ارائه مدل جامع مدیریت آموزش، جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملّی ایران
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن
2 - دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزش, ارتقاء بهرهوری, صنعت چاپ, کارکنان و مدیران.,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر ارائه مدل جامع مدیریت آموزش جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانك ملي ایران است. این پژوهش از نوع طرحهای تحقیق آمیخته است و در آن پژوهش كيفي از نوع تحليل پديدارشناسانه و كمي از نوع همبستگي مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه پژوهش متکشل از دو گروه است. بخش اول؛ خبرگان صنعت چاپ و نشر هستند که با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند تا مرز اشباع نظري 45 نفر از خبرگان صنعت چاپ و نشر به عنوان نمونه نهايي، در اين پژوهش مشاركت داشتند. همجنین در بخش دوم كليه كاركنان شركت چاپ و نشر بانك ملي ايران جامعه پژوهش را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول كوكران و نيز نمونهگيري تصادفي 150 نفر از كاركنان اين شركت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوري دادهها در مرحله اول با استفاده از مصاحبه نيمه ساختارمند انجام گرفته است و همچنین ابزار جمعآوري دادهها در بخش دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در اين پژوهش براي تحليل دادهها در بخش کیفی از رويكرد كلايزي و براي تحليل دادههاي حاصله از اجراي بخش کمی پژوهش از روش معادلات ساختاري استفاده شد. تحلیل و تفسیر دادهها با اجرای فرضیههای ساختاری در مدل، نشان میدهد که نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، ارائه و اجرای آموزش، ارزیابی نتیجه آموزش و دستاوردهای آن و نظارت، پنج عامل مستقل موثر بر وضعیت "سیستم مدیریت آموزش" در صنعت چاپ و نشر بانک ملی ایران هستند. همچنین مدل معادلات ساختاري پیشنهادی از برازندگي خوبي برخوردار است. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که مدل جامع مدیریت آموزش، جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملّی ایران که در این مقاله طراحی و از لحاظ نظری و تجربی مورد تأیید قرار گرفت، کاملاً آماده استقرار در این شرکت میباشد.
اللهوردی، مصطفي، فرحآبـادی، سيدمحمداحسان و سجادی، هـانيهالسادات. (1389). اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه بیمارستان، شماره 35، صص. 77-85..
ابراهیمی قوام، صغری. (1390). مقدمهاي بر استاندارد آموزشي ايزو 10015 و راهكارهاي اجراي آن در دانشگاه علوم انتظامي، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 21، صص. 35-72.
ایزو 10015. (1999)، استاندارد مديريت کيفيت آموزش ايزو 10015.
آستركي، مرضيه. (1394). رابطه بين دورههاي آموزش ضمن خدمت و كارائي كاركنان دانشگاههاي آزاد اسلامي استان لرستان، نوآوريهاي مديريت آموزشي، سال دهم، شماره 4 (مسلسل 40)، صص. 19-30.
جليلوند، محمد. (1388). ضرورت و نقش آموزش در بهسازي نيروي انساني و توسعه. ماهنامه دانشگاه تهران، شماره 72، صص 70-68.
حسيني، بيبي طاهره و محمدي، پوراندخت. (1389). طراحي و استقرار نظام جامع آموزش و يادگيري كاركنان بر مبناي ايزو 10015 در شركت برق منطقهاي كرمان، بيست و پنجمين كنفرانس بينالمللي برق سال 1389.
خراساني، اباصلت. (1392). سيستم جامع آموزش کارکنان. تهران: بينا.
ذاكريان، عباس؛ علاءالملكي، مهناز و يوسفي، بهپور. (1381). شناخت و مقايسه راههاي افزايش بهرهوري نيروي انساني در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني سمنان. اولين همايش كشوري مديريت منابع در بيمارستان.
رشتياني، سهراب و عباسپور، عباس. (1391). چالشهاي فرآيند آموزش سازماني (مطالعه موردي شركت بيمه البرز). دومين همايش آسيبشناسي آموزش سازماني با رويكردي كاربردي مبتني بر تجربيات اجرايي در سازمانها. تهران: 1 و 2 بهمن ماه 1391.
