علم سنجی و تحلیل محتوی پژوهش ها در حوزه كارآفريني سازماني از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان
الموضوعات :حسین صاحبی 1 , حمیده رشادت جو 2 , محمد ابویی اردکان 3
1 - دانشجوی دکترای کارآفرینی، گرایش آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, کارآفرینی فردی , کارآفرینی گروهی, علم سنجی, تحلیل استنادی, شبکه هم واژگانی,
ملخص المقالة :
توجه به مقوله ی کارآفرینی سازمانی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سازمانها شناخته شده است.علیرغم اهمیت موضوع، تحقیقات در این زمینه بالاخص در تحقیقات داخلی ضعیف بوده و شکاف نظری قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. این تحقیق که با روش علم سنجی ، و با استفاده از روش تحلیل استنادی ، تکنیک ارزیابانه و تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است؛ برآن است تا مطالعات در زمینه ی کارآفرینی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و با نظام دهی به تحقیقات گذشته به ارائه مدل مفهومي با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات بپردازد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس به تعداد 1325 مدرک شامل مقاله، کتاب و... تا سال 2019 میلادی می باشد. که با استفاده از نرم افزار Bibexcle و VOSviewer ارزیابی و مصور سازی انجام شده است. بر اساس تحلیل محتوایی مستندات؛ تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان »به چهار بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول تحقیقات مرتبط با ارکان کارآفرینی سازمانی مشتمل بر نوآوری،نوسازی استراتژیک،و کسب و کار درون سازمانی می باشد.بخش دوم مربوط به کارآفرینی فردی در سازمان است که عواملی مانند گرایش کارآفرینانه،انگیزه،ایده پردازی و خلاقیت،تجربه کاری،کسب دانش و مهارت افزایی مشخص شدند.بخش سوم مربوط به کارآفرینی گروهی در سازمان است ،عواملی مانند ظرفیت جذب سازمانی،استقلال،سیستم پاداش و رفتار اثر ساز در این فرایند موثر شناسایی شدند.و نهایتا در بخش چهارم به پیشران های موثر درکارآفرینی سازمانی پرداخته شده است که مشتمل بر عوامل نهادی،عوامل ساختاری،عوامل مدیریتی و عوامل محیطی می باشد.
بختیاری مرضیه؛موسی خانی مرتضی؛ الوانی سیدمهدی؛حسینی سیدرسول. (1398). بکارگیری روش علمسنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعه ی کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول,(38)9-1.
سخته شقایق،کریمی آصف(1397)عوامل موثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال،توسعه کارآفرینی دوره11،شمار4،زمستان1397،ص737-719
فضلی صفر علی،نظری زاده فرهاد(1396)آینده پژوهی و نوآوری پایدار،دانشکده بین المللی امام خمینی ،پژوهشکده آینده پژوهی
کلابی امیرمحمد ، زالی محمدرضا ، یداللهی فارسی جهانگیر ، رضوانی مهران (1395) بافت پردازی و مفهوم پردازی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه (مطالعه موردی صنعت کاشی و سرامیک ایران)، چشم انداز مدیریت بازرگانی پاییز 1395 شماره 27
Ali A., Kelley D.J., Levie J.(2019) Market-driven entrepreneurship and institutions, Journal of Business Research Aǧca V., Topal Y., Kaya H.(2012) Linking intrapreneurship activities to multidimensional firm performance in Turkish manufacturing firms: An empirical study, International Entrepreneurship and Management Journal
Block, Z., & MacMillan, I. C. (1993). Corporate Venturing: Creating New Businesses within the Firm. Harvard Business School Press. Retrieved from https://books.google.com/books?id=5rtswoFm3lEC
Burgelman, R. A., & Välikangas, L. (2005). Managing internal corporate venturing cycles. MIT Sloan Management Review, 46(4), 26 Burgers, J. H., Jansen, J. J. P., Van den Bosch, F. A. J., & Volberda, H. W. (2009). Structural differentiation and corporate venturing: The moderating role of formal and informal integration mechanisms. Journal of Business Venturing, 24(3), 206–220.
Burgers, J. H., & Covin, J. G. (2016). The contingent effects of differentiation and integration on corporate entrepreneurship. Strategic Management Journal, 37(3), 521–540. https://doi.org/10.1002/smj.2343
Birkinshaw, J., Morrison, A., & van Basten Batenburg, R. (2003). The future of corporate venturing. MIT Sloan Management Review, 45(1), 30–38 Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Critical Perspectives on Business and Management, 3, 5–28.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (1999). Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(3), 47.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (2007). Strategic use of corporate venturing. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(2), 183–207 Covin, J. G., Garrett Jr, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2015). Value proposition evolution and the performance of internal corporate ventures. Journal of Business Venturing, 30(5), 749-774.
Covin, J. G., Garrett, R. P., Gupta, J. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2016). The Interdependence of Planning and Learning Among Internal Corporate Ventures. Entrepreneurship Theory and Practice. https://doi.org/10.1111/etap.12265
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. (2017). Parenting Style and the Development of Internal Corporate Venture Learning Proficiency. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2017, p. 14423). Academy of Management.
Covin. Jeffrey G. Robert P. Garrett, Jr, Donald F. Kuratko, Dean A. Shepherd (2019) Short Leash or Long Leash? Strategic Clarity, Parenting Style, and the Development of Venture Learning Proficiency, Journal of Business Venturing
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Bolinger, M. (2019). Internal corporate venture planning autonomy, strategic evolution, and venture performance. Small Business Economics, 1-18.
Cirilloa B(2019) External learning strategies and technological search output: Spinout strategy and corporate invention quality, Organization Science
Del Giudice, M., & Della Peruta, M. R. (2016). The impact of IT-based knowledge management systems on internal venturing and innovation: a structural equation modeling approach to corporate performance. Journal of Knowledge Management, 20(3), 484-498.
