مدل BOM؛ طراحی و عرضه خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری توسط ارائهدهندگان خدمات یادگیری
الموضوعات :دکتر فیروز نوری كلخوران 1 , کورش فتحی واجارگاه 2 , اباصلت خراسانی 3 , امير رضا اصنافي 4
1 - دانشگاه بوعلي سينا
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشگاه شهيد بهشتي
الکلمات المفتاحية: رایانش ابری, یادگیری, توسعه منابع انسانی, ارائهدهندگان خدمات یادگیری و مدل BOM,
ملخص المقالة :
رایانش ابری و خدمات ابر به عنوان یک راه حل فناورانه برای توسعه خدمات آموزشي میتواند در تسریع و توسعه خدمات این دسته از فعالیتها بسیار سودمند باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی منسجم برای طراحی و عرضه خدمات یادگیری توسط ارائهدهندگان خدمات یادگیری (LSPs) مبتنی بر امکانات رایانش ابری به منظور آموزش و یادگیری منابع انسانی میباشد. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته و روش مورد استفاده، پژوهش نظریهای میباشد. برای شناسایی عناصر مدل طراحی و عرضه خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری با متخصصین حوزههای آموزش سازمانی و کسب و کار مصاحبههای نیمه ساختار یافته سازماندهی شد. شرکتکنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مصاحبهها با روش کدگذاری باز سازماندهی شدند. در این پژوهش به منظور محاسبه پايايي كدگذاريهاي انجام شده در مصاحبههاي تخصصی، از روش پايايي بازآزمايي استفاده شد. سطح توافق (PAQ) مساوی با عدد 0.83 میباشد که نشان دهنده سطح بالایی از توافق درونی دارد. در مرحله دوم برای انسجام بخشی به دادهها و تعیین ارتباط عناصر مدل از ساختار و روش مدیریت تعاملی (IM) و نرمافزار الگوسازي ساختاري تفسیري (ISM) استفاده شد. و در بخش سوم که مرتبط با بخش کمی پژوهش میباشد از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار (Expert Choice) برای وزندهی به عناصر مدل طراحی و عرضه خدمات یادگیری مبتنی بر امکانات رایانش ابری استفاده گردید. براساس نظر اجماعی مدل جامعی موسوم به BOM برای ارائه خدمات یادگیری مبتنی بر رایانش ابری ارائه گردید که عناصر اصلی مدل به ترتیب اهمیت و وزن عناصر در مدل، شامل ابزارها و مكانيزمهاي یادگیری فناورانه (0.215)، استقرار نظام برنامهریزی درسی (0.208)، طراحی خدمات یادگیری (0.151)، خدمات پشتیبانی یادگیری (0.105)، ارزیابی عملکرد نظام یادگیری (0.074)، مکانیزمها و ابزارهای انگیزشی بهرهبرداری از فضای ابر برای یادگیری (0.068)، ابعاد حقوقی بهرهبرداری از فضای ابر (0.046)، مدیریت كسب و كار خدمات یادگیری (0.040)، ارزشیابی برنامه درسی (0.038) و بازاریابی، تبلیغات و فروش خدمات يادگيري (0.033) میباشد.
1. Wentworth D. Top Spending Trends for Training, 2016-2017. 2017. https://trainingmag.com.
2. Ercan, T. Effective Use of Cloud Computing in Educational Institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010 ; 1 (2) : 938-942.
3. Shih D, Chiang .H, Lin B. An Embedded Mobile ECG Reasoning System for Elderly Patients. IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine. 2010; 14 (3) : 854-865.
4. Zhang T. Design and Application of Continuing Education Network Training Platform Based on Cloud Computing, Proceedings of the 2012 International Conference on Cybernetics and Informatics.2010 ; 1203-1210.
5. Trinko A.M, Rakhimova I.A, Safonova, O.V. Evaluating staff preparation quality in the system of higher professional education. Competence. 2010; 8 (2), 45-49.
6. BSI Standards Publication. Learning services for non-formal education and training – Basic requirements for service providers.2010; p 2.
7. Garvin D. Learning in action: A guide to put the learning organization to work .Boston: Harvard Business School Press. 2000.
8. Congelosi V, Dill W.Organizational learning: Observation Toward a Theory. Administrative Science Quarterly. 1965 ;10(2).
9. Saif A. Educational assessment and evaluation. 2018. Tehran: Doran Publication.
10. Fathi Vajargah K, Nori F. Learning Management in Organizations. 2016. Tehran: Elm Ostadan Publication.
11. Mell P, Grance T.The NIST definition of cloud com-putting , NIST special publication, National Institute of Standards and Technology. 2009; p 6.
12. Marston S. Cloud computing- The business perspective, Decision Support Systems. 2011; 10(2) : 176-198.
13. Al Noor S. A Proposed Architecture of Cloud Computing for Education System in Bangladesh and the Impact on Current Education System. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2010 ;10(10) : 7-13.