رعنايي، حبيباله؛ سلطاني، مريم و يزداني، حميدرضا. (1391). شناسايي و رتبه بندي ابعاد و مولفههاي شايستگي مديران: تحليل محتواي مدلهاي شايستگي مديران، نشريه علمي- ترويجي مطالعات منابع انساني، سال اول، شماره 3، صص 27-50.
ژیانپور، حامد. (1390)، مدل گسترش عملکرد کیفیت" رویکردي مشتريمدار در نیازسنجی آموزشی کارکنان (با نگاهی به آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي)، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها و موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دوره 3، شماره 10 و 11، صص 1-25.
شاوون، امينحسين؛ یوزباشی، عليرضا و نسلسراجی، رويا. (1394). وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهبرد فرهنگ، شماره 30، صص 137-159.
عابدي، حيدرعلي. (1389). كاربرد روش تحقيق پديده شناسي در علوم باليني، نشريه راهبرد، دوره 19، شماره 54.
عباسزاده، محمد و تركزاده، جعفرو (1388). نيازسنجي آموزش در سازمانها. تهران: شركت سهامي انتشارو
فتحیواجارگاه، کورش. (1394). برنامهریزي آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات: سمت.
فرجاد، شهروز. (1388). نيازسنجي آموزشي در سازمانها (مفاهيم، تكنيكها و چارچوب عملي). انتشارات بال.
وزينكريميان، محمد؛ صفري، محمد و خسروي، علي. (1394). سنجش عملكرد سازمان بر اساس شاخصهاي مديريت منابع انساني، فصلنامه مديريت دولتي- دوره 7، شماره 1 بهار.
Asgari., M and Maddahi, N. (2013). Investigation of the Influence of Establishment of Quality Management System based on ISO 10015 on Customers' Satisfaction (Internal and External), Case study: Saman Insurance Company Branches All Over Iran, International Research Journal of Applied and Basic Science,6(4): 504-508.
Chen, J., Zhu, and Xie, Y.H. (2004). Measuring Intellectual Capital: a new model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital, 5(1):85-100
Foreign Ministries: Managing Diplomatic Networks and Optimizing Value, Geneva: Diplo-
Foundation, 2007, 310-324.
Gulsen, c., Ates, a and Gurer bahadir, e. (2015). The thoughts of school principals about the effects of educational supervisors on training of teachers in terms of professions, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 103 – 108.
Henry, P. (2016). Apprenticeship, Training, and Skills Development in the Printing Industry: An Appraisal. Retrived from: http://whattheythink.com/articles/82807-apprenticeship-training-skills-development-printing-industry/.
Hofer, B., Yu, S. & Pintrich, P. (1998). Teaching College students to be self-regulated learners, Self-regulated learning: from teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.
ISO10015 tarining guidline .ISO management systems. March-April
Jacobs, R and Wang, B. (2007). A Proposed Interpretation of the ISO 10015 and Implications for HRD Theory and Research, the academy of human resource development international research conference in the Americas, feb 28- mar4.
Kalinic & Arsovski (2009). Mobile Learning- Quality Standards, Requirements and Constrains. International Journal for Quality research Scientific Review paper (1. o2).
Saner, R. and Yiu, L. (2005). Training of Diplomats: Guarantee Training Effectiveness through.
Saner-Yiu, L., L. J. Ronald, W. Bryan, and L. Chan. (2005). Quality Standard of Training: Implication for Research and Practice of ISO 10015, Switzerland: AdeQuaTE.
Wang, P & Wu, h. (2009). An integrated framework of ISO 10015 and quality function deployment on quality of human capital management, Journal of Statistics and Management Systems, 12(2), 255-271,
Witkin, HA; Donald, R; Philip, K & Oltman, DK. (2003). Exletnsion Education Educators assessment of Technology programs: Current status. Journal of Personality and Social Psycholog, 37(7):1127-1145.