علم سنجی و تحلیل محتوی پژوهش ها در حوزه كارآفريني سازماني از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان
الموضوعات :حسین صاحبی 1 , حمیده رشادت جو 2 , محمد ابویی اردکان 3
1 - دانشجوی دکترای کارآفرینی، گرایش آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, کارآفرینی فردی , کارآفرینی گروهی, علم سنجی, تحلیل استنادی, شبکه هم واژگانی,
ملخص المقالة :
توجه به مقوله ی کارآفرینی سازمانی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سازمانها شناخته شده است.علیرغم اهمیت موضوع، تحقیقات در این زمینه بالاخص در تحقیقات داخلی ضعیف بوده و شکاف نظری قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. این تحقیق که با روش علم سنجی ، و با استفاده از روش تحلیل استنادی ، تکنیک ارزیابانه و تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است؛ برآن است تا مطالعات در زمینه ی کارآفرینی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و با نظام دهی به تحقیقات گذشته به ارائه مدل مفهومي با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات بپردازد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس به تعداد 1325 مدرک شامل مقاله، کتاب و... تا سال 2019 میلادی می باشد. که با استفاده از نرم افزار Bibexcle و VOSviewer ارزیابی و مصور سازی انجام شده است. بر اساس تحلیل محتوایی مستندات؛ تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان »به چهار بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول تحقیقات مرتبط با ارکان کارآفرینی سازمانی مشتمل بر نوآوری،نوسازی استراتژیک،و کسب و کار درون سازمانی می باشد.بخش دوم مربوط به کارآفرینی فردی در سازمان است که عواملی مانند گرایش کارآفرینانه،انگیزه،ایده پردازی و خلاقیت،تجربه کاری،کسب دانش و مهارت افزایی مشخص شدند.بخش سوم مربوط به کارآفرینی گروهی در سازمان است ،عواملی مانند ظرفیت جذب سازمانی،استقلال،سیستم پاداش و رفتار اثر ساز در این فرایند موثر شناسایی شدند.و نهایتا در بخش چهارم به پیشران های موثر درکارآفرینی سازمانی پرداخته شده است که مشتمل بر عوامل نهادی،عوامل ساختاری،عوامل مدیریتی و عوامل محیطی می باشد.
بختیاری مرضیه؛موسی خانی مرتضی؛ الوانی سیدمهدی؛حسینی سیدرسول. (1398). بکارگیری روش علمسنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعه ی کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول,(38)9-1.
سخته شقایق،کریمی آصف(1397)عوامل موثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال،توسعه کارآفرینی دوره11،شمار4،زمستان1397،ص737-719
فضلی صفر علی،نظری زاده فرهاد(1396)آینده پژوهی و نوآوری پایدار،دانشکده بین المللی امام خمینی ،پژوهشکده آینده پژوهی
کلابی امیرمحمد ، زالی محمدرضا ، یداللهی فارسی جهانگیر ، رضوانی مهران (1395) بافت پردازی و مفهوم پردازی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه (مطالعه موردی صنعت کاشی و سرامیک ایران)، چشم انداز مدیریت بازرگانی پاییز 1395 شماره 27
Ali A., Kelley D.J., Levie J.(2019) Market-driven entrepreneurship and institutions, Journal of Business Research Aǧca V., Topal Y., Kaya H.(2012) Linking intrapreneurship activities to multidimensional firm performance in Turkish manufacturing firms: An empirical study, International Entrepreneurship and Management Journal
Block, Z., & MacMillan, I. C. (1993). Corporate Venturing: Creating New Businesses within the Firm. Harvard Business School Press. Retrieved from https://books.google.com/books?id=5rtswoFm3lEC
Burgelman, R. A., & Välikangas, L. (2005). Managing internal corporate venturing cycles. MIT Sloan Management Review, 46(4), 26 Burgers, J. H., Jansen, J. J. P., Van den Bosch, F. A. J., & Volberda, H. W. (2009). Structural differentiation and corporate venturing: The moderating role of formal and informal integration mechanisms. Journal of Business Venturing, 24(3), 206–220.
Burgers, J. H., & Covin, J. G. (2016). The contingent effects of differentiation and integration on corporate entrepreneurship. Strategic Management Journal, 37(3), 521–540. https://doi.org/10.1002/smj.2343
Birkinshaw, J., Morrison, A., & van Basten Batenburg, R. (2003). The future of corporate venturing. MIT Sloan Management Review, 45(1), 30–38 Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Critical Perspectives on Business and Management, 3, 5–28.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (1999). Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(3), 47.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (2007). Strategic use of corporate venturing. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(2), 183–207 Covin, J. G., Garrett Jr, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2015). Value proposition evolution and the performance of internal corporate ventures. Journal of Business Venturing, 30(5), 749-774.
Covin, J. G., Garrett, R. P., Gupta, J. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2016). The Interdependence of Planning and Learning Among Internal Corporate Ventures. Entrepreneurship Theory and Practice. https://doi.org/10.1111/etap.12265
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. (2017). Parenting Style and the Development of Internal Corporate Venture Learning Proficiency. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2017, p. 14423). Academy of Management.
