تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه آزاد یزد
کلید واژه: خودکارآمدی ریاضی, دانشآموزان دختر پایه پنجم, روش تدریس کاوشگری علمی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد در سال 1400 می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود بدین منظور 20 دانشآموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس به دو گروه معادل ازنظر معدل درسی تقسیم شدند و در دو گروه آزمایش (10) نفر (و کنترل (10) نفر قرار گرفتند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی به تز و هاکت (۱۹۸۳) بود آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی طی 6 جلسه 45 دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل. شدند نتایج نشان میدهد که آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی خودکارآمدی، ریاضی خلاقیت و ابعاد آن ابتکار، سیالی بسط و انعطافپذیری را افزایش داده است. درنتیجه روش تدریس کاوشگری علمی بر خودکارآمدی ریاضی آموزان دختر پایه پنجم شهرستان بویر احمد تأثیر دارد و توان از آن این شیوه در مدارس استفاده کرد.
The purpose of this research was the effect of the scientific inquiry teaching method of math lesson and self-efficacy of the fifth grade female students of Boyer Ahmed city. The statistical population of this research is all fifth grade female students of Boyer Ahmed city in the year 1400. The research method was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group, for this purpose, 20 fifth grade female students of Boyer Ahmad city were divided into two groups with the same grade point average using the available sampling method, and they were divided into two experimental groups (10). (and control (10) people were included. The data collection tool was the math self-efficacy questionnaire by Tez and Hackett (1983). The teaching method of scientific exploration in mathematics was conducted by the researcher in the experimental group in 6 sessions of 45 minutes. The data were analyzed by covariance analysis. Analysis. The results show that teaching the scientific inquiry teaching method in the mathematics course has increased self-efficacy, mathematics creativity and its dimensions of innovation, fluency, expansion and flexibility. As a result, the scientific inquiry teaching method has an effect on the self-efficacy of fifth grade female mathematics students in Boyer Ahmed city. And it can be used in schools.
حسینی مهر، حجت، انتصارفومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و اسدزاده دهرایی، حسن. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت فراگیران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 50-61. SID. https://sid.ir/paper/390793/fa