فهرست مقالات محمود حقانی


  • مقاله

    1 - امکان‌سنجی پیاده‌سازی مدیریت دانش (مدل پاولوسکی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , شماره 1 , سال 1 , تابستان 1393
    پژوهش حاضر نتیجه تحقیق در خصوص امکان‌سنجی پیاده‌سازی مدیریت دانش و همچنین بررسی تفاوت دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد. به این منظور برای سنجش ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت دانش از مدل پاولوسکی استفاده شد. پژوهش مورد نظر از لحاظ م چکیده کامل
    پژوهش حاضر نتیجه تحقیق در خصوص امکان‌سنجی پیاده‌سازی مدیریت دانش و همچنین بررسی تفاوت دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد. به این منظور برای سنجش ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت دانش از مدل پاولوسکی استفاده شد. پژوهش مورد نظر از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی_پیمایشی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر 308 نفر عضو هیأت علمی و 320 نفر کارمند بوده است که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه به ترتیب 175و 169 نفر تعیین گردید و با در نظر گرفتن 20% ضریب افت پرسشنامه بین نمونه‌ها توزیع گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار سنجش پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای است که روایی آن توسط پنج نفر از استادان حوزه مدیریت مورد تأیید قرار گرفت و صحت و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 95% مورد تأیید قرار گرفت. در بررسي فرضیه‌ها از آزمون تیتك‌نمونه‌اي استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده: از نظر آزمودنی‌ها امکان پیاده‌سازی مؤلفه‌های شناسایی دانش، تولید دانش، اشاعه دانش، یکپارچه‌سازی و انتقال دانش در سه بعد ساختار سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، و منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر وجود ندارد. همچنین در بررسي تفاوت بین دیدگاه اعضاي هیأت علمي و كاركنان در خصوص آمادگي لازم براي پياده‌سازي مديريت دانش از آزمون مقايسه ميانگين دو گروهي استفاده شده است و نتیجه حاصله نشان‌دهنده این است که تفاوت معناداری بین دیدگاه اعضاي هیأت علمی و کارکنان در هیچ یک از ابعاد و مؤلفه‌ها وجود ندارد. با توجه به اهداف تحقيق از طريق آزمون رتبه‌ای فريدمن مشخص شد که بين شاخص‌ها به لحاظ ميزان آمادگي جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش تفاوت وجود دارد و در مقايسه با ساير شاخص‌ها تولید دانش در دانشگاه مورد نظر بیشتر از سایر مؤلفه‌ها می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی نقش و اهمیت مدیران ارشد دانش در توسعه مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی (موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی)
    فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , شماره 19 , سال 5 , زمستان 1397
    پژوهش حاضر به‌منظور بررسی نقش مدیران ارشد در توسعه مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی انجام‌شده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق نمونه آماری از بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که 831 نفر می باشد تعداد 135 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده ها چکیده کامل
    پژوهش حاضر به‌منظور بررسی نقش مدیران ارشد در توسعه مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی انجام‌شده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق نمونه آماری از بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که 831 نفر می باشد تعداد 135 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که توسط خبرگان روایی آن تائید شد استفاده گردید. 21 سؤال این پرسشنامه به بررسی مؤلفه‌های مدیریت دانش (حفظ، کسب، کاربرد و انتقال) می-پردازد و 19 سؤال دیگر تأثیر مدیر ارشد دانش بر این مؤلفه‌ها را برآورد می کند. داده های پژوهش از طریق معادلات ساختاری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان‌دهنده رابطه قوی و معنادار مبنی بر تأثیر مدیر ارشد دانش بر مؤلفه‌های مدیریت دانش است. با توجه به نتایج در بررسی جایگاه مدیران ارشد دانش، در توسعه مدیریت دانش، بیشترین نقش در بین عوامل مورد بررسی بر روی کاربرد دانش می باشد و سپس کسب دانش، انتقال دانش و حفظ و نگهداری دانش تحت تأثیر مدیران ارشد دانش، در توسعه مدیریت دانش می‌باشند. پرونده مقاله