بررسی پارامترها و مدلهای روسازی در تصادفات جادهای
محورهای موضوعی : علوم مهندسی (معماری، عمران، مواد)
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
کلید واژه: پارامترهای روسازي راه, تصادفات جاده¬ای, مدلهای روسازی, نرخ تصادفات,
چکیده مقاله :
رشد سریع فنّاوری ساخت وسیله نقلیه، باعث افزایش دائم سرعت و نیاز بیشازپیش به ترمز و اصطکاک شده است. مطالعات بینالمللی نشان دادهاند که افزایش متوسط سرعت، باعث ایجاد خسارات بیشتر در تصادفات شده است. براي تعيين عملکرد راه میتوان از پارامترهاي مختلفي نظير حجم، سرعت، ايمني، وضعيت روسازي استفاده کرد. يکي از پارامترهاي مرتبط با ايمني تعداد تصادفات میباشد. تحقيقات بسياري درباره بررسي روابط بين پارامترهاي مختلف راه و تعداد تصادفات صورت گرفته است ولي درزمینه پارامترهاي مختلف راه و تعداد تصادفات صورت گرفته است ولي درزمینه پارامترهاي مختلف روسازي راه و بررسي آن بر سطح عملکردي آن (خصوصاً شاخصهای گوناگون تصادفات) مطالعات جامع و کافي خصوصاً در ايران صورت نگرفته است در مطالعاتي که تاکنون صورت گرفته است ارتباط نرخ تصادفات يا فراواني تصادف در حيطه تعداد باندها، عرض باند، وجود خط ميانه، نوع خط ميانه، عرض شانه، چگالي دسترسي، تعداد تقاطعهای مشاهدهشده در هر بخش جاده، محدوديت سرعت، درجه قوس قائم، قوس افقي، طول قطعهراه، وضعيت آبوهوا، زمان هرروز هفته و ساير متغيرهاي مؤثر پرداختهاند. در اين مقاله سعي شده است که به بررسی پارامترها و مدلهای روسازی در تصادفات جادهای بپردازد.
The rapid growth of vehicle manufacturing technology has led to a steady increase in speed and an increasing need for brakes and friction. International studies have shown that increasing the average speed has caused more damage in accidents. Various parameters such as volume, speed, safety, pavement condition can be used to determine the performance of the road. One of the parameters related to safety is the number of accidents. There has been a lot of research on the relationship between different road parameters and the number of accidents, but in the field of different road parameters and the number of accidents, but in the field of various road pavement parameters and its performance level (especially various accident indicators) comprehensive and sufficient studies, especially Has not been done in Iran. In the studies that have been done so far, the relationship between accident rate or frequency of accidents in terms of number of lanes, lane width, presence of middle lane, type of lane, shoulder width, access density, number of intersections observed in each road section, speed limit The degree of vertical arc, horizontal arc, section length, weather condition, time of day of the week and other effective variables are discussed. In this article, we have tried to study the parameters and models of pavement in road accidents.
• قرباني,م . بمانا , ك . ارديبهشت 1385" .بررسي فاكتورهاي انساني در مهندسي ايمني جادهاي", هفتمين كنگره مهندسي عمران, دانشگاه تربيت مدرس.