DE WAAL G.A., Maritz A(2019) Analyzing for effective entrepreneurship strategy: A corporate entrepreneurship and innovation course Dhanavanth Reddy Maditatia, Ziaul Haque Munim, Hans-Joachim Schramma , Sebastian Kummer(2018) review of green supply chain management: From bibliometric analysis to a conceptual framework and future research directions. Resources, Conservation & Recycling 139 (2018) 150–162
Futterer, F., Schmidt, J., & Heidenreich, S. (2018). Effectuation or causation as the key to corporate venture success? Investigating effects of entrepreneurial behaviors on business model innovation and venture performance. Long Range Planning, 51(1), 64-81.
Freeman Jon, Tess Hellgren, Michele Mastroeni, Giacomo Persi Paoli, Kate Hayton, J. (2005). Competing in the new economy: The effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures. R & D Management, 35(2), 137-155.
Garrett, R. P., & Neubaum, D. O. (2013). Top management support and initial strategic assets: A dependency model for internal corporate venture performance. Journal of Product Innovation Management, 30(5), 896–915. https://doi.org/10.1111/jpim.12036
Garrett, R. P., & Covin, J. G. (2015). Internal Corporate Venture Operations Independence and Performance: A Knowledge-Based Perspective. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 763–790. https://doi.org/10.1111/etap.12059 Ito K.(2016) Management control system to promote innovation and corporate venturing, Management of Innovation Strategy in Japanese Companies
Jones C.D., Jolly P.M., Lubojacky C.J., Martin G.P., Gomez-Mejia L.R.(2019) Behavioral agency and corporate entrepreneurship: CEO equity incentives & competitive behavior, International Entrepreneurship and Management Journal Kearney, C., & Morris, M. H. (2015). Strategic renewal as a mediator of environmental effects on public sector performance. Small Business Economics, 45(2), 425-445
Kuratko.F,.CovinaRobert P.Garrett(2009) Corporate venturing: Insights from actual performance, Business Horizons,Volume 52, Issue 5, September–October 2009, Pages 459-467
Karagouni G.(2018) Production technologies and low-technology knowledge-intensive venturing,EuroMed Journal of Business Muñoz P., Cohen(2018) Entrepreneurial Narratives in Sustainable Venturing: Beyond People, Profit, and Planet, Journal of Small Business Management
Sakhdari K., Farsi J.Y(2016) Business partners and corporate entrepreneurship in developing countries, International Journal of Management and Enterprise Development
Sakhdari K., Burgers H., Yadollahi Farsi J., Rostamnezhad S(2017) Shaping the organisational context for corporate entrepreneurship and performance in Iran: the interplay between social context and performance management, International Journal of Human Resource Management
Sakhdari K., Burgers J.H.(2018) The moderating role of entrepreneurial management in the relationship between absorptive capacity and corporate entrepreneurship: an attention-based view, International Entrepreneurship and Management Journal
Shepherd D.A., Patzelt H., Berry C.M. (2019) Why Didn’t You Tell Me? Voicing Concerns Over Objective Information About a Project’s Flaws, Journal of Management
Simsek, Zeki, John F. Veiga, and Michael H. Lubatkin. "The impact of managerial environmental perceptions on corporate entrepreneurship: Towards understanding discretionary slack's pivotal role." Journal of Management Studies 44.8 (2007): 1398-1424.
Sharma, P., & Chrisman, S. J. J. (1999). Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 23(3), 11–27.
Tubke, A.(2004). Success factors of corporate spin off, Springer Science, USA, 2004
Yiu, D. W., & Lau, C. (2008). Corporate entrepreneurship as resource capital configuration in emerging market firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(1), 37–57.
Yang Y(2012) Bilateral inter-organizational learning in corporate venture capital activity: Governance characteristics, knowledge transfer, and performance, Management Research Review
Zahra,S(1991) Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study, Journal of business venturing Zahra, S (1993). “Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach”, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 4, pp. 319-340.
Zahra, S. A., & Covin, J. G. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: A longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 10(1), 43–58. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-E
Zahra, S. A. (1995). Corporate entrepreneurship and financial performance: The case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing, 10(3), 225–247.
Zahra, S. A. (1996). Goverance, ownership, and corporate entrepreneurship: The moderating impact of industry technological opportunities. Academy of Management Journal, 39(6), 1713–1735.
توجه به مقوله ی کارآفرینی سازمانی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سازمانها شناخته شده است.علیرغم اهمیت موضوع، تحقیقات در این زمینه بالاخص در تحقیقات داخلی ضعیف بوده و شکاف نظری قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. این تحقیق که با روش علم سنجی1 ، و با استفاده از روش تحلیل استنادی ، تکنیک ارزیابانه و تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است؛ برآن است تا مطالعات در زمینه ی کارآفرینی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و با نظام دهی به تحقیقات گذشته به ارائه مدل مفهومي با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات بپردازد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس به تعداد 1325 مدرک شامل مقاله، کتاب و... تا سال 2019 میلادی می باشد. که با استفاده از نرم افزار Bibexcle و VOSviewer ارزیابی و مصور سازی انجام شده است. بر اساس تحلیل محتوایی مستندات؛ تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان »به چهار بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول تحقیقات مرتبط با ارکان کارآفرینی سازمانی مشتمل بر نوآوری،نوسازی استراتژیک،و کسب و کار درون سازمانی می باشد.بخش دوم مربوط به کارآفرینی فردی در سازمان است که عواملی مانند گرایش کارآفرینانه،انگیزه،ایده پردازی و خلاقیت،تجربه کاری،کسب دانش و مهارت افزایی مشخص شدند.بخش سوم مربوط به کارآفرینی گروهی در سازمان است ،عواملی مانند ظرفیت جذب سازمانی،استقلال،سیستم پاداش و رفتار اثر ساز در این فرایند موثر شناسایی شدند.و نهایتا در بخش چهارم به پیشران های موثر درکارآفرینی سازمانی پرداخته شده است که مشتمل بر عوامل نهادی،عوامل ساختاری،عوامل مدیریتی و عوامل محیطی می باشد.
