رابطه هیجان تحصیلی امید و بی صداقتی تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای کمک طلبی تحصیلی
محورهای موضوعی : روانشناسیحمید بارانی 1 , فرهاد خرمائی 2 , راضیه شیخ الاسلامی 3 , محبوبه فولادچنگ 4
1 - علوم تربیتی و روان شناسی
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شیراز
4 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: امید بیصداقتی تحصیلی کمک طلبی تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال تعیین نقش واسطه ای کمک طلبی تحصیلی در ارتباط بین هیجان تحصیلی امید و بی صداقتی تحصیلی است. شرکت کنندگان پژوهش 360 نفر از دانش آموزان (177 دختر و 184 پسر) دوره متوسطه اول بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه هیجان تحصیلی امید (پکران و همکاران، 2002)، مقیاس کمک طلبی تحصیلی (ریان و پینتریچ، 1997) و مقیاس بی صداقتی تحصیلی (مککابی و تروینیو، 1996) پاسخ دادند. به منظور بررسی سؤال پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار 22 AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که هیجان تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق کمک طلبی تحصیلی، پیش بینی کننده بی صداقتی تحصیلی است. در مجموع یافته های پژوهش حاضر بیانگر اهمیت توجه به نقش هیجان تحصیلی امید و کمک طلبی تحصیلی در کاهش بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان است.
The present study was conducted to investigate the mediating role of academic help-seeking in the relation of academic emotion of hope and academic dishonesty. Participants were 360 high school students (177 girls and 184 boys) who were selected via random cluster sampling method. In order to investigate the research variables Academic Emotion of Hope Questionnaire (Pekrun et al., 2002), Help-Seeking Scale (Ryan & Pintrich, 1997), and Academic Dishonesty Scale (McCabe & Trevino, 1996) were used. For analyzing the research model, structural equation model and AMOS22 software were used. Results showed that academic emotion of hope predicted academic dishonesty directly and also indirectly through academic help-seeking. Conclusively, results of this study showed the importance of academic emotion of hope and academic help-seeking in the reduction of academic dishonesty.
ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا؛ و ابوالقاسمی، محمود (1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 2، 16-1.
جوکار، بهرام؛ حق نگهدار، مرجان (1395). رابطه هویت اخلاقی با بی صداقتی تحصیلی: بررسی نقش تعدیلی جنسیت، مطالعات آموزش و یادگیری، 8 ،2 ، 162-143.
حجازی، الهه؛ خندان، فرح؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود (1390). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی، مجلة روانشناسی، 15، 4 ، 411-397.
حسینی، سیدرحمان؛ اژه ای، جواد؛ لواسانی، غلامعلی؛ و خلیلی، شیوا (1396). بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب و واقعیت درمانگری بر افزایش سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی نوجوانان. مجلة روانشناسی، 21(2)، 132- 118.
خامسان، احمد؛ امیری، محمداصغر (1390). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6، 1، 61-53.
خرمائی، فرهاد؛ کمری، سامان (1396). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس امید به تحصیل، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 37-15.
زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر؛ و سلیمی، حسین (1394). تأثیر آموزش شناختی ارتقا امید بر کاهش اهمال کاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 32، 110-93.
علیخواه، فردین؛ بولاغی، مهدی؛ و یاغوتی، هدا (1393). تقلب در امتحان؛ نگاهی از درون؛ مطالعه ای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان، راهبرد فرهنگ، 7 ، 27، 188-161.
علیوردی نیا، اکبر؛ صالح نژاد، صالح (1392). بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان، اخلاق در علوم و فناوری، 8 ، 1، 93-85.
عیسی زادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه؛ و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطه بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی، مجلة روانشناسی مدرسه، 3، 3، 152-137.
فرید، ابوالفضل (1396). نقش خودکم اظهاری تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و رفتارهای ایذائی در پیش بینی تقلب تحصیلی دانشجویان، اندیشه های نوین تربیتی، 13، 2، 237-219.
