رابطه هیجان تحصیلی امید و بی صداقتی تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای کمک طلبی تحصیلی
الموضوعات :حمید بارانی 1 , فرهاد خرمائی 2 , راضیه شیخ الاسلامی 3 , محبوبه فولادچنگ 4
1 - علوم تربیتی و روان شناسی
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شیراز
4 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: امید بیصداقتی تحصیلی کمک طلبی تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به دنبال تعیین نقش واسطه ای کمک طلبی تحصیلی در ارتباط بین هیجان تحصیلی امید و بی صداقتی تحصیلی است. شرکت کنندگان پژوهش 360 نفر از دانش آموزان (177 دختر و 184 پسر) دوره متوسطه اول بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه هیجان تحصیلی امید (پکران و همکاران، 2002)، مقیاس کمک طلبی تحصیلی (ریان و پینتریچ، 1997) و مقیاس بی صداقتی تحصیلی (مککابی و تروینیو، 1996) پاسخ دادند. به منظور بررسی سؤال پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار 22 AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که هیجان تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق کمک طلبی تحصیلی، پیش بینی کننده بی صداقتی تحصیلی است. در مجموع یافته های پژوهش حاضر بیانگر اهمیت توجه به نقش هیجان تحصیلی امید و کمک طلبی تحصیلی در کاهش بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان است.
ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا؛ و ابوالقاسمی، محمود (1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 2، 16-1.
جوکار، بهرام؛ حق نگهدار، مرجان (1395). رابطه هویت اخلاقی با بی صداقتی تحصیلی: بررسی نقش تعدیلی جنسیت، مطالعات آموزش و یادگیری، 8 ،2 ، 162-143.
حجازی، الهه؛ خندان، فرح؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود (1390). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی، مجلة روانشناسی، 15، 4 ، 411-397.
حسینی، سیدرحمان؛ اژه ای، جواد؛ لواسانی، غلامعلی؛ و خلیلی، شیوا (1396). بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب و واقعیت درمانگری بر افزایش سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی نوجوانان. مجلة روانشناسی، 21(2)، 132- 118.
خامسان، احمد؛ امیری، محمداصغر (1390). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6، 1، 61-53.
خرمائی، فرهاد؛ کمری، سامان (1396). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس امید به تحصیل، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 37-15.
زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر؛ و سلیمی، حسین (1394). تأثیر آموزش شناختی ارتقا امید بر کاهش اهمال کاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 32، 110-93.
علیخواه، فردین؛ بولاغی، مهدی؛ و یاغوتی، هدا (1393). تقلب در امتحان؛ نگاهی از درون؛ مطالعه ای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان، راهبرد فرهنگ، 7 ، 27، 188-161.
علیوردی نیا، اکبر؛ صالح نژاد، صالح (1392). بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان، اخلاق در علوم و فناوری، 8 ، 1، 93-85.
عیسی زادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه؛ و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطه بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی، مجلة روانشناسی مدرسه، 3، 3، 152-137.
فرید، ابوالفضل (1396). نقش خودکم اظهاری تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و رفتارهای ایذائی در پیش بینی تقلب تحصیلی دانشجویان، اندیشه های نوین تربیتی، 13، 2، 237-219.
فلسفین، زینب؛ شکری، امید (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جویی تحصیلی در دانشجویان، فصلنامه روانشناسی شناختی، 2، 2، 58-46.
قاسمی، وحید (1392). مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های علوم اجتماعی با کاربرد ایموس، تهران: جامعه شناسان.
قنبری طلب، محمد (1396). نقش واسطه اي هيجانات تحصيلي و کمک طلبي تحصيلي در رابطه فراشناخت و بهزيستي مدرسه، پایان نامه دکتری. دانشگاه شیراز.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاوسیان، فرزاد؛ و نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران، نوآوری های آموزشی،32، 8، 38-7.
کشکولی، فریبرز (1396). تبیین علی رفتارهای آسیب زای تحصیلی. پایان نامه دکتری. دانشگاه شیراز.
کیانی، مسعود؛ حجازی، الهه؛ اژه ای، جواد؛ و لواسانی، غلامعلی (1396). بررسی ویژگی های روانسنجی سیاهه خودتنظیمی نوجوانی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجلة روانشناسی، 21 (1)، 22- 3.
گلی، عاطفه (1393). رابطه نگرش و تجربیات تقلب زبان آموزان و خودتنظیمی تحصیلی، پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مشتاقی، سعید؛ مویدفر، همام (1396). نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 8، 78-61.
ممبینی، شریف؛ مکتبی، غلامحسن؛ و بهروزی، ناصر (1394). تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و رفتار کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان پسر سال سوم دیرستان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16، 48-42.
مهبد، مینا؛ فولادچنگ، محبوبه (1394). رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتار غیرمولد تحصیلی با واسطه گری مهار ادراک شده: مدل یابی ساختاری. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،12، 47، 265-279.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms and profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families.
Alexander, E.S, & Onwuegbuzie, J.A. (2007). Academic procrastination and the role of hope as a coping stategy. Personality and Individual Differences, 42(7), 1301-1310.
Bushweller, K. (1999). Student cheating: A morality moratorium?. The American School Board Journal, 186, 24-32.
DeWitt, D., Alias, N., & Siraj, S. (2014). Wikis for collaborative learning: A case study Of knowledge management and satisfaction among teacher trainees in malaysia. Social and Behavioral Sciences, 141, 894-898.
