نقش خود تنظیمی(راهبردهای شناختی و فرا شناختی) در عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های بابل
محورهای موضوعی : علوم جغرافیا (کلیه گرایشها)
1 - دانشکده تربیت بدنی نهاوند
کلید واژه: خودتنظیمی, عملکرد تحصیلی, راهبردهای شناختی, راهبردهای فرا شناختی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، نقش خود تنظیمی(راهبردهای شناختی و فرا شناختی) در عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال سوم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای بابل بود. در این پژوهش خودتنظیمی(راهبردهای شناختی و فراشناختی) و عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدهاند. نمونه پژوهش، شامل 150 نفر دانشآموز دختر و پسر سال سوم علوم تجربی شاغل به تحصیل در سال 1400-1399در دبیرستانهای بابل بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که در کل نمونه، نقش خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و فرا شناختی) و عملکرد تحصیلی به ترتیب25/0و 25/0 بود. برای تعیین سهم هر یک از متغیرهای پیشبین در تعیین متغیر ملاک از رگرسیون استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که خودتنظیمی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی سهم داشته اند. عزتنفس سهمی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نداشته است.
The purpose of this research was the role of self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) in the academic performance of third-year students of experimental sciences in Babol high schools. In this research, self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) and academic performance are considered as criterion variables. The research sample included 150 female and male students of the third year of experimental sciences studying in Babol high schools in 1399-1400, who were selected using a multi-stage cluster sampling method. The results obtained in this research showed that in the whole sample, the role of self-regulation (cognitive and meta-cognitive strategies) and academic performance was 0.25 and 0.25, respectively. Regression was used to determine the contribution of each predictor variable in determining the criterion variable. The results of the analysis showed that self-regulation contributed to explaining the variance of academic performance. Self-esteem did not contribute to explaining the variance of academic performance.
• توکلی زاده، جهانشیر. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد، مجله اصول بهداشت روانی، پیاپی 51، 250-9. • جناآبادی، حسین .(1392).رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر،مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، پیاپی 17، 64-51. • سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی. (1379.( روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه. • کاتبی، مسعودرضا. (1380). بررسی و مقایسه عزت نفس، منبع کنترل، افسردگی و اضطراب بین دانشآموزان ناتوان در یادگیری و دانشآموزان عادی 8 تا 11 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. • کدیور، پروین (1380). بررسی سهم باورهای خود کار آمدی، خود گرانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت • Honea, J. W. (2006). The effect of student diligence, diligence support systems, self- efficacy, and locus of control on academic achievement. A dissertation submitted to the graduate school of Tennessee State University.
• Hong, E., and Oneil, H. F. (2001). Construct validation of at rait self¬ regulation model. International Journal of Psychology, 36(2), 186-194.
• Faure., S., and Loxton, M. (2003). Anxiety, depressionand self-efficacy levels of woman undergoing tirst trimester Abortion. South African Journal of psychology, 33, 11-33.
• Morris, A. & Fournet, L. M. (l993).Academic self-esteem and perceived validity grade aTest of self-verification theory. The tournai of contemporai. Education Psychology.18(4), 414-26.
• Rasmussen, H. N, Wrosch, C, Scheier M. F, Carver, and S. (2006). Self-regulation processes and health: The importance of optimism and goal adjustment. JPers, 74(6), 21-47.
• Shonkoff, J. and Phillip, D. (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. A report of the national research council. Washington, DC: National Academies.