تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد یزد
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی ریاضی, دانشآموزان دختر پایه پنجم, روش تدریس کاوشگری علمی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد در سال 1400 می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود بدین منظور 20 دانشآموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس به دو گروه معادل ازنظر معدل درسی تقسیم شدند و در دو گروه آزمایش (10) نفر (و کنترل (10) نفر قرار گرفتند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی به تز و هاکت (۱۹۸۳) بود آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی طی 6 جلسه 45 دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل. شدند نتایج نشان میدهد که آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی خودکارآمدی، ریاضی خلاقیت و ابعاد آن ابتکار، سیالی بسط و انعطافپذیری را افزایش داده است. درنتیجه روش تدریس کاوشگری علمی بر خودکارآمدی ریاضی آموزان دختر پایه پنجم شهرستان بویر احمد تأثیر دارد و توان از آن این شیوه در مدارس استفاده کرد.
حسینی مهر، حجت، انتصارفومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و اسدزاده دهرایی، حسن. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت فراگیران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 50-61. SID. https://sid.ir/paper/390793/fa