Eisenberg, N., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Reiser, M., Cumberland, A., & Shepard, S.(2004). The relations of effortful control and impulsivity to children’s resiliency and adjustment. Child Development, 75(1), 25-46.
Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210–216.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., & Vom Hofe, R. (2006). Girls and boys emotion experiences in mathematics. In Ekman, P. & Davidson, R. J. (Eds.), The nature of emotion (pp. 59-67). New York: Oxford University Press.
Gino, F., Schweitzer, M. E., Mead, N. L., & Ariely, D. (2011). Unable to resist temptation: How self-control depletion promotes unethical behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 115(2), 191-203.
Hicks, R. E., & Yao, F. M. (2015). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. GSTF Journal of Psychology, 2(1), 34-40.
Israelashvili, M., & Ishu Ishiyama, F. (2011). Positive and negative emotions related to seeking help from a school counselor. Advances in School Mental Health Promotion, 4, 5-13.
Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
Knorzer, L., Brunken, R., & Park, B. (2016). Emotions and multimedia learning: The moderating role of learner characteristics. Journal of Computer Assisted Learning,32(6), 618-631.
Krueger, R. F., McGue, M., & Iacono, W. G. (2001). The higher-order structure of common DSM mental disorders: Internalization, externalization, and their connections to personality. Personality and Individual Differences, 30(7), 1245-1259.
Latham, L. L., & Perlow, R. (2006). The relationship of client‐directed aggressive and nonclient‐directed aggressive work behavior with self‐control. Journal of Applied Social Psychology, 26(12), 1027-1041.
Marcus, B., & Schuler, H. (2004). Antecedents of counterproductive behavior at work: A general perspective. Journal of Applied Psychology, 89(4), 647-660.
McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1996). What we know about cheating in college longitudinal trends and recent developments. Change: The Magazine of Higher Learning, 28 (1), 28- 33.
McCabe, D. L., Trevino, L. K., & Butterfield, K. D. (2001). Dishonesty in academic environments: The influence of peer reporting requirements. The Journal of Higher Education, 72(1), 29-45.
McCabe, D., & Trevino, L. K. (2002). Honesty and honor codes. Academe, 88(1), 37-41.
Mead, N. L., Baumeister, R. F., Gino, F., Schweitzer, M. E., & Ariely, D. (2009). Too tired totell the truth: Self-control resource depletion and dishonesty. Journal of experimental Social psychology, 45(3), 594-597
Melnick, S. M., & Hinshaw, S. P. (2000). Emotion regulation and parenting in AD/HD andcomparison boys: Linkages with social behaviors and peer preference. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(1), 73-86.
Muraven, M., Pogarsky, G., & Shmueli, D. (2006). Self-control depletion and the general theory of crime. Journal of Quantitative Criminology, 22(3), 263-277.
Murdock, T. B., Beauchamp, A. S., & Hinton, A. M. (2008). Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating?. European Journal of Psychology of Education, 23(4), 477-492.
Myers, D. G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American Psychologist, 55, 56-57.
Nesse, R. M., & Ellsworth, P. C. (2009). Evolution, emotions, and emotional disorders. American Psychological Association, 64(2), 129-139.
Newman, R. (2010). Encouraging students to seek academic help: The role of the educational therapist. The Educational Therapist, 31 (2), 8-10.
Newman, R. S. (1998). Students’ help seeking during problem solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology, 90(4), 644-658.
Newman, R. S. (2008). The motivational role of adaptive help seeking in self-regulated learning. Motivation and self-regulated learning: Theory, Research, and Applications, 315-337.
Oldehinkel, A. J., Hartman, C. A., De Winter, A. F., Veenstra, R., & Ormel, J. (2004). Temperament profiles associated with internalizing and externalizing problems in preadolescence. Development and Psychopathology, 16(2), 421-440.
Pekrun, R. & Stephens, E. J. (2010). Achievement emotions: A control-value approach. Social Personality Compass, 4: 225-238.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
Pekrun, R., Elliot, A, J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relation with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101, 115-135.
Pekrun, R., Frenzel, A. C., Goetz, T., Prrry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In Schutz, P. A, Pekrun, R. (Eds.), Emotion in education (pp 13-36). Burlington, MA: Academic Press.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37 (2), 91-105.
Pincus, H. S., & Schmelkin, L. P. (2003). Faculty perceptions of academic dishonesty: A multidimensional scaling analysis. The Journal of Higher Education, 74(2), 196-209.
Rand, K. L., Martin, A. D., & Shea, A. M (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality, 45, 638- 686.
Rettinger, D., & Kramer, Y. (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education, 50, 293-313.
Romney, M. B., & Steinbart, P. J. (2003). Accounting information systems. Upper Saddle River, N.J., Prentice Hall.
Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89 (2), 329-341.
Schutz, P. A., & Pekrun, R. E. (2007). Emotion in education. Elsevier Academic Press.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychological Association, 55, 5-14.
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.
Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope: Measures, and applications. San Diego, CA: Academic Press.
Snyder, C. R. (2005). Teaching: The lessons of hope. Journal of Social & Clinical Psychology, 24, 72-84.
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2009). The handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Steidl, S., Mohi-Uddin, S., & Anderson, A. K. (2006). Effects of emotional arousal on multiple memory systems: evidence from declarative and procedural learning.Learning & Memory, 13(5), 650-658.
Wilkinson, J. (2009). Staff and student perceptions of plagiarism and cheating. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 98-105.
You, J. W., & Kang, M. (2014). The role of academic emotions in the relationship between perceived academic control and self-regulated learning in online learning, Computers & Education, 77, 125-133.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical back-ground, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45 (1), 166-183.