کلید واژه:
کارآفرینی سازمانی،کارآفرینی فردی ،کارآفرینی گروهی،علم سنجی،تحلیل استنادی،شبکه هم واژگانی
مقدمه
کارآفرینی سازمانی فرایند تجدید ساختار استراتژیک و توسعه کسب و کار موجود از طریق ایجاد محصولات و خدمات جدید است (Gianluca, 2018). کارآفرینی سازمانی به فعالیتهای کارآفرینانهای همچون نوآوری2، ونچرینگ3 و نوسازی استراتژیک4 درون سازمانهای موجود اشاره دارد (Zahra, 1996) تاریخچه ی کارآفرینی سازمانی به اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی بازمیگردد. این مفهوم اولینبار توسط پیترسون و برگرز5(1971) به عنوان یک استراتژی و شیوه رهبری توسط سازمانهای بزرگ برای مواجهه با تلاطم فزاینده بازار معرفی شد. تا اوایل دهه ۱۹۸۰ طول کشید تا کارآفرینی سازمانی به یک موضوع پژوهشی مجزا تبدیل گشت ودر مطالعات برگلمن و میلر6 (1983) و به طور خاص در کتاب پینکات (1985) به این حوزه پرداخته شده است.
تاکنون از اصطلاحات مختلفی برای بررسی پدیده کارآفرینی در سازمانها استفاده شدهاست؛از جمله: ونچرینگ سازمانی7(Burgelman, 1983)، کارآفرینی درونسازمانی8 (Pinchot, 1985)، کارآفرینی سازمانی(Gutth & Ginsberg, 1990)،و... . با این حال، براساس شواهد منتج از مطالعات ژورنالهای مرتبط و معتبر، به نظر میرسد که «کارآفرینی سازمانی» بیشترین توجه را به عنوان سازه اصلی به خود جلب کردهاست. گاث و گینسبرگ (1990) پتانسیل کارآفرینی سازمانی برای نوسازی سازمانها بهوسیله ابتکارات نوآوریمحور، سبب گرایش فزاینده و پژوهش درباره این که چگونه کارآفرینی سازمانی میتواند درون سازمانهای موجود به فرآیندی مستمر تبدیل گردد، شده است (Corbett et al, 2013).
گوث و گینزبرگ (1990) در میان اولین پژوهشگرانی هستند که با معرفی دو دسته از فعالیتهای کارآفرینی سازمانی؛ به نام ونچرینگ و نوسازی استراتژیک، در راستای روشنکردن قلمرو این مفهوم تلاش کردهاند. ونچرینگ به «تولد کسبوکارهای جدید درون سازمانهای موجود» اشاره دارد و نوسازی استراتژیک به عنوان «تغییر شکل سازمانها در طی نوسازی قواعد کلیدی که این سازمانها بر آنها ساخته شدهاند» تعریف میشود. پس از این، شاکر زهرا (1996) کارآفرینی سازمانی را به سه دسته نوآوری، ونچرینگ و نوسازی استراتژیک تقسیم میکند. نوآوری به «تعهد یک سازمان به ساخت و معرفی محصولات، فرآیندهای تولید و سیستمهای سازمانی» اشاره دارد. ونچرینگ به معنای آن است که «شرکت با گسترش عملیات در بازارهای موجود یا جدید، وارد کسبوکارهای جدید خواهدشد» و انواع مختلف دارد كه يكي از مهمترين انواع ونچرينگ، كسب و كارهاي درون سازماني است. نوسازی استراتژیک نيز مرتبط است با «توانبخشی مجدد به عملیات سازمان با تغییر گستره کسبوکار، رویکرد رقابتی یا هردو» (Zahra, 1996).لذا این تحقیق که با روش علم سنجی به بررسی متون و مستندات این حوزه، در بازه ی زمانی 1981-2019 در پایگاه اسکوپوس پرداخته، برآن است تا با شناسایی خلاء های موجود در این حوزه با تحلیل و بررسی متون، دسته بندی جامعی از تحقیقات این حوزه ارائه نماید و مدلي مفهومي و يكپارچه كه تصوير جامعي از پژوهشهاي انجام شده را نشان می دهد، ارائه نماید. بدین منظور در ادامه، مبانی نظری پژوهش مرور میشود سپس روش انجام پژوهش(متدولوژی) معرفی شده و در بخش بعد به تجزیه و تحلیل نتایج پرداخته و نهایتا بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات آتی ارائه می گردد.
1. مبانی نظری پژوهش
1.1. کارآفرینی سازمانی
کارآفرینی سازمانی فرایند تجدید ساختار استراتژیک و توسعه کسب و کار موجود( ایجاد کسب و کارهای جدید) از طریق ایجاد محصولات جدید و ارائه خدمات است. (Gianluca Elia et al, 2018) شارما و کریسمن (1999) کارآفرینی سازمانی را به عنوان «فرآیندهایی که در آنها شخص یا گروهی از افراد مربوط به یک سازمان موجود، یک سازمان جدید درون آن سازمان ساخته (ورود به كسب و كارهاي جديد) یا به نوسازی استراتژیک و نوآوری میپردازند»تعریف نموده اند. (Sharma & Chrisman, 1999)
2.1. كسب و كارهاي درون سازماني
كسب و كارهاي درون سازماني و يا ونچرهای درونسازمانی 9يكي از اشكال ونچرينگ 10 مي باشد كه شركتها معمولا با گسترش عمليات در بازارهاي موجود يا جديد، وارد كسب و كارهاي تازه تري خواهد شد. شرکت های زایشی، کسبوکارهای جدیدی هستند که در درون مرزهای سازمانی شرکتهای موجود، تأسیس شده و رشد میکنند و به عنوان ابتکاراتی کارآفرینانه به توسعه محصولات و یا بازارها برای شرکت اصلی میپردازند (Block & MacMillan, 1993). ورود به كسب و كارهاي جديد (ونچرينگ) اشکال مختلفی به خود می گیرد كه عمدتا داخلي وخارجي، محلي و بين المللي، مرتبط و غيرمرتبط هستند ولی معمولا تغییر در کنترل، ریسک و توزیع منافع را شامل می شود. همچنین انتقال فناوری با حق مالکیت از سازمان اصلی به مالکان جدید را ممكن است شامل شود (Tubke, 2004).
