فهرست مقالات ابوالحسن  فقیهی


  • مقاله

    1 - مطالعه و الگویابی سازمان‌های نوآور و فرآیند طراحی و َعملیاتی کردن این سازمان‌ها
    نشریه صنعت و دانشگاه , شماره 30 , سال 8 , پاییز-زمستان 1394
    در دنیائی زندگی می‌کنیم که فضای کسب و کار هر روز پویا تر، پیچیده ‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است و در نتیجه نوآوری‌های خاص و موردی نمی‌تواند موفقیت‌ دراز مدت سازمان ها را تضمین نماید، به همین جهت در سال‌های اخیر موضوع نوآور شدن و توسعه سازمان‌های نوآور در دستور کار ره چکیده کامل
    در دنیائی زندگی می‌کنیم که فضای کسب و کار هر روز پویا تر، پیچیده ‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است و در نتیجه نوآوری‌های خاص و موردی نمی‌تواند موفقیت‌ دراز مدت سازمان ها را تضمین نماید، به همین جهت در سال‌های اخیر موضوع نوآور شدن و توسعه سازمان‌های نوآور در دستور کار رهبران ارشد شرکت‌ها قرار گرفته است اما در ایران تاکنون توجه خاصی به این موضوع معطوف نشده است. این مقاله درصدد تو ضیح این مفاهیم و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف انها است بدین منظور ابتدا نوآوری، نوآور بودن سازمان‌ها و تفاوتهای انها بیان می شود، سپس به تشریح مفاهیم کلیدی سازمانهای نواور، ویژگی ها و مراحل مورد نیاز برای طراحی و عملیاتی انها می‌پردازیم و در پایان چالش‌ها و چشم‌اندازهای آینده این سازمان‌ها را ترسیم خواهیم کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - پیش رانهای رفتاری و اخلاقی پایبندی مدیران به قوانین عدالت سازمانی: بررسی نقش محوری انگیزه ها و اختیارات مدیران
    فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران) , شماره 1 , سال 9 , پاییز 1397
    اگر چه تحقیقات قابل توجهی در مورد واکنش کارکنان به قوانین عدالت سازمانی صورت گرفته است،اما تحقیقات کمی به بررسی علل رفتاری و اخلاقی مدیران برای پایبندی به قوانین عدالت ، صورت گرفته است.با توجه به رویکرد کنشگرانه به عدالت سازمانی، در مقاله به بررسی علل پایبندی مدیران چکیده کامل
    اگر چه تحقیقات قابل توجهی در مورد واکنش کارکنان به قوانین عدالت سازمانی صورت گرفته است،اما تحقیقات کمی به بررسی علل رفتاری و اخلاقی مدیران برای پایبندی به قوانین عدالت ، صورت گرفته است.با توجه به رویکرد کنشگرانه به عدالت سازمانی، در مقاله به بررسی علل پایبندی مدیران به قوانین عدالت توزیعی، رویه ای، اطلاعاتی و میان‌فردی پرداخته شده است . جامعه آماری این پژوهش مدیران در سطوح مختلف مدیریت شاغل در 34 دستگاه دولتی انتخاب شده است.نمونه مورد مطالعه356 نفر است که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده‌اند.به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. تحلیل داده های پژوهش از طریق تحلیل عاملی تاییدی و آمار ناپارامتریک توسط نرم افزارهای SmartPLS و spss22 انجام شد .نتایج نشان می‌دهد که هر دو انگیزه های شناختی (توافق اثربخش با زیردستان ،حفظ هویت مطلوب اجتماعی و عدالتخواهی( و عاطفی(افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی) بر پایبندی مدیران به قوانین عدالت تاثیر دارد.علاوه بر این،انگیزه‌های شناختی بیشتر مرتبط با پایبندی مدیران به قوانین عدالتی است که مدیران دارای اختیارات کمتری هستند در حالی که انگیزه‌های عاطفی مرتبط با پایبندی مدیران به قوانین عدالتی است که مدیران دارای اختیارات بیشتری هستند. پرونده مقاله