فلسفین، زینب؛ شکری، امید (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جویی تحصیلی در دانشجویان، فصلنامه روانشناسی شناختی، 2، 2، 58-46.
قاسمی، وحید (1392). مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های علوم اجتماعی با کاربرد ایموس، تهران: جامعه شناسان.
قنبری طلب، محمد (1396). نقش واسطه اي هيجانات تحصيلي و کمک طلبي تحصيلي در رابطه فراشناخت و بهزيستي مدرسه، پایان نامه دکتری. دانشگاه شیراز.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاوسیان، فرزاد؛ و نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران، نوآوری های آموزشی،32، 8، 38-7.
کشکولی، فریبرز (1396). تبیین علی رفتارهای آسیب زای تحصیلی. پایان نامه دکتری. دانشگاه شیراز.
کیانی، مسعود؛ حجازی، الهه؛ اژه ای، جواد؛ و لواسانی، غلامعلی (1396). بررسی ویژگی های روانسنجی سیاهه خودتنظیمی نوجوانی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجلة روانشناسی، 21 (1)، 22- 3.
گلی، عاطفه (1393). رابطه نگرش و تجربیات تقلب زبان آموزان و خودتنظیمی تحصیلی، پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مشتاقی، سعید؛ مویدفر، همام (1396). نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 8، 78-61.
ممبینی، شریف؛ مکتبی، غلامحسن؛ و بهروزی، ناصر (1394). تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و رفتار کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان پسر سال سوم دیرستان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16، 48-42.
مهبد، مینا؛ فولادچنگ، محبوبه (1394). رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتار غیرمولد تحصیلی با واسطه گری مهار ادراک شده: مدل یابی ساختاری. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،12، 47، 265-279.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms and profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families.
Alexander, E.S, & Onwuegbuzie, J.A. (2007). Academic procrastination and the role of hope as a coping stategy. Personality and Individual Differences, 42(7), 1301-1310.
Bushweller, K. (1999). Student cheating: A morality moratorium?. The American School Board Journal, 186, 24-32.
DeWitt, D., Alias, N., & Siraj, S. (2014). Wikis for collaborative learning: A case study Of knowledge management and satisfaction among teacher trainees in malaysia. Social and Behavioral Sciences, 141, 894-898.
Eisenberg, N., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Reiser, M., Cumberland, A., & Shepard, S.(2004). The relations of effortful control and impulsivity to children’s resiliency and adjustment. Child Development, 75(1), 25-46.
Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210–216.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., & Vom Hofe, R. (2006). Girls and boys emotion experiences in mathematics. In Ekman, P. & Davidson, R. J. (Eds.), The nature of emotion (pp. 59-67). New York: Oxford University Press.
Gino, F., Schweitzer, M. E., Mead, N. L., & Ariely, D. (2011). Unable to resist temptation: How self-control depletion promotes unethical behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 191-203.
Hicks, R. E., & Yao, F. M. (2015). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. GSTF Journal of Psychology, 2(1), 34-40.
Israelashvili, M., & Ishu Ishiyama, F. (2011). Positive and negative emotions related to seeking help from a school counselor. Advances in School Mental Health Promotion, 4, 5-13.
Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
Knorzer, L., Brunken, R., & Park, B. (2016). Emotions and multimedia learning: The moderating role of learner characteristics. Journal of Computer Assisted Learning,32(6), 618-631.
Krueger, R. F., McGue, M., & Iacono, W. G. (2001). The higher-order structure of common DSM mental disorders: Internalization, externalization, and their connections to personality. Personality and Individual Differences, 30(7), 1245-1259.
Latham, L. L., & Perlow, R. (2006). The relationship of client‐directed aggressive and nonclient‐directed aggressive work behavior with self‐control. Journal of Applied Social Psychology, 26(12), 1027-1041.
Marcus, B., & Schuler, H. (2004). Antecedents of counterproductive behavior at work: A general perspective. Journal of Applied Psychology, 89(4), 647-660.
McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1996). What we know about cheating in college longitudinal trends and recent developments. Change: The Magazine of Higher Learning, 28 (1), 28- 33.
McCabe, D. L., Trevino, L. K., & Butterfield, K. D. (2001). Dishonesty in academic environments: The influence of peer reporting requirements. The Journal of Higher Education, 72(1), 29-45.
McCabe, D., & Trevino, L. K. (2002). Honesty and honor codes. Academe, 88(1), 37-41.
Mead, N. L., Baumeister, R. F., Gino, F., Schweitzer, M. E., & Ariely, D. (2009). Too tired totell the truth: Self-control resource depletion and dishonesty. Journal of experimental Social psychology, 45(3), 594-597
Melnick, S. M., & Hinshaw, S. P. (2000). Emotion regulation and parenting in AD/HD andcomparison boys: Linkages with social behaviors and peer preference. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(1), 73-86.
Muraven, M., Pogarsky, G., & Shmueli, D. (2006). Self-control depletion and the general theory of crime. Journal of Quantitative Criminology, 22(3), 263-277.
Murdock, T. B., Beauchamp, A. S., & Hinton, A. M. (2008). Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating?. European Journal of Psychology of Education, 23(4), 477-492.
Myers, D. G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American Psychologist, 55, 56-57.
Nesse, R. M., & Ellsworth, P. C. (2009). Evolution, emotions, and emotional disorders. American Psychological Association, 64(2), 129-139.
Newman, R. (2010). Encouraging students to seek academic help: The role of the educational therapist. The Educational Therapist, 31 (2), 8-10.
Newman, R. S. (1998). Students’ help seeking during problem solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology, 90(4), 644-658.
Newman, R. S. (2008). The motivational role of adaptive help seeking in self-regulated learning. Motivation and self-regulated learning: Theory, Research, and Applications, 315-337.
Oldehinkel, A. J., Hartman, C. A., De Winter, A. F., Veenstra, R., & Ormel, J. (2004). Temperament profiles associated with internalizing and externalizing problems in preadolescence. Development and Psychopathology, 16(2), 421-440.
Pekrun, R. & Stephens, E. J. (2010). Achievement emotions: A control-value approach. Social Personality Compass, 4: 225-238.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
Pekrun, R., Elliot, A, J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relation with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101, 115-135.
Pekrun, R., Frenzel, A. C., Goetz, T., Prrry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In Schutz, P. A, Pekrun, R. (Eds.), Emotion in education (pp 13-36). Burlington, MA: Academic Press.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37 (2), 91-105.
Pincus, H. S., & Schmelkin, L. P. (2003). Faculty perceptions of academic dishonesty: A multidimensional scaling analysis. The Journal of Higher Education, 74(2), 196-209.
Rand, K. L., Martin, A. D., & Shea, A. M (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality, 45, 638- 686.
Rettinger, D., & Kramer, Y. (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education, 50, 293-313.
Romney, M. B., & Steinbart, P. J. (2003). Accounting information systems. Upper Saddle River, N.J., Prentice Hall.
Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89 (2), 329-341.
Schutz, P. A., & Pekrun, R. E. (2007). Emotion in education. Elsevier Academic Press.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychological Association, 55, 5-14.
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.
Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope: Measures, and applications. San Diego, CA: Academic Press.
Snyder, C. R. (2005). Teaching: The lessons of hope. Journal of Social & Clinical Psychology, 24, 72-84.
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2009). The handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Steidl, S., Mohi-Uddin, S., & Anderson, A. K. (2006). Effects of emotional arousal on multiple memory systems: evidence from declarative and procedural learning.Learning & Memory, 13(5), 650-658.
Wilkinson, J. (2009). Staff and student perceptions of plagiarism and cheating. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 98-105.
You, J. W., & Kang, M. (2014). The role of academic emotions in the relationship between perceived academic control and self-regulated learning in online learning, Computers & Education, 77, 125-133.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical back-ground, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45 (1), 166-183.