بررسی پارامترها و مدلهای روسازی در تصادفات جادهای
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
الکلمات المفتاحية: پارامترهای روسازي راه, تصادفات جاده¬ای, مدلهای روسازی, نرخ تصادفات,
ملخص المقالة :
رشد سریع فنّاوری ساخت وسیله نقلیه، باعث افزایش دائم سرعت و نیاز بیشازپیش به ترمز و اصطکاک شده است. مطالعات بینالمللی نشان دادهاند که افزایش متوسط سرعت، باعث ایجاد خسارات بیشتر در تصادفات شده است. براي تعيين عملکرد راه میتوان از پارامترهاي مختلفي نظير حجم، سرعت، ايمني، وضعيت روسازي استفاده کرد. يکي از پارامترهاي مرتبط با ايمني تعداد تصادفات میباشد. تحقيقات بسياري درباره بررسي روابط بين پارامترهاي مختلف راه و تعداد تصادفات صورت گرفته است ولي درزمینه پارامترهاي مختلف راه و تعداد تصادفات صورت گرفته است ولي درزمینه پارامترهاي مختلف روسازي راه و بررسي آن بر سطح عملکردي آن (خصوصاً شاخصهای گوناگون تصادفات) مطالعات جامع و کافي خصوصاً در ايران صورت نگرفته است در مطالعاتي که تاکنون صورت گرفته است ارتباط نرخ تصادفات يا فراواني تصادف در حيطه تعداد باندها، عرض باند، وجود خط ميانه، نوع خط ميانه، عرض شانه، چگالي دسترسي، تعداد تقاطعهای مشاهدهشده در هر بخش جاده، محدوديت سرعت، درجه قوس قائم، قوس افقي، طول قطعهراه، وضعيت آبوهوا، زمان هرروز هفته و ساير متغيرهاي مؤثر پرداختهاند. در اين مقاله سعي شده است که به بررسی پارامترها و مدلهای روسازی در تصادفات جادهای بپردازد.
• قرباني,م . بمانا , ك . ارديبهشت 1385" .بررسي فاكتورهاي انساني در مهندسي ايمني جادهاي", هفتمين كنگره مهندسي عمران, دانشگاه تربيت مدرس.
• عليزاده، حسنا، شفابخش، غلامعلي، (1390) اولويت بندي پارامترهاي موثر بر تصادفات بر اساس مدل هاي تعداد،شدت وريسك تصادفات
• مقدم کامرانی، علی، افتخار زاده، سید فرهاد ، (1388) بررسی رابطه بین وضعیت روسازی و عملکرد راه از لحاظ شاخص تصادفات
• بهبهانی، حمید. احمدی نژاد، محمود، ابوطالبی اصفهانی، محسن. ( مولفین). 1384. "مطالعات حمل و نقل"
• احدی، محمد رضا و منصوریان خاکی، علی، (1389) تاثیر بافت درشت روسازی در کنترل لغزندگی و کاهش تصادفات جاده ای
• الهی زاده، مهناز ، خبیری، محمد مهدی، (1394) ارزیابی تاثیر خرابی روسازی براحتمال وقوع تصادفات به روش درخت تصمیم، )مطالعه موردی: ناهمواریهای روسازی(
• سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور. اداره كل ايمني و ترافيك (1390) گزارش ساليانه پزشكي قانوني
• ازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (1381) آئين نامه روسازي راههاي ايران”، نشريه 234، انتشارات سازمان مديريت ريزي كشور.و برنامه
• Noland, R.B., and Oh. L.” The Effect of Infrastructure and Demographic Change on Traffic- Related Fatalities and Crashes: A Case Study of Illinois County-Level Data”. Accident Analysis and Prevention 36, 2004
• Gray, R. C., Qudduse, M. A., Evans ,A., 2008. "Injury severity analysis of accidents
• involving young male drivers in Great Britian", Journal of Safety Research, vol.39 .pp.483- 495
• www.omnicrete.com.au (Last Visited Sep. 2011)
• www.stab.aviation-civile.gov.fr (Last Visited Sep. 2011)
• Kuttesch, Jeffrey. S. (2004) “Quantifying the re- lationship between skid resistance and wet weather
• accidents for Virginia data”, Master Degree of Sci- ence Thesis, Virginia Polytechnic Institute and State University.
• Fwa, T.F.(2006) “The handbook of highway engi- neering”, London: Taylor & Francis Group
• Abdel-Aty, M. A., and Radwan, A. E.” Modeling Traffic Accident Occurrence and Involvement”.Accident Analysis and Prevention 34, 2000
• Desmond, F. Moore (1975)”The friction of pneu- matic tyres”, Amsterdam: Elsevier Scientific Publish- ing Company
• Roe, P.G., Webster, D.C. and West, G. (1991) “The
• relation between the texture of roads and accidents”, Research Report RR 296, Transport Research Labo- ratory, Crowthorne, England.
• Salt, G.F. (1977) “Research on skid resistance at the Transport and Road Research Laboratory, Transpor- tation Research Record.
• Hass,R.,Hudson,W.R.”Pavement Management System”,Mc Graw-Hill,1986
• kalaftis,M.G.,and Golias.I.”Effect of RoadGeometry and Traffic Volume on Rural Roadway
• rera, V., Gallegos, C., García-Morales, M., Partal, P. and Pérez-Lepe, A. (2010) "Effect of processing on the rheological properties of poly-urethane/ urea bituminous products", Fuel Processing Technology. No. 91, pp. 1139–1145.
• hiteoak, D. and Read, J. M. (2003) "The Shell bitumen handbook", London: Thomas Telford Services Ltd
• Standard test method for effect of heat and air on a moving film of asphalt (rolling thin-film oven test), Annual Book of ASTM Standard. (1997) "American Society for Testing and Materials", D 2872.
• Standard test method for penetration of bituminous materials. Annual Book of ASTM Standards, American Society for Testing and Materials, D 5.
• Accident Rates”. Accident Analysis and Prevention 34, 2002,pp.375-365
• Chimba,Deo,"Evaluation of geometric and traffic characteristic affecting the Safety of Six Line Divided roadway" , The Florida State University collage of engineering , 2004
• keyao Wen, 2009-10-22. "Traffic Accident Prediction Model Implementation In Traffic
• Safety Management", Department Of Science and Technology, Sweden, SE-60174.
• Takubono, 1999, "Analysis of relations between traffic accident areal factors", National
• Res. Inst. Police Science. Research of Traffic Safety and Regulation
• ]Montella, N., 2005. Safety Review of Existing Roads:A Quantitative Safety Assessment
• Methodology",Transportation Research, No. 1922, pp.62-72
• Carrera, V., Gallegos, C., García-Morales, M., Par- tal, P. and Pérez-Lepe, A. )2010) "Effect of process- ing on the rheological properties of poly-urethane/ urea bituminous products", Fuel Processing Technol- ogy. No. 91, pp. 1139–1145
• Delen, D., Sharda, R., Bessonov, M., 2006. "Identifying signification predictors of injury severity in traffic accidents using a series of artificial neural networks", Accident Analysis & Prevention, vol. 38, pp 434-444.