونلهای با شرایط متنوع زمینشناسی (مطالعه موردی تونل متوسلیان)." پژوهشنامه حملونقل، 15(2): 323-337.
• مقاله ایمنی در فاز حفاری تونل نویسندگان: دکتر عبدالله اردشیر، سید حسن داماد ممقانی، محمدمهدی عسکری فرسنگی
• مقاله کارگروه ایمنی و بهداشت
• Prepared by the ITA Working Group“Health and Safety”and financed by TBG and ITA ,” Safe Working In Tunneling,
• Beard, A. N. 2010. “Tunnel safety, risk assessment and decision-making”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 25(1): 91-94.
• Li, S.C., Zhou, Z.Q., Li, L.P., Lin, P., Xu, Z.H., & Shi, S.S. (2015). A new quantitative method for risk assessment of geological disasters in underground engineering: Attribute Interval Evaluation Theory (AIET). Tunnelling and Underground Space, 53, 128-139. http://dx.doi.org/10.1016/j.tust.2015.12.014
• Fouladgar, M.M., Yazdani-Chamzini, A., & Zavadskas, E.K. (2012). Risk evaluation of tunneling projects. ARCHIVES OF CIVIL AND MECHANICAL ENGINEERING, 12, 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.acme.2012.03.008
• Connor Langford, J., & Diederichs, M.S. (2012). Reliability based approach to tunnel lining design using a modified point estimate method. International Journal of Rock Mechanics & Mining Sciences, 60, 263-276. doi:10.1016/j.ijrmms.2012.12.034
• Connor Langford, J., Vlachopoulos, N., & Diederichs, M.S. (2015). Revisiting support optimization at the Driskos tunnel using a quantitative risk approach. Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, 8, 1-17. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrmge.2015.11.003
• Qian, Q., & Lin, P. (2016). Safe ty risk management of underground engineering in China: Progress, challenges and strategies. Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, 8, 423-442. doi: 10.1016/j.jrmge.2016.04.0
• Chung, H., Lee, I. M., Jung, J. H. and Park, J. 2019. “Bayesian networks-based shield TBM risk management system: Methodology development and application”. KSCE J. Civ. Eng., 23(1): 452-465.
• Gui, S. and Gui, R. 2019. “Auto-extraction of stratified interface in the underground space-based on Bayesian detection algorithm with statistical fitting of probability density by actual data”. Sustain. Cities Soc., 101430.
• Jena, J. K., Verma, A. K., Kumar, U. and Ajit, S. 2019. “Tunnel QRA: Present and future perspectives”. In: Kapur, P., Klochkov, Y., Verma, A. and Singh, G. (Eds.) System Performance and Management Analytics. Asset Analytics (Performance and Safety Management), Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7323-6_31
• Lyu, H. M., Shen, S. L., Zhou, A. and Yang, J. 2019. “Perspectives for flood risk assessment and management for mega-city metro system”. Tunn. Undergr. Sp. Tech. 84: 31-44.
• Otto, A., Kellermann, P., Thieken, A. H., Manez Costa, M., Carmona, M. and Bubeck P. 2019. “Risk reduction partnerships in railway transport infrastructure in an Alpine environment”. Int. J. Disaster Risk Reduction, 33: 385-397.
• Rakoczy, A. M., Wilk, S. T. and Jones, M. C. 2019. “Security and safety of rail transit tunnels”. Transport. Res. Record, https://doi.org/10.1177/0361198118822819
• Ronchi, E., Colonna, P., Capote, J., Alvear, D., Berloco, N. and Cuesta, A. 2012. “The evaluation of different evacuation models for assessing road tunnel safety analysis”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 30: 74-84.
• Su, M., Wang, P., Xue, Y., Qiu, D., Li, Z., Xia, T. and Li, G. 2019. “Prediction of risk in submarine tunnel construction by multi-factor analysis: A collapse prediction model”. Marine Georesour. Geotech., 37(9): 1119-1129.
• Wang, Q., Luan, Y., Jiang, B., Li, S., He, M., Sun, H., Qin, Q. and Lu, W. 2019. “Study on key technology of tunnel fabricated arch and its mechanical mechanism in the mechanized construction”. Tunn. Undergr. Sp. Tech., 83: 187-194.
• Zhou, C., Luo, H., Fang, W., Wei, R. and Ding, L. 2019. “Cyber-physical-system-based safety monitoring for blind hoisting with the internet of things: A case study”. Automat. Constr., 97: 138-150.