ارائه مدل جامع مدیریت آموزش، جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملّی ایران
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن
2 - دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: مدیریت آموزش, ارتقاء بهرهوری, صنعت چاپ, کارکنان و مدیران.,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر ارائه مدل جامع مدیریت آموزش جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانك ملي ایران است. این پژوهش از نوع طرحهای تحقیق آمیخته است و در آن پژوهش كيفي از نوع تحليل پديدارشناسانه و كمي از نوع همبستگي مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه پژوهش متکشل از دو گروه است. بخش اول؛ خبرگان صنعت چاپ و نشر هستند که با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند تا مرز اشباع نظري 45 نفر از خبرگان صنعت چاپ و نشر به عنوان نمونه نهايي، در اين پژوهش مشاركت داشتند. همجنین در بخش دوم كليه كاركنان شركت چاپ و نشر بانك ملي ايران جامعه پژوهش را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول كوكران و نيز نمونهگيري تصادفي 150 نفر از كاركنان اين شركت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوري دادهها در مرحله اول با استفاده از مصاحبه نيمه ساختارمند انجام گرفته است و همچنین ابزار جمعآوري دادهها در بخش دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در اين پژوهش براي تحليل دادهها در بخش کیفی از رويكرد كلايزي و براي تحليل دادههاي حاصله از اجراي بخش کمی پژوهش از روش معادلات ساختاري استفاده شد. تحلیل و تفسیر دادهها با اجرای فرضیههای ساختاری در مدل، نشان میدهد که نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، ارائه و اجرای آموزش، ارزیابی نتیجه آموزش و دستاوردهای آن و نظارت، پنج عامل مستقل موثر بر وضعیت "سیستم مدیریت آموزش" در صنعت چاپ و نشر بانک ملی ایران هستند. همچنین مدل معادلات ساختاري پیشنهادی از برازندگي خوبي برخوردار است. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که مدل جامع مدیریت آموزش، جهت ارتقاء بهرهوری مدیران و کارکنان صنعت چاپ و نشر بانک ملّی ایران که در این مقاله طراحی و از لحاظ نظری و تجربی مورد تأیید قرار گرفت، کاملاً آماده استقرار در این شرکت میباشد.
The purpose of this paper was to express and emphasis on the necessity of training for management team and employees and at the same time to provide a comprehensive training model to compensate lack of training in the Bank Melli printing and publishing company (BMIPCO). It was mixed method study based on the scope of the research. Moreover, the conducted structure of the research was based on two different phases as follow: The research in phase 1 was conducted with qualitative nature. The goal was set to obtain an analytical phenomenological analysis in connection with the current status of training management in the printing industry of Iran. In this level, 45 printing experts were interviewed. The selection of the experts was based on the purposive sampling method. The collected data were analyzed based on phenomenological research methodology and with the Colizzi’s method Results of analysis concluded that lack of “Training Management System” is the major issue which caused mentioned deficiencies and skills retardation in this industry. In the second phase, the research was conducted with quantitative nature. The goal was set to check the conformance of a structural domain with experimental data. The research type was conducted based on correlation method. Research was implemented on 150 employees of BMIPCO with employment of Cochran formula. Data collection tool was consisted of a questionnaire which was developed on a research basis. Analyzing and interpretation of the collected data, with the implementation of the structural hypotheses in the model, suggests that deficiencies of training assessment, educational planning, provision and execution of training, evaluation of the result of training and its outcomes and supervision are five essential independent factors that affect the situation of the “Training Management System” in the BMIPCO. Analyzing of the collected data indicates that the proposed structural model enjoyed a great popularity among participants. Eventually, to enhance productivity in BMI PCO, “Comprehensive Training Management Model” which has been approved both theoretically and experimentally is quite ready for “Deployment and Establishment” on management and employees of this company.
اللهوردی، مصطفي، فرحآبـادی، سيدمحمداحسان و سجادی، هـانيهالسادات. (1389). اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه بیمارستان، شماره 35، صص. 77-85..
ابراهیمی قوام، صغری. (1390). مقدمهاي بر استاندارد آموزشي ايزو 10015 و راهكارهاي اجراي آن در دانشگاه علوم انتظامي، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 21، صص. 35-72.
ایزو 10015. (1999)، استاندارد مديريت کيفيت آموزش ايزو 10015.
آستركي، مرضيه. (1394). رابطه بين دورههاي آموزش ضمن خدمت و كارائي كاركنان دانشگاههاي آزاد اسلامي استان لرستان، نوآوريهاي مديريت آموزشي، سال دهم، شماره 4 (مسلسل 40)، صص. 19-30.
جليلوند، محمد. (1388). ضرورت و نقش آموزش در بهسازي نيروي انساني و توسعه. ماهنامه دانشگاه تهران، شماره 72، صص 70-68.
