بررسی عوامل موثر بر تقويت هوش فرهنگی مدیران شهری در تعاملات فرهنگي با شهروندان
محورهای موضوعی : مدیریت شهریمجتبی امیری 1 , منیر عزیزی 2 , غلامرضا طالقانی 3
1 -
2 - دانشگاه تهران
3 -
کلید واژه: فرهنگ هوش فرهنگي مديران شهري تعاملات فرهنگي شهروندان,
چکیده مقاله :
هدف اين پژوهش بررسي هوش فرهنگي در سطح يك شهر است، شهري چون تهران كه خرده فرهنگهاي بسيار متفاوت را در خود جاي داده است. با افزايش مهاجراني با هنجارها و ارزشهاي فرهنگي متفاوت از سايرمناطق كشور به شهر تهران ، مديران شهري به عنوان برنامه ريزان و ادارهكنندگاه شهر، به شناخت و تقويت توانايي هوش فرهنگي نياز دارند تا تعامل بهتري با شهرونداني با فرهنگهاي متفاوت و حتي با كاركنان خود شهرداري كه داراي فرهنگي متفاوتي هستند داشته باشند. مديران شهري به جهت قرار گرفتن در محيطي كه با خردهفرهنگهاي متفاوت سروكار دارد بايد مهارت هوش فرهنگي را كسب نمايند. با گسترش شهرها و افزایش مهاجرتها، جوامع به ترکیبی از فرهنگها و خرده فرهنگهای نژادی و قومی تبديل شدهاند. در کلان شهری همچون تهران به دلیل تعدد فرهنگ های متفاوت شهروندان، مدیران شهری باید توان کنش سازنده و اثربخش در این محیط چند فرهنگی را داشته باشند تا بتوانند رضایت شهروندان را کسب کنند. در اين تحقيق براي تجزيه و تحليل داده های جمعآوری شده از پرسشنامه ها از روشهاي آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش پرداختهایم. با توجه به نتايج آماري به دست آمده با نرمافزار R، مشخص شد كه بيشترين تاثير بر هوش فرهنگي به ترتيب متعلق است به ابعاد: شناختي، رفتاري، فراشناختي، و انگيزشي. در هوش فرهنگی ، قویترین شاخص بعد انگیزشی و ضعیفترین شاخص بعد فراشناختی است. ابعاد رفتاری و شناختی عملکرد مشابهی در ارتباط با هوش فرهنگی دارند.
This research aims to investigate cultural intelligence in Tehran that includes many different cultures. With increasing number of immigrants having varying norms and cultural values, urban managers, who are planers and handlers of a city, need to recognize and boost cultural intelligence in order to have a better interact with citizens and even their staff having different cultures. being and environment that deals with different cultures makes urban managers obtain the skills of cultural intelligence .by expansion of cities and an increase in immigrations, societies are changed to a mixture of religious and racial cultures and sub cultures. In a metropolis like Tehran, due to different cultures of citizens urban managers must be able to interact effectively in this multi-cultural city to satisfy people. in this research for the analysis of the gathered data from questionnaires, descriptive and deductive statistics methods are used, and the survey of relation s ships between research variables is done by employing structural equation modeling. Regarding the statistical results from R software, the most effective dimensions on cultural intelligence consequently are: cognitive, behavioral, metacognitive and motivational. The most powerful index is motivational dimension and the weakest index is cognitive dimension. Behavioral and cognitive dimension have a similar performance in relation to cultural intelligence.