شارما و کریسمن (1999)، كسب و كارهاي درونسازمانی را از چهار بعد شامل، استقلال ساختاری، درجه ارتباط با کسبوکارهای موجود، میزان نوآوری و نوع حمایت با هم مقايسه مي كند. (Sharma & Chrisman, 1999)
1.3. نوآوری
نوآوري فرآیند خلـق ارزش جدیـد بـه شـیوه هاي جدیـد در محصـول، خدمت یا در کل کسب وکار است. فعالیت خلق ارزش منحصر به محصول و خدمت نبوده، بلکه در فرآیندها و استراتژيها نیـز معنـادار اسـت در تعریفـی دیگـر؛ نوآوري به معناي ایجاد، جذب و پیاده سازي یک ایده جدید یا فعالیتی تـازه اسـت (سخته و کریمی،1397). نوآوری فراتر از خلق ایده های جدید است و ضمن کاربردی کردن ایده های جدید از آنها منافعی برای کاربر نهایی ایجاد می کند.(Freeman et al, 2015:9) در واقع؛ نوآوری اشاره به پدیده ای دارد که:
-توام با جدید بودن است.
-مستلزم حدی از تغییر و یا ناپیوستگی است.
-خلاقیت و ابتکاری را به کار می گیرد تا آن را پیاده سازی و عملی کند.
-مبتنی بر فرایند هدفمند است که منجر به خروجی و خلق ارزش می شود.(فضلی و نظری زاده 1396:16).
1.4. نوسازی استراتژیک
نوسازی استراتژیک حالتی از کارآفرینی سازمانی است که منجر به بهبود عملکرد گذشته سازمان می شود.( Kearney, Morris, 2015) گاث و گینتزبرگ (1990) نوسازی استراتژیک را تحول در سازمان به واسطه نوسازی ایده های کلیدی که سازمان بر اساس آنها بنا نهاده شده تعریف کرده اند. در حوزه کارآفرینی نیز، موریس و همکاران (2011) نوسازی استراتژیک را به عنوان یکی از ابعاد کارآفرینی سازمانی مفهوم پردازی کردند که در آن سازمان کارآفرین برای تعریف مجدد رابطه خود با بازار یا رقبای صنعتی یا تغییر رویکرد رقابتی خود تلاش میکند؛ باوجود این مطابق با پژوهش کوین و مایلز (1999) برچسب نوسازی استراتژیک در گذشته برای اشاره به پدیده های متعددی ازجمله تغییر در راهبردهای سازمان و جوان سازی سازمانی معرفی شده است. به تعبیر این پژوهشگران نوسازی استراتژیک در طیف متنوعی از سناریوهای کسب وکار مانند استقبال از محصول جدید، فرآیند یا فنآوریهای جدید و بازتعریف موقعیت صنعت قابل مشاهده است.(کلابی و همکاران،1395)
2 .روش شناسی تحقیق
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است و با روش علم سنجی(تحلیل هم رخدادی و تحلیل هم واژگانی) انجام شده است. علم سنجی عبارت است از دانش اندازه گیري علم؛ که همه روش ها و مدل هاي کمی مرتبط با تولید و انتشار دانش و فناوري را شامل می شود. (بختیاری و همکاران،1398) هم رخدادی واژگان یکی از روش های علم سنجی است که شامل تجزیه و تحلیل آماری از مقالات و مستندات منتشر شده بر اساس واژه های کلیدی می باشد. این شیوه یکی از روش های تحلیل محتواست. هم رخدادی کلید واژه ها میزان ارتباط میان یک مجموعه مدارک را نشان می دهد و با مقایسه نقشه های حاصل در بازه زمانی مشخص، پویایی علم در زمینه ی مورد مطالعه معلوم می شود(Dhanavanth et al,2018)
در پژوهش حاضر، ترکیبی از تجزیه و تحلیل استنادی (علم سنجی) و تکنیک تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل ادبیات بر اساس عنوان، کلمات کلیدی و چکیده استفاده شده است.
جامعه ی آماری این تحقیق، مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس با تعداد 1325 مدرک (شامل مقاله، کتاب و...) تا سال 2019 میلادی می باشد.که با استفاده از نرم افزار Bibexcle وVOSviewer ارزیابی و مصور سازی انجام شده است. بدین صورت که ابتدا کلیه ی مدارک استخراج شدند و در گام بعد مجموعه مدارک استخراج شده وارد نرم افزار Bibexcle شدند و با استفاده از این نرم افزار بهینه سازی و غربال گری بر روی داده ها صورت گرفت. سپس با ترسیم نقشه ی موضوعی این حوزه به کمک نرم افزار VOSviwer کار تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از نقشه ها، ساختار ها و خوشه ها تشکیل شده و روابط آن ها انجام شده است. بدین طریق خروجی هم واژگانی استخراج شده است. در ادامه با روش تحلیل محتوا و مراجعه به چکیده ی پژوهش ها دسته بندی تحقیقات صورت گرفته و به بحث و نتیجه گیری پرداخته شده است. مراحل انجام تحقیق در شکل (1)نشان داده شده است:
شکل(1): مراحل انجام تحقیق
3 .یافته های تحقیق
در گام اول و در ابتدا در پایگاه استنادی Scopus جستجوی حوزه مذکور مطابق زیر انجام شده است:
"business venturing"
OR
"corporate venturing"
OR
"corporate entrepreneurship"
OR
"informal innovation"
OR
"formal innovation"
OR
"autonomous venturing"
OR
"autonomous entrepreneurship"
OR
"planned innovation"
OR
"unplanned innovation"
OR
"underground innovation"
OR
"Bootleging" AND "innovation"
تعداد نتایج حاصله در حدود 1325مدرک (شامل مقاله، کتاب و...) تا سال 2019 میلادی میباشد که از این پایگاه بازیابی شده و در ادامه به تحلیل نتایج به دست آمده خواهیم پرداخت.