حسيني، بيبي طاهره و محمدي، پوراندخت. (1389). طراحي و استقرار نظام جامع آموزش و يادگيري كاركنان بر مبناي ايزو 10015 در شركت برق منطقهاي كرمان، بيست و پنجمين كنفرانس بينالمللي برق سال 1389.
خراساني، اباصلت. (1392). سيستم جامع آموزش کارکنان. تهران: بينا.
ذاكريان، عباس؛ علاءالملكي، مهناز و يوسفي، بهپور. (1381). شناخت و مقايسه راههاي افزايش بهرهوري نيروي انساني در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني سمنان. اولين همايش كشوري مديريت منابع در بيمارستان.
رشتياني، سهراب و عباسپور، عباس. (1391). چالشهاي فرآيند آموزش سازماني (مطالعه موردي شركت بيمه البرز). دومين همايش آسيبشناسي آموزش سازماني با رويكردي كاربردي مبتني بر تجربيات اجرايي در سازمانها. تهران: 1 و 2 بهمن ماه 1391.
رعنايي، حبيباله؛ سلطاني، مريم و يزداني، حميدرضا. (1391). شناسايي و رتبه بندي ابعاد و مولفههاي شايستگي مديران: تحليل محتواي مدلهاي شايستگي مديران، نشريه علمي- ترويجي مطالعات منابع انساني، سال اول، شماره 3، صص 27-50.
ژیانپور، حامد. (1390)، مدل گسترش عملکرد کیفیت" رویکردي مشتريمدار در نیازسنجی آموزشی کارکنان (با نگاهی به آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي)، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها و موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دوره 3، شماره 10 و 11، صص 1-25.
شاوون، امينحسين؛ یوزباشی، عليرضا و نسلسراجی، رويا. (1394). وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهبرد فرهنگ، شماره 30، صص 137-159.
عابدي، حيدرعلي. (1389). كاربرد روش تحقيق پديده شناسي در علوم باليني، نشريه راهبرد، دوره 19، شماره 54.
عباسزاده، محمد و تركزاده، جعفرو (1388). نيازسنجي آموزش در سازمانها. تهران: شركت سهامي انتشارو
فتحیواجارگاه، کورش. (1394). برنامهریزي آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات: سمت.
فرجاد، شهروز. (1388). نيازسنجي آموزشي در سازمانها (مفاهيم، تكنيكها و چارچوب عملي). انتشارات بال.
وزينكريميان، محمد؛ صفري، محمد و خسروي، علي. (1394). سنجش عملكرد سازمان بر اساس شاخصهاي مديريت منابع انساني، فصلنامه مديريت دولتي- دوره 7، شماره 1 بهار.
Asgari., M and Maddahi, N. (2013). Investigation of the Influence of Establishment of Quality Management System based on ISO 10015 on Customers' Satisfaction (Internal and External), Case study: Saman Insurance Company Branches All Over Iran, International Research Journal of Applied and Basic Science,6(4): 504-508.
Chen, J., Zhu, and Xie, Y.H. (2004). Measuring Intellectual Capital: a new model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital, 5(1):85-100
Foreign Ministries: Managing Diplomatic Networks and Optimizing Value, Geneva: Diplo-
Foundation, 2007, 310-324.
Gulsen, c., Ates, a and Gurer bahadir, e. (2015). The thoughts of school principals about the effects of educational supervisors on training of teachers in terms of professions, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 103 – 108.
Henry, P. (2016). Apprenticeship, Training, and Skills Development in the Printing Industry: An Appraisal. Retrived from: http://whattheythink.com/articles/82807-apprenticeship-training-skills-development-printing-industry/.
Hofer, B., Yu, S. & Pintrich, P. (1998). Teaching College students to be self-regulated learners, Self-regulated learning: from teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.
ISO10015 tarining guidline .ISO management systems. March-April
Jacobs, R and Wang, B. (2007). A Proposed Interpretation of the ISO 10015 and Implications for HRD Theory and Research, the academy of human resource development international research conference in the Americas, feb 28- mar4.
Kalinic & Arsovski (2009). Mobile Learning- Quality Standards, Requirements and Constrains. International Journal for Quality research Scientific Review paper (1. o2).
Saner, R. and Yiu, L. (2005). Training of Diplomats: Guarantee Training Effectiveness through.
Saner-Yiu, L., L. J. Ronald, W. Bryan, and L. Chan. (2005). Quality Standard of Training: Implication for Research and Practice of ISO 10015, Switzerland: AdeQuaTE.
Wang, P & Wu, h. (2009). An integrated framework of ISO 10015 and quality function deployment on quality of human capital management, Journal of Statistics and Management Systems, 12(2), 255-271,
Witkin, HA; Donald, R; Philip, K & Oltman, DK. (2003). Exletnsion Education Educators assessment of Technology programs: Current status. Journal of Personality and Social Psycholog, 37(7):1127-1145.