نقش خود تنظیمی(راهبردهای شناختی و فرا شناختی) در عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های بابل
محورهای موضوعی : علوم جغرافیا (کلیه گرایشها)
1 - دانشکده تربیت بدنی نهاوند
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، نقش خود تنظیمی(راهبردهای شناختی و فرا شناختی) در عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال سوم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای بابل بود. در این پژوهش خودتنظیمی(راهبردهای شناختی و فراشناختی) و عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدهاند. نمونه پژوهش، شامل 150 نفر دانشآموز دختر و پسر سال سوم علوم تجربی شاغل به تحصیل در سال 1400-1399در دبیرستانهای بابل بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که در کل نمونه، نقش خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فرا شناختی) و عملکرد تحصیلی به ترتیب25/0و 25/0 بود. برای تعیین سهم هر یک از متغیرهای پیشبین در تعیین متغیر ملاک از رگرسیون استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که خودتنظیمی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی سهم داشته اند. عزتنفس سهمی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نداشته است.
The purpose of this research was the role of self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) in the academic performance of third-year students of experimental sciences in Babol high schools. In this research, self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) and academic performance are considered as criterion variables. The research sample included 150 female and male students of the third year of experimental sciences studying in Babol high schools in 1399-1400, who were selected using a multi-stage cluster sampling method. The results obtained in this research showed that in the whole sample, the role of self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) and academic performance was 0.25 and 0.25, respectively. Regression was used to determine the contribution of each predictor variable in determining the criterion variable. The results of the analysis showed that self-regulation contributed to explaining the variance of academic performance. Self-esteem did not contribute to explaining the variance of academic performance.
