بررسی نقش تداوم یادگیری الکترونیکی بر توسعه حرفهای: یک مطالعه موردی از صنعت تلکام
الموضوعات :فرنوش اعلامی 1 , رضا سجادی 2 , محمد خلج قاسم آبادی 3
1 - دانشگاه شهیدبهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز
الکلمات المفتاحية: تداوم یادگیری الکترونیکی, توسعه حرفهای, مطالعه موردی, صنعت تلکام,
ملخص المقالة :
یادگیری تنها منبع مزیت استراتژیک پایدار برای شرکتهاست. فناوریهای نوین، از جمله یادگیری الکترونیکی، فرصتهای آموزشی متنوعی را برای کارکنان شرکتها بهوجود آورده است. اما استمرار و تداوم این دورهها از اهمیت بسزایی برخوردار است و هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر تداوم یادگیری الکترونیکی بر توسعه حرفهای کارکنان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش 924 نفر از کارکنان شرکت خدمات ارتباطی است که 272 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و 260 نفر پرسشنامه استاندارد الکترونیکی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد وضعیت شرکت از نظر یادگیری الکترونیکی و توسعه حرفهای مثبت و در شرایط قابل قبولی است. قابلیت کاربرد و صمیمت ادراکشده، بالاترین نمره و شایستگی ادراکشده پایین نمره را داراست. یادگیری الکترونیکی در سه خردهمقیاس رضایت کاربر، صمیمیت ارتباط ادراکشده و علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی بر افزایش توسعه حرفهای کارکنان بیشترین تأثیر را داشته است. تداوم یادگیری الکترونیکی در شرکت خدمات ارتباطی از اثربخشی نسبتاً بالایی برخوردار است و به ترتیب مولفه ارتباط ادراکشده، قابلیت کاربرد، انگیزه درونی، علاقه به یادگیری الکترونیکی، خودمختاری ادراکشده، رضایت کاربر،کیفیت اطلاعات و شایستگی ادراکشده دارای بیشترین میانگین بودهاند.
1. Biesta G. From learning cultures to educational cultures: Values and judgements in educational research and educational improvement. International Journal of Early Childhood. 2011; 43(3):199-210.
2. Rahimidost GH. How has the experience of e-learning projects been? Challenges in Electronic Learning Projects. Journal of Library and Information Science. 2007; 10(2):237-355.
3. Atashak M. Theoretical and applied foundations of e-learning. Journal of Research and Planning in Higher Education. 1386; 13(1):135-156.
4. Lee Mc. Explaining and predicting users' continuance intention toward e-learning: an extension of the expectation-confirmation model. Computers and education. 2010; 54(2):506-516.
5. Kharazmi A, Karashki H. Abdokhodai MS (2012). The role of basic self-identification needs, the quality of information and the applicability of interest in the continuity of e-learning by mediating internal motivation and satisfaction. Quarterly Journal of Education and Learning. 2012; 4(2):1-20.
6. Li Liao H, His PL. The role of experience and innovation characteristics in the adoption and continued use of e-learning websites. 2008; 51(4):1405-1416.
7. Iqbal MR, Yaghoubi AS, Husseini SL. Factors Affecting Success in E-Learning in Universities. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. 1394; 6(1):71-85.
8. Nielsen HL. E-learning and the dilemma of learner autonomy: A case study of first year university students of Arabic. Orientalia Suecana LXI Suppl; 2012.
9. Bauer J, Mulder RH. Upward feedback and its contribution to employees’ feeling of self determination. Journal of Workplace Learning. 2006; 18(7&8):508-521.
10. Hadavand S, Moshirzadeh F, Raissi M. Investigating the Effect of Electronic Learning on Knowledge Development and Improvement of Job Skills of Engineers (Case Study: Rasa Niro Electrical Engineering Company). Quarterly journal of engineering education. 1391; 14(54):57-75.
11. Reza Khani SD. Study of the internal and external motivation of academic achievement among students of different disciplines of Islamic Azad University, Roudehen Branch, Quarterly of Thoughts in Educational Sciences, Second Year; 2007.
12. Lee YW, Strong DM, Kahn BK, Wang RY. AIMQ: a methodology for information quality assessment . Information & Management. 2002; 40(2):133-146.
13. Saeed K, Hwang Y, Yi M. Toward an Integrative Framework for Online Consumer Behavior Research: A Meta-Analysis Approach. Journal of End User Computing. 2003; 15(4):1-26.
14. Lin J. C C, Lu H. Towards an understanding of the behavioural intention to use a web site. International Journal of Information Management. 2000; 20(1):197-208.
15. Mortagy Y, Boghikian-Whitby S. A longitudinal comparative study of student perceptions in online education nterdisciplinary. Journal of E-Learning and Learning Objects. 2010; 6(1):23-44.
16. Kazemi A, Nematollahi D. A Proposed Model to Describe the Factors Affecting the Continuity of Continuing Education in Electronic Learning. Journal of Electronic Learning. 1393; 5:79-86.
17. Asheghi H, Ghahremani M. Development of the Professional Development Program for Managers and Employees of Branches in the Banking and Monetary Area (Cooperative Development Bank). Quarterly Journal of Human Resources Development and Education. 1395; 11:186-220.
18. Dahft RL. Organization Theory and Design. Translation of Parsayian A, Arabi SM. Office of Cultural Studies, Third Edition; 2001.
19. Herligel D, Slocum J. Management Pws; 1996.
20. Zali MR, Medauchi M, Mozhdeh M. Entrepreneurial Learning, A New Approach to Organizational Learning. Industry and Entrepreneurship. 2009;42.
21. Cidral WA, Massimodi T, Felice O, Manuel A. E-learning success determinants: Brazilian empirical study. Computers & Education. 2017; 115:1-10.
22. Ramayah T, Ahmad NH, May CL. The role of quality factors in intention to continue using an e-learning system in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010; 2:5422–5426.
23. Berry W. Competency- based evaluation tools for integration`industry training in family industry residency: A Pilot Study. Education Conference in University of Madrid. 2007;294.
24. Paris M, White HS. The education of specnal librarian. Journal of the American Society of Training. 1989; 27(4):212.
25. Rashadat H. The Effect of Information Technology Acceptance on Professional Development of Employees Using the Technology Acceptance Model (TAM) in Kani Kavan Co. Journal of Human Resources Education and Development. 1395; 8:123-141.
26. Alikhani A, Alikhani P, Islampana M. Learning in the way of mobile learning and its impact on learning, retention and motivation for advancement. Information and Communication Technology in Education. 1394; 5(4):33-34.