تعداد مدارک منتشر شده در دنیا در این حوزه و روند آن در شکل (1) نشان داده شده است. همانگونه که در شکل زیر مشخص است، روند تولید مدارک در این حوزه در سالهای اخیر به صورت صعودی رشد پیدا نموده است که نشاندهنده میزان اهمیت این حوزه میباشد.
وضعیت نوع مدارک منتشر شده (مقاله کنفرانسی، مقاله ژورنال، کتاب، فصل از کتاب، ...) در دنیا و همچنین درصد مدارک مربوطه در این حوزه نیز در شکل(2) نشان داده شده است. همانطور که مشخص است، مقالات ژورنالی بیشترین میزان مدارک منتشر شده در این حوزه با بیش از 68 درصد را به خود اختصاص دادهاند.
شکل(2)وضعیت مدارک منتشر شده در دنیا در حوزه « مدل کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی »
نویسندگان این حوزه در دنیا، با بیشترین تعداد مدرک منتشر شده (10 نویسنده برتر) در شکل (3)نشان داده شده است.
شکل(3)نویسندگان برتر در حوزه « مدل کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی » در دنیا
همچنین 10 موسسه/دانشگاه/مرکز تحقیقاتی در دنیا که بیشترین تعداد مدارک را در این زمینه منتشر نمودهاند در شکل (4) نشان داده شده است.
شکل(4)نهادهای برتر دنیا در حوزه « مدل کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی »
وضعیت رتبهبندی کشورهای دارای بیشترین مدرک منتشر شده در جهان نیز در شکل (5) نشان داده شده است. همانگونه که مشخص است کشورهای ایالات متحده امریکا، بریتانیا و آلمان در صدر این رتبهبندی قرار دارند و از قاره آسیا نیز کشور چین در بین 10 کشور برتر قرار دارد.
وضعیت و میزان مدارک منتشر شده در حوزههای موضوعی مختلف نیز در نمودار زیر نشان داده شده است. همانگونه که در شکل(6) نشان داده شده است، حوزه «کسب و کار و مدیریت» بیشترین میزان مدارک را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
در ادامه و بهمنظور ترسیم ساختار این حوزه در دنیا، در ابتدا با استفاده از خروجیهای حاصل از پایگاه «اسکوپوس» و با بهرهگیری از نرمافزار Bibexcel، تحلیل واژگان مربوطه در مدارک انجام شده است.
در این قسمت لغات موجود در مدارک استخراج و مرتبطترین واژگان از میان آنها جهت نمایش در شبکه انتخاب شدهاند. اینکار باعث میشود که لغاتی که اهمیت کمتری در این مدارک دارند، حذف شده و شبکه نیز فقط بر روی نمایش لغات مهم در این حوزه متمرکز شود. در جدول زیر واژههای با حداقل تکرار 11 بار نشان داده شده است.
جدول(1)پرتکرارترین واژگان در حوزه « مدل کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی »
تعداد تکرار | واژه |
---|---|
473 | Corporate entrepreneurship |
166 | Innovation |
121 | Corporate venturing |
102 | Entrepreneurship |
58 | Entrepreneurial orientation |
55 | Intrapreneurship |
42 | Entrepreneur |
38 | Entrepreneurialism |
36 | Small and medium enterprise |
27 | Human resource management |
27 | Corporate ventures |
27 | corporate strategy |
27 | Investments |
26 | Strategic planning |
23 | innovation management |
22 | Management |
22 | Entrepreneurial behavior |
22 | decision making |
22 | Marketing |
21 | Firm Performance |
20 | Venture capital |
20 | corporate venture capital |
20 | Start-up |
20 | Open innovation |
20 | Competition |
19 | Knowledge management |
16 | Corporate Innovation |
16 | Product development |
16 | Organizational performance |
15 | Information technology |
15 | Innovativeness |
15 | Dynamic capabilities |
14 | Sustainable development |
14 | Organizational learning |
14 | R&D management |
13 | R&D |
13 | Strategic management |
13 | Learning |
13 | Leadership |
13 | Risk taking |
13 | Business model |
13 | Corporate governance |
13 | Radical innovation |
12 | Technology transfer |
12 | Project management |
12 | Exploration |
12 | Proactiveness |
12 | Organizational culture |
12 | Ambidexterity |
12 | Entrepreneurship education |
12 | Education |
12 | Strategic entrepreneurship |
11 | Multinational corporations |
11 | Commerce |
11 | Creativity |
11 | Risk management |
11 | Entrepreneurial activity |
11 | Family business |
11 | Business development |
11 | Absorptive capacity |
در گام بعدی باید خروجی بهدست آمده از نرم افزار Bibexcel را وارد نرم افزار VOSViewer نماییم و تحلیلهای مربوطه را انجام دهیم. اولین خروجی که از این نرم افزار بهدست آمده است مطابق شکل(7) است. کوچک یا بزرگ بودن دایره ها در شکل زیر نشان دهنده این موضوع است که در حوزه « مدل کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی »، چه میزان هر واژه تکرار شده است. همانطور که در این شکل مشخص است، واژه های "کارآفرینی سازمانی" و "نوآوری" چون دایره های بزرگتری دارند، در واقع بیشترین تکرار را در میان مدارک منتشر شده در این حوزه دارند. در اين نقشه هر يك از رنگ هاي به كار رفته، معرف يك خوشه موضوعی مي باشد. همانطور که مشخص است واژگان موردنظر در 44 خوشه دسته بندی شده اند.