Covin. Jeffrey G. Robert P. Garrett, Jr, Donald F. Kuratko, Dean A. Shepherd (2019) Short Leash or Long Leash? Strategic Clarity, Parenting Style, and the Development of Venture Learning Proficiency, Journal of Business Venturing
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Bolinger, M. (2019). Internal corporate venture planning autonomy, strategic evolution, and venture performance. Small Business Economics, 1-18.
Cirilloa B(2019) External learning strategies and technological search output: Spinout strategy and corporate invention quality, Organization Science
Del Giudice, M., & Della Peruta, M. R. (2016). The impact of IT-based knowledge management systems on internal venturing and innovation: a structural equation modeling approach to corporate performance. Journal of Knowledge Management, 20(3), 484-498.
DE WAAL G.A., Maritz A(2019) Analyzing for effective entrepreneurship strategy: A corporate entrepreneurship and innovation course Dhanavanth Reddy Maditatia, Ziaul Haque Munim, Hans-Joachim Schramma , Sebastian Kummer(2018) review of green supply chain management: From bibliometric analysis to a conceptual framework and future research directions. Resources, Conservation & Recycling 139 (2018) 150–162
Futterer, F., Schmidt, J., & Heidenreich, S. (2018). Effectuation or causation as the key to corporate venture success? Investigating effects of entrepreneurial behaviors on business model innovation and venture performance. Long Range Planning, 51(1), 64-81.
Freeman Jon, Tess Hellgren, Michele Mastroeni, Giacomo Persi Paoli, Kate Hayton, J. (2005). Competing in the new economy: The effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures. R & D Management, 35(2), 137-155.
Garrett, R. P., & Neubaum, D. O. (2013). Top management support and initial strategic assets: A dependency model for internal corporate venture performance. Journal of Product Innovation Management, 30(5), 896–915. https://doi.org/10.1111/jpim.12036
Garrett, R. P., & Covin, J. G. (2015). Internal Corporate Venture Operations Independence and Performance: A Knowledge-Based Perspective. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 763–790. https://doi.org/10.1111/etap.12059 Ito K.(2016) Management control system to promote innovation and corporate venturing, Management of Innovation Strategy in Japanese Companies
Jones C.D., Jolly P.M., Lubojacky C.J., Martin G.P., Gomez-Mejia L.R.(2019) Behavioral agency and corporate entrepreneurship: CEO equity incentives & competitive behavior, International Entrepreneurship and Management Journal Kearney, C., & Morris, M. H. (2015). Strategic renewal as a mediator of environmental effects on public sector performance. Small Business Economics, 45(2), 425-445
Kuratko.F,.CovinaRobert P.Garrett(2009) Corporate venturing: Insights from actual performance, Business Horizons,Volume 52, Issue 5, September–October 2009, Pages 459-467
Karagouni G.(2018) Production technologies and low-technology knowledge-intensive venturing,EuroMed Journal of Business Muñoz P., Cohen(2018) Entrepreneurial Narratives in Sustainable Venturing: Beyond People, Profit, and Planet, Journal of Small Business Management
Sakhdari K., Farsi J.Y(2016) Business partners and corporate entrepreneurship in developing countries, International Journal of Management and Enterprise Development
Sakhdari K., Burgers H., Yadollahi Farsi J., Rostamnezhad S(2017) Shaping the organisational context for corporate entrepreneurship and performance in Iran: the interplay between social context and performance management, International Journal of Human Resource Management
Sakhdari K., Burgers J.H.(2018) The moderating role of entrepreneurial management in the relationship between absorptive capacity and corporate entrepreneurship: an attention-based view, International Entrepreneurship and Management Journal
Shepherd D.A., Patzelt H., Berry C.M. (2019) Why Didn’t You Tell Me? Voicing Concerns Over Objective Information About a Project’s Flaws, Journal of Management
Simsek, Zeki, John F. Veiga, and Michael H. Lubatkin. "The impact of managerial environmental perceptions on corporate entrepreneurship: Towards understanding discretionary slack's pivotal role." Journal of Management Studies 44.8 (2007): 1398-1424.
Sharma, P., & Chrisman, S. J. J. (1999). Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 23(3), 11–27.
Tubke, A.(2004). Success factors of corporate spin off, Springer Science, USA, 2004
Yiu, D. W., & Lau, C. (2008). Corporate entrepreneurship as resource capital configuration in emerging market firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(1), 37–57.
Yang Y(2012) Bilateral inter-organizational learning in corporate venture capital activity: Governance characteristics, knowledge transfer, and performance, Management Research Review
Zahra,S(1991) Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study, Journal of business venturing Zahra, S (1993). “Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach”, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 4, pp. 319-340.
Zahra, S. A., & Covin, J. G. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: A longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 10(1), 43–58. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-E
Zahra, S. A. (1995). Corporate entrepreneurship and financial performance: The case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing, 10(3), 225–247.
Zahra, S. A. (1996). Goverance, ownership, and corporate entrepreneurship: The moderating impact of industry technological opportunities. Academy of Management Journal, 39(6), 1713–1735.