• عليزاده، حسنا، شفابخش، غلامعلي، (1390) اولويت بندي پارامترهاي موثر بر تصادفات بر اساس مدل هاي تعداد،شدت وريسك تصادفات
• مقدم کامرانی، علی، افتخار زاده، سید فرهاد ، (1388) بررسی رابطه بین وضعیت روسازی و عملکرد راه از لحاظ شاخص تصادفات
• بهبهانی، حمید. احمدی نژاد، محمود، ابوطالبی اصفهانی، محسن. ( مولفین). 1384. "مطالعات حمل و نقل"
• احدی، محمد رضا و منصوریان خاکی، علی، (1389) تاثیر بافت درشت روسازی در کنترل لغزندگی و کاهش تصادفات جاده ای
• الهی زاده، مهناز ، خبیری، محمد مهدی، (1394) ارزیابی تاثیر خرابی روسازی براحتمال وقوع تصادفات به روش درخت تصمیم، )مطالعه موردی: ناهمواریهای روسازی(
• سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور. اداره كل ايمني و ترافيك (1390) گزارش ساليانه پزشكي قانوني
• ازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (1381) آئين نامه روسازي راههاي ايران”، نشريه 234، انتشارات سازمان مديريت ريزي كشور.و برنامه
• Noland, R.B., and Oh. L.” The Effect of Infrastructure and Demographic Change on Traffic- Related Fatalities and Crashes: A Case Study of Illinois County-Level Data”. Accident Analysis and Prevention 36, 2004
• Gray, R. C., Qudduse, M. A., Evans ,A., 2008. "Injury severity analysis of accidents
• involving young male drivers in Great Britian", Journal of Safety Research, vol.39 .pp.483- 495
• www.omnicrete.com.au (Last Visited Sep. 2011)
• www.stab.aviation-civile.gov.fr (Last Visited Sep. 2011)
• Kuttesch, Jeffrey. S. (2004) “Quantifying the re- lationship between skid resistance and wet weather
• accidents for Virginia data”, Master Degree of Sci- ence Thesis, Virginia Polytechnic Institute and State University.
• Fwa, T.F.(2006) “The handbook of highway engi- neering”, London: Taylor & Francis Group
• Abdel-Aty, M. A., and Radwan, A. E.” Modeling Traffic Accident Occurrence and Involvement”.Accident Analysis and Prevention 34, 2000
• Desmond, F. Moore (1975)”The friction of pneu- matic tyres”, Amsterdam: Elsevier Scientific Publish- ing Company
• Roe, P.G., Webster, D.C. and West, G. (1991) “The
• relation between the texture of roads and accidents”, Research Report RR 296, Transport Research Labo- ratory, Crowthorne, England.
• Salt, G.F. (1977) “Research on skid resistance at the Transport and Road Research Laboratory, Transpor- tation Research Record.
• Hass,R.,Hudson,W.R.”Pavement Management System”,Mc Graw-Hill,1986
• kalaftis,M.G.,and Golias.I.”Effect of RoadGeometry and Traffic Volume on Rural Roadway
• rera, V., Gallegos, C., García-Morales, M., Partal, P. and Pérez-Lepe, A. (2010) "Effect of processing on the rheological properties of poly-urethane/ urea bituminous products", Fuel Processing Technology. No. 91, pp. 1139–1145.
• hiteoak, D. and Read, J. M. (2003) "The Shell bitumen handbook", London: Thomas Telford Services Ltd
• Standard test method for effect of heat and air on a moving film of asphalt (rolling thin-film oven test), Annual Book of ASTM Standard. (1997) "American Society for Testing and Materials", D 2872.
• Standard test method for penetration of bituminous materials. Annual Book of ASTM Standards, American Society for Testing and Materials, D 5.
• Accident Rates”. Accident Analysis and Prevention 34, 2002,pp.375-365
• Chimba,Deo,"Evaluation of geometric and traffic characteristic affecting the Safety of Six Line Divided roadway" , The Florida State University collage of engineering , 2004
• keyao Wen, 2009-10-22. "Traffic Accident Prediction Model Implementation In Traffic
• Safety Management", Department Of Science and Technology, Sweden, SE-60174.
• Takubono, 1999, "Analysis of relations between traffic accident areal factors", National
• Res. Inst. Police Science. Research of Traffic Safety and Regulation
• ]Montella, N., 2005. Safety Review of Existing Roads:A Quantitative Safety Assessment
• Methodology",Transportation Research, No. 1922, pp.62-72
• Carrera, V., Gallegos, C., García-Morales, M., Par- tal, P. and Pérez-Lepe, A. )2010) "Effect of process- ing on the rheological properties of poly-urethane/ urea bituminous products", Fuel Processing Technol- ogy. No. 91, pp. 1139–1145
• Delen, D., Sharda, R., Bessonov, M., 2006. "Identifying signification predictors of injury severity in traffic accidents using a series of artificial neural networks", Accident Analysis & Prevention, vol. 38, pp 434-444.