بنابراین براساس نتایج گزارش علم سنجی در ادامه با روش تحلیل محتوای «عناوین، کلمات کلیدی و چکیده ی مستندات»، تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی » احصاء و در چهار بخش تقسیم بندی شده اند. نتایج این تقسیم بندی در جداول زیرنشان داده شده است:
جدول(1)تحقیقات مربوط به ارکان کارآفرینی سازمانی
کد انتخابی | کدمحوری | کد باز |
ارکان کارآفرینی سازمانی | نوآوری | نوآوری در سازمان به «تعهد یک سازمان به ساخت و معرفی محصولات، فرآیندهای تولید و سیستمهای سازمانی» اشاره دارد(Zahra, 1996). |
میزان نوآوری در سازمان به نوع حمایت ها بستگی داشته و کارآفرینی سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. (Sharma & Chrisman, 1999). | ||
نوسازی استراتژیک | نوسازی استراتژیک به عنوان «تغییر شکل سازمانها در طی نوسازی قواعد کلیدی که این سازمانها بر آنها ساخته شدهاند» تعریف میشود(Zahra, 1996). | |
نوسازی استراتژیک مرتبط است با «تعريف مجدد سازمان به گونه اي كه باعث موقعيت يابي جديد در بازار مي شود» (2007Simsek,) | ||
کسب و کار درون سازمانی | به منظور حفظ رقابت و ایجاد مزیت رقابتی، در کسب و کارهای درون سازمانی مي بایست روحیه کارآفرینی را احیا و حمایت نمود (DE WAAL,Maritz, 2019). | |
نحوه تفکر در مورد مباحث پایداری در ایجاد شرکتهای درون سازمانی پایدار موثر است (Muñoz P, Cohen, 2018) |
جدول(2)تحقیقات مربوط به کارآفرینی سازمانی فردی
کد انتخابی | کدمحوری | کد باز |
کارآفرینی سازمانی فردی | گرایش کارآفرینانه کارکنان | به منظور حفظ رقابت و ایجاد مزیت رقابتی، در کسب و کارهای درون سازمانی مي بایست روحیه کارآفرینی را احیا و حمایت نمود (DE WAAL,Maritz, 2019). |
نحوه تفکر و گرایش کارآفرینانه ی کارکنان در کارآفرینی افراد در سازمانها موثر است Muñoz P, Cohen, 2018)). | ||
انگیزه | سطوح بالای انگیزه برای درگیرشدن با فعالیتهای کارآفرینی در سازمان حائز اهمیت است ( Day,1994) | |
ایده پردازی و خلاقیت کارآفرینانه | خلاقیت و میزان بلوغ کارکنان و مدیریت بر شکل گیر کارآفرینی سازمانی موثر است.( Elia et al, 2018) | |
خلاقیت در میزان رشد کارآفرینی سازمانی تاثیر دارد.Covin,2019)) | ||
توسعه روحیه ی کارآفرینانه | توسعه روحیه کارآفرینی در سازمان ها، کارآفرینی افراد در سازمان را توسعه می دهد.( Martin-Rojas,2019) | |
تجربه کارآفرینانه | تجربه کارکنان در زمینه های کسب و کار درون سازمانی وکارآفرینی موجب توسعه ی و بهبود عملکرد کارآفرینی سازمانی است. (Kuratko,2009) | |
کسب دانش | دانش مبتنی بر تحقیقات و صنعت منجر به ارائه محصولات و فرآیندهای نوآورانه در شرکتهای زایشی کمتر پیشرفته می شود Karagouni , 2018)) | |
کسب دانش و اهمیت آنها برای یادگیری خارجی در محیط های فناوری در کارآفرینی سازمانی تاثیر دارد. (Cirilloa, 2019) | ||
مهارت افزایی | مهارت و یادگیری کارکنان بهطور گستردهای کارآفرینی سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. (Covin et al, 2016). |
جدول(3)تحقیقات مربوط به کارآفرینی سازمانی گروهی
کد انتخابی | کدمحوری | کد باز |
کارآفرینی سازمانی گروهی | ظرفیت جذب سازمان | مدیریت کارآفرینانه باعث استفاده بهتر از ظرفیت جذب جهت رشد کارآفرینی سازمانی و کسب و کارهای درون سازمانی می شود Sakhdari & Burgers, 2018)) |
اثر ظرفیت جذب و بافت نهادی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر ویژه ای دارد.(Sakhdari et al, 2018) | ||
ظرفیت جذب و اهمیت آنها برای یادگیری خارجی در محیط های فناوری در کارآفرینی درون سازمانی تاثیر دارد.(Cirilloa, 2019) | ||
استقلال | استقلال عامل محرک و تقویت کننده کارآفرینی سازمانی است. Sharma & Chrisman, 1999). | |
تشویق و دادن استقلال می تواند بر عملکرد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت داشته باشد. (Yang, 2012). | ||
سیستم پاداش | مدیران می توانند با افزایش پاداش های مالی رفتارهای کارآفرینی را توسعه میدهندJones et al, 2019)). | |
ارتباط مثبت میان عملکردکارآفرینانه ی شرکت ها و پاداش به طور تجربی یافت شدهاست Birkinshaw,2003)) | ||
استفاده از پاداش و کنترل و نیز تشویق؛جهت ایجاد کارآفرینی سازمانی ضروری است. Hitt,2001)) | ||
رفتار اثرساز | رفتارهای اثرسازی بر نوآوری مدل کسب و کار و درنتیجه عملكرد کسب و کارهای درون سازمانی نقش دارد(Futterer et al, 2018) |
جدول(4)تحقیقات مربوط به پیشران ها ی کارآفرینی سازمانی
کد انتخابی | کدمحوری | کد باز |
پیشران ها ی کارآفرینی سازمانی | عوامل نهادی | زمینه نهادی می تواند بر رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه تأثیر گذار باشد. (Simsek, 2007) |
ساختار نهادی متفاوت میتواند ارتباط عملکرد ونچرهای درونسازمانی و کارآفرینی سازمانی را تعدیل کند(پنگ،2009) | ||
عوامل ساختاری | در سازمانهای کوچکتر و محیطهای پویاتر، تأثیر مثبت یکپارچهسازی بر رابطه «جداسازی ساختاری - کارآفرینی سازمانی» به شدت کاهش مییابد(Burgers & Covin, 2016). | |
عوامل ساختاری تأثیر مثبتی بر ونچرینگ سازمانی دارد. (Burgers et al., 2009) | ||
عوامل مدیریتی | شیوه مدیریت موجب ارتقاء نوآوری در شرکت های زایشی درون سازمانی میگرددIto K, 2016)). | |
حمایت مدیریت عالی و نیز انتقال دارایی، منجر به عملکرد بهتر کسب و کارهای درون سازمانی میشوند. (Garrett & Neubaum, 2013). | ||
عوامل محیطی | بر اساس نتایج تحقیق شرایط محیطی می تواند بر فعالیت کارآفرینانه شرکتها تاثیر گذاشته و کسب و کار درون سازمانی را بهبود بخشد(Kelley & Levie , 2019). | |
عوامل محیطی(پویایی عوامل ساختاری) بر کارآفرینی درون سازمانی تاثیر گذار است (Aǧca et al, 2012). |
بر اساس تحلیل محتوایی تحقیقات و جداول فوق چارچوب پیشنهادی تحقیق در شکل (10) نشان داده شده است.
