بررسی و تحلیل نقش ترويج و آموزش کشاورزی در توسعه پايدار روستايی (مطالعه موردی: نواحی روستایی استان چهارمحال و بختياری)
الموضوعات :اصغر نوروزی 1 , داوود مهدوی 2 , خدابخش توکلی 3
1 - علوم اجتماعی
2 - ت
3 - ت
الکلمات المفتاحية: ترويج و آموزش کشاورزی, توسعه, توسعه پايدار, روستا, چهارمحال و بختياری,
ملخص المقالة :
در دهه های اخير کاهش شديد جمعيت روستايی کشور و از طرفی تداوم توسعهنیافتگی و در عینحال ناپايداری در ابعاد توسعة رايج، قابلمشاهده است. این در حالی است که نقش و اهمیتی که نواحی روستايی در اشتغال، توليد، صادرات و نهايتاً توسعة ملی دارند، بر کسی پوشيده نيست و ارائه راهبردهای مناسب جهت تحقق توسعه پايدار روستایی اجتنابناپذیر است. از جملة اين راهبردها، آموزش و ترويج است که مورد تأکيد اندیشههای توسعه پايدار نيز می باشد. لذا پژوهش حاضر که توصیفی- تحليلی و مبتنی بر پیمایش است، به بررسی و تحليل اثرات آموزش-های ترویجی بر توسعه پایدار روستایی از دیدگاه آموزش دید گان و کارشناسان فعال در این زمینه در استان چهارمحال وبختیاری پرداخته است. جامعه آماری شامل 50000 نفر شرکتکنندگان در دورههای آموزشی و تعداد 52 نفر کارشناسان مرتبط می باشد که با استفاده از فرمول کوکران -381 نفر از آموزش دید گان و 31 نفر از کارشناسان بهعنوان نمونه انتخاب گردید. اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آمار توصيفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شده است. نتایج نشان داد که از دیدگاه دو گروه بیشترین اثر مثبت آموزش های ترویج کشاورزی بر مجموع شاخص های بعد زیست محیطی و کمترین تأثير آن برگویه های بعد اجتماعی توسعه پایدار روستایی بوده است. ازنظر آموزش دید گان کل گویه های زیست محیطی با میانگین38/3 و اقتصادی با 16/3 در وضعیت تأثیرپذیری بالا و گویه های اجتماعی با میانگین 14/3 در حد متوسط بودهاند. ازنظر کارشناسان نیز گویه های زیست محیطی با میانگین 58/3 تأثيرپذیری بالا، اقتصادی با 15/3 و اجتماعی با ميانگين 05/3 در وضعیت متوسط قرار دارند.