تبیین زیباییشناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزامهای تربیتی آن
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونمحسن کردلو 1 , رمضان برخورداری 2 , یحیی قائدی 3 , سعید ضرغامی 4
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه خوارزمی
3 - دانشگاه خوارزمی تهران
4 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: استلزامهای تربیتی, تجربه, جان دیویی, زیباییشناسی, هنر,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تبیین زیباییشناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزامهای تربیتی آن است. این پژوهش، فلسفی از نوع تحلیل مفهومی و استنتاجی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای- اسنادی است و اسناد تحلیلشده شامل کتب، پیشینهی مطالعاتی و پژوهشهای مرتبط در این زمینه است. نتایج پژوهش نشان داد زیباییشناسی، تجربه و دانش در دیدگاه دیویی با یکدیگر رابطه دارند. دیویی مخالف هر نوع دوگانگی و موافق یکپارچگی در زیباییشناسی، تجربه و دانش است. تجربهی زیباییشناختی با ویژگیهایی همچون کلیت، بیواسطهگی، انسجام و غیره از سایر تجارب متمایز میشود و دانش بخشی از زیباییشناسی است. دیدگاه دیویی در تربیت هنری در دو سطح برنامه درسی و تدریس استلزامهایی دارد. در سطح اول، نگاه تلفیقی به هنر و توجه به وجه نظری و عملی هنر مطرح است. سطح دوم متوجه برقراری ارتباط بین تربیت هنری و تجارب متربی و وجه احساسی تعامل معلم و متربی است. رعایت تنوع در شیوههای تدریس و توجه به ارزشیابی کیفی و فرایندمحور به ارتقای تربیت هنری یاری میرساند.
The purpose of this study is to explain aesthetics from John Dewey's perspective and draw its educational implications. This research uses conceptual analysis and deduction as methods. The method of data collection is library-documentary and the analyzed documents include books, research backgrounds and related researches. Aesthetics, experience and knowledge are interrelated in Dewey's perspective. Dewey opposes any kind of dualities and advocates unity in aesthetics, experience and knowledge. The aesthetic experience is distinguished by features such as wholeness, immediacy, cohesion, and so on and knowledge is a part of aesthetics. The implications of Dewey's view of art education can be used in both curriculum and teaching. The implication for curriculum is an integrated viewpoint to art, focusing on the theoretical and practical aspect of art. The implication for teaching emphasizes on the connection between art education and pupil experiences and the emotional aspect of teacher-pupil interaction. Embracing diversity in teaching methods and paying attention to qualitative and process-based evaluation helps to promote art education.