شکل(10): چارچوب مفهومی تحقیق
نتیجه گیری
مطالعات نشان میدهد که کارآفرینی سازمانی میتواند نقش مهمی را در دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد شرکت (Zahra, 1991, 1995; Yiu & Lau, 2008) رشد (Zahra, 1993; Zahra & Covin, 1995) و سودآوری (Covin & Slevin, 1991) ایفا کند. کارآفرینی سازمانی فرایندی برای تجدید استراتژیک و توسعه کسب و کار موجود از طریق ایجاد محصولات، خدمات و فعالیتهای جدید(ورود به كسب و كارهاي جديد) و همچنین وضعیتهای رقابتی جدید و سرمایه گذاریهای مستقل می باشد. (Elia et al, 2018) در سالهای اخیر اهمیت ورود به كسب و كارهاي جديد به شدت احساس می شود. محققان، اين موضوع را عاملی ضروری برای رشد اقتصادی کشورها میدانند. بنابراين توجه به کارآفرینی در سازمان و تقویت عوامل موثر در توسعه ی کارآفرینی سازمانی از منظر فردی و گروهی می تواند عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.البته باید توجه داشت توسعه ی کسب و کارهای درونسازمانی به عنوان زیرمجموعهای از کارآفرینی سازمانی (Sharma & Chrisman, 1999) و به عنوان ابتکارات اکتشافی که منجر به ایجاد ارزش جدید میشوند (Covin et al., 2015)، حائز اهمیت است.
لذا این مقاله مدلی مفهومی برای کارآفرینی سازمانی، ایجاد نموده است تا بتواند مسیر تحقیقات آینده را در جهت درست هدایت کند. بدین منظور با روش علم سنجی ضمن شناسایی خلاء تحقیقات موجود و تحلیل محتوایی مستندات به ارائه مدلي يكپارچه و مفهومی پرداخته است. بر اساس نتایج و مطالعات انجام شده، تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان »به چهار بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول تحقیقات مرتبط با ارکان کارآفرینی سازمانی مشتمل بر (نوآوری،نوسازی استراتژیک،و کسب و کار درون سازمانی)می باشد.بخش دوم مربوط به کارآفرینی فردی در سازمان است که عواملی چون(گرایش کارآفرینانه،انگیزه،ایده پردازی و خلاقیت،تجربه کاری،کسب دانش و مهارت افزایی)شناسایی شدند.بخش سوم مربوط به کارآفرینی گروهی در سازمان است که عواملی چون(ظرفیت جذب سازمانی،استقلال،سیستم پاداش و رفتار اثر ساز )در این فرایند موثر شناسایی شدند.و نهایتا بخش چهارم به پیشران ها در زمینه ی کارآفرینی سازمانی پرداخته است که مشتمل بر (عوامل نهادی،عوامل ساختاری،عوامل مدیریتی و عوامل محیطی )می باشد.
منابع
بختیاری مرضیه؛موسی خانی مرتضی؛ الوانی سیدمهدی؛حسینی سیدرسول. (1398). بکارگیری روش علمسنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعه ی کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول,(38)9-1.
سخته شقایق،کریمی آصف(1397)عوامل موثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال،توسعه کارآفرینی دوره11،شمار4،زمستان1397،ص737-719
فضلی صفر علی،نظری زاده فرهاد(1396)آینده پژوهی و نوآوری پایدار،دانشکده بین المللی امام خمینی ،پژوهشکده آینده پژوهی
کلابی امیرمحمد ، زالی محمدرضا ، یداللهی فارسی جهانگیر ، رضوانی مهران (1395) بافت پردازی و مفهوم پردازی نوسازی استراتژیک کارآفرینانه (مطالعه موردی صنعت کاشی و سرامیک ایران)، چشم انداز مدیریت بازرگانی پاییز 1395 شماره 27
Ali A., Kelley D.J., Levie J.(2019) Market-driven entrepreneurship and institutions, Journal of Business Research
Aǧca V., Topal Y., Kaya H.(2012) Linking intrapreneurship activities to multidimensional firm performance in Turkish manufacturing firms: An empirical study, International Entrepreneurship and Management Journal
Block, Z., & MacMillan, I. C. (1993). Corporate Venturing: Creating New Businesses within the Firm. Harvard Business School Press. Retrieved from https://books.google.com/books?id=5rtswoFm3lEC
Burgelman, R. A., & Välikangas, L. (2005). Managing internal corporate venturing cycles. MIT Sloan Management Review, 46(4), 26.
Burgers, J. H., Jansen, J. J. P., Van den Bosch, F. A. J., & Volberda, H. W. (2009). Structural differentiation and corporate venturing: The moderating role of formal and informal integration mechanisms. Journal of Business Venturing, 24(3), 206–220.
Burgers, J. H., & Covin, J. G. (2016). The contingent effects of differentiation and integration on corporate entrepreneurship. Strategic Management Journal, 37(3), 521–540. https://doi.org/10.1002/smj.2343
Birkinshaw, J., Morrison, A., & van Basten Batenburg, R. (2003). The future of corporate venturing. MIT Sloan Management Review, 45(1), 30–38.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Critical Perspectives on Business and Management, 3, 5–28.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (1999). Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(3), 47.
