بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
کلید واژه: هوش اجتماعی, سلامت روان, وسواس, غیر وسواس.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج می باشد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل معلمان ابتدایی می-باشد که ساکن شهر یاسوج بودند که از بین آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر (30 نفر زن، 30 نفر بیمار وسواس) انتخاب گردید. ابزار بکار گرفتهشده در این تحقیق شامل پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه سلامت روان بود. از روشهای آماری (آزمون t مستقل، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج حاصل تحقیق نشان داد که در همه ابعاد هوش اجتماعی و نیز نمره کل تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P<). در همه ابعاد سلامت روان و نیز نمره کل تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P<). هوش اجتماعی فقط در بعد پردازش اطلاعات اجتماعی در گروه معلمان می تواند میزان سلامت روان را بهطور معنی داری پیش بینی کند (05/0P<).
The purpose of the present research is to compare mental health and social intelligence among elementary school teachers in Yasouj city. The current research is descriptive and causal-comparative. The statistical population in this research includes elementary school teachers who lived in Yasouj city, from whom 60 people (30 women, 30 obsessive-compulsive patients) were selected by simple random sampling. The tools used in this research included the Tromso Social Intelligence Questionnaire and the Mental Health Questionnaire. Statistical methods (independent t-test, multiple regression analysis) were used to analyze the data. The results of the research showed that there is a significant difference in all dimensions of social intelligence as well as the total score (P<0.05). There is a significant difference in all dimensions of mental health as well as the total score (P<0.05). Social intelligence can significantly predict mental health in the dimension of social information processing in the group of teachers (P<0.05).
• آقا احمدی، ع، صبورا،ح،کیادلیری، ل،(1391). بررسی رابطهی هوش اجتماعی بامهارت کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان چالوس. دانشگاه آزاد مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، 18-1.
• پوافكاري، نصرتالله (1383) فرهنگ جوامع روانشناسي روانپزشکی انگليسي به فارسي. تهران: فرهنگ معاصر
• لشگري، م، (1381). بررسي مروري بهداشت رواني در اسلام. مجله دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درمان قزوين، 24، 73-72.
• احمدی زاده شهربابکی، مهرنوش؛ سفیدگری، سیما؛ عبدی، اعظم(۱۳۹۵). مقایسه هوش اجتماعی و جهتگیری دینی در بین دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی مقطع متوسطه ی شهر کرج، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۳، ص ۶۴-۷۱.
• امیرخانی، مرضیه؛ سلمان، زهرا (۱۳۹۵). بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانهای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره ۲۴، صص۲۰۱-۲۱۴
• بسطام کیش، مهدی و افتخارزاده، علی و اسماعیلی مهر، حمیدرضا و جمالیان زاده، سید برزو(۱۳۹۸). بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در بین افراد وسواس و غیر وسواس شهر سیسخت در سال ۱۳۹۸، ششمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی،بابل
• خمش آیا، احمد و سلیمی، ندا و ناروئی، احمد(۱۳۹۹). تبیین رابطه بین هوش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان (موردمطالعه: دانشگاه ایلام) ،همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسبوکار،تهران