14. Buyya R, Broberg J, Goscinski A. Cloud computing: principles and paradigms. 2011; 35(3) : 520-533.
15. Rittinghouse, J. and Ransome, J.Cloud Computing Implementation, Management, and Security. CRC Press. 2010.
16. Little B. Effective and efficient mobile learning: issues and tips for developers. Industrial and Commercial Training. 2011; 44(7) : 402-407.
17. Papakonstantinou D, Poulymenppoulou M, Malamateniou F,Vassilacopoulos G.A Cloud-Based Semantic Wiki for User Training in Healthcare Process Management. European Federation for Medical Informatics. Journal of pathology information Published online. 2012 ; 3(32).
18. Thomas P. Cloud computing: A potential paradigm for practising the scholarship of teaching and learning, The Electronic Library. 2011; 29(2) : 214-224.
19. Xiaojuan S. The Application of Cloud Computing SaaS Delivery Model in University Talents Training. Second International Conference on Digital Manufacturing & Automation. 2011; 1203-1205.
20. Millan N, Bromage A. An initial approach to the integration of Web 2.0 technologies in the research environment. Interactive Technology and Smart Education. 2011; 8(3) : 148-160.
21. Warren T. Cloud Computing at the University Level: A Study of Student Use of Cloud Computing Applications. Master's Program in Business Administration ,Appalachian State University. 2011; 7.
22. Porumb S, Orza, B, Vlaicu A. Cloud Computing and its Application to Blended Learning in Engineering, International Journal of Computer Science Research and Application. 2011;2(1) : 173- 180.
23. Ratten, V. Implementing cloud learning in an organization: a training perspective, Industrial and Commercial Training. 2012 ; 44(6) :334-336.
24. Tang J, Song W. Design of Public Practical Training Service Platform Based on Cloud Computing for Students Majoring in Software. Recent Progress in DEIT. 2012; 2(157) : 525–532.
25. Hu P, Shen J , Fang S. Application of Mobile Cloud Computing in Operational Command Training Simulation System. 2012 IEEE 12th International Conference on Computer and Information Technology, Chengdu. 2012: 532-535.
26. Robertson C.Using a Cloud-based Computing Environment to Support Teacher Training on Common Core Implementation Tech Trends .2013;57(6) : 110–123.
27. Yongyong Z. The Design and Solution of Students Entrepreneurial Practice Ability Training Cloud platform. International Journal of Smart Home. 2013 ;7(6) : 321–332.
28. Wang Q. Wu H. Design Research in Motion Cloud Computing Platform Based on a Training Aid System Applied Mechanics and Materials. 2014: 1551–1554.
29. Han Y, Wei S. Zhang S. An analysis of online learning behaviour from a tutor perspectives: Reflections on interactive teaching and learning in the big data era. 28th Annual Conference Asian Association of Open Universities. 2015: 146-159.
30. Mohamed, Mona A. Pillutla, Sharma. Development and validation of a scale to measure faculty attitudes towards open educational resources. 28th Annual Conference Asian Association of Open Universities. 2014: 618-624.
31. Jardim R.U-Lab Cloud: A Ubiquitous Virtual Laboratory Based on Cloud Computing, The Eighth International Conference on Mobile Ubiquitous Computing, Systems, Services and Technologies. 2014:259-262.
32. Mtebe Joel S. Acceptance and Use of eLearning Solutions in Higher Education in East Africa, School of Information Sciences University of Tampere. School of Information Sciences University of Tampere.2014: 56
33. Al-Ghatrifi I, Nasser S. Cloud Computing: A Key Enabler for Higher and Cloud Computing in Big Data era. Applied Mechanics and Materials. 2015 ; 989(994) : 4949–4952.
34. Bo Z, Yong-bo L, and Yu-dan L. On the model of microteaching skill training for cloud computing. 10th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE), Cambridge, 2015: 784-788.
35. Alfadhli S. Alsumait A. Fun Academic Cloud Computing: A Framework to Learn and Play Using Cloud Computing. Second International Conference on Computer Science, Computer Engineering, and Social Media (CSCESM 2015). 2015:43-48.
36. Yunhui M, Yun W. Huanhuan L. Research on the Innovation of CDIO Training Model for the Students Majored in Human Resource Management Based on Cloud Computing.2016 Eighth International Conference on Measuring Technology and Mechatronics Automation (ICMTMA), Macau, 2016: 560-563.
37. Hew T , Sharifah Latifah S. Predicting instructional effectiveness of cloud-based virtual learning environment", Industrial Management & Data Systems. 2016; 116(8) : 1557–1584.
38. Shyshkanova G, Zaytseva T, Frydman O. Mobile Technologies Make Education a Part of Everyday Life. Information and Learning Science. 2017 ; 118 (11/12) : 570-582.
39. C.Short E. Forms of Curriculum Inquuiry. Translated by Mahmoud Mehrmohammadi. 2009. Tehran : Samt Publication.