Covin, J. G., & Miles, M. P. (2007). Strategic use of corporate venturing. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(2), 183–207.
Covin, J. G., Garrett Jr, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2015). Value proposition evolution and the performance of internal corporate ventures. Journal of Business Venturing, 30(5), 749-774.
Covin, J. G., Garrett, R. P., Gupta, J. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. A. (2016). The Interdependence of Planning and Learning Among Internal Corporate Ventures. Entrepreneurship Theory and Practice. https://doi.org/10.1111/etap.12265
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Shepherd, D. (2017). Parenting Style and the Development of Internal Corporate Venture Learning Proficiency. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2017, p. 14423). Academy of Management.
Covin. Jeffrey G. Robert P. Garrett, Jr, Donald F. Kuratko, Dean A. Shepherd (2019) Short Leash or Long Leash? Strategic Clarity, Parenting Style, and the Development of Venture Learning Proficiency, Journal of Business Venturing
Covin, J. G., Garrett, R. P., Kuratko, D. F., & Bolinger, M. (2019). Internal corporate venture planning autonomy, strategic evolution, and venture performance. Small Business Economics, 1-18.
Cirilloa B(2019) External learning strategies and technological search output: Spinout strategy and corporate invention quality, Organization Science
Del Giudice, M., & Della Peruta, M. R. (2016). The impact of IT-based knowledge management systems on internal venturing and innovation: a structural equation modeling approach to corporate performance. Journal of Knowledge Management, 20(3), 484-498.
DE WAAL G.A., Maritz A(2019) Analyzing for effective entrepreneurship strategy: A corporate entrepreneurship and innovation course,
Dhanavanth Reddy Maditatia, Ziaul Haque Munim, Hans-Joachim Schramma , Sebastian Kummer(2018) review of green supply chain management: From bibliometric analysis to a conceptual framework and future research directions. Resources, Conservation & Recycling 139 (2018) 150–162
Futterer, F., Schmidt, J., & Heidenreich, S. (2018). Effectuation or causation as the key to corporate venture success? Investigating effects of entrepreneurial behaviors on business model innovation and venture performance. Long Range Planning, 51(1), 64-81.
Freeman Jon, Tess Hellgren, Michele Mastroeni, Giacomo Persi Paoli, Kate Hayton, J. (2005). Competing in the new economy: The effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high-technology new ventures. R & D Management, 35(2), 137-155.
Garrett, R. P., & Neubaum, D. O. (2013). Top management support and initial strategic assets: A dependency model for internal corporate venture performance. Journal of Product Innovation Management, 30(5), 896–915. https://doi.org/10.1111/jpim.12036
Garrett, R. P., & Covin, J. G. (2015). Internal Corporate Venture Operations Independence and Performance: A Knowledge-Based Perspective. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 763–790. https://doi.org/10.1111/etap.12059
Ito K.(2016) Management control system to promote innovation and corporate venturing, Management of Innovation Strategy in Japanese Companies
Jones C.D., Jolly P.M., Lubojacky C.J., Martin G.P., Gomez-Mejia L.R.(2019) Behavioral agency and corporate entrepreneurship: CEO equity incentives & competitive behavior, International Entrepreneurship and Management Journal
Kearney, C., & Morris, M. H. (2015). Strategic renewal as a mediator of environmental effects on public sector performance. Small Business Economics, 45(2), 425-445
Kuratko.F,.CovinaRobert P.Garrett(2009) Corporate venturing: Insights from actual performance, Business Horizons,Volume 52, Issue 5, September–October 2009, Pages 459-467
Karagouni G.(2018) Production technologies and low-technology knowledge-intensive venturing,EuroMed Journal of Business
Muñoz P., Cohen(2018) Entrepreneurial Narratives in Sustainable Venturing: Beyond People, Profit, and Planet, Journal of Small Business Management
Sakhdari K., Farsi J.Y(2016) Business partners and corporate entrepreneurship in developing countries, International Journal of Management and Enterprise Development
Sakhdari K., Burgers H., Yadollahi Farsi J., Rostamnezhad S(2017) Shaping the organisational context for corporate entrepreneurship and performance in Iran: the interplay between social context and performance management, International Journal of Human Resource Management
Sakhdari K., Burgers J.H.(2018) The moderating role of entrepreneurial management in the relationship between absorptive capacity and corporate entrepreneurship: an attention-based view, International Entrepreneurship and Management Journal
Shepherd D.A., Patzelt H., Berry C.M. (2019) Why Didn’t You Tell Me? Voicing Concerns Over Objective Information About a Project’s Flaws, Journal of Management
Simsek, Zeki, John F. Veiga, and Michael H. Lubatkin. "The impact of managerial environmental perceptions on corporate entrepreneurship: Towards understanding discretionary slack's pivotal role." Journal of Management Studies 44.8 (2007): 1398-1424.
Sharma, P., & Chrisman, S. J. J. (1999). Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 23(3), 11–27.
Tubke, A.(2004). Success factors of corporate spin off, Springer Science, USA, 2004
Yiu, D. W., & Lau, C. (2008). Corporate entrepreneurship as resource capital configuration in emerging market firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(1), 37–57.
Yang Y(2012) Bilateral inter-organizational learning in corporate venture capital activity: Governance characteristics, knowledge transfer, and performance, Management Research Review
Zahra,S(1991) Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study, Journal of business venturing
Zahra, S (1993). “Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach”, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 4, pp. 319-340.
Zahra, S. A., & Covin, J. G. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: A longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 10(1), 43–58. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00004-E
Zahra, S. A. (1995). Corporate entrepreneurship and financial performance: The case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing, 10(3), 225–247.
Zahra, S. A. (1996). Goverance, ownership, and corporate entrepreneurship: The moderating impact of industry technological opportunities. Academy of Management Journal, 39(6), 1713–1735.
پی نوشت:
[1] Scientometric
[2] Innovation
[3] Venturing
[4] Strategic Renewal
[5] Peterson & Burgers
[6] Burgelman & Miller
[7] Corporate Venturing
[8] Intrapreneurship
[9] Internal capital venturing (ICV)
[10] venturing