به اعتقاد خبرگان دانشگاهی، علوم انسانی بستر تمامی علوم در هر کشوری است، لذا قبل از علوم فنی و علوم تجربی باید بستر توسعه توسط علوم انسانی فراهم شود. حرکت دانشگاههای آموزشمحور به سمت دانشگاههای کارآفرین محور، با ایده تبدیل تئوری به عمل و تجاریسازی دانش بوده که منجر ب چکیده کامل
به اعتقاد خبرگان دانشگاهی، علوم انسانی بستر تمامی علوم در هر کشوری است، لذا قبل از علوم فنی و علوم تجربی باید بستر توسعه توسط علوم انسانی فراهم شود. حرکت دانشگاههای آموزشمحور به سمت دانشگاههای کارآفرین محور، با ایده تبدیل تئوری به عمل و تجاریسازی دانش بوده که منجر به شکلگیری مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهي گردیده است اما آنچه در این میان مغفول مانده مسأله جایگاه علوم انسانی در مراکز رشد و شرکتهای زایشی میباشد. این مقاله یک مطالعه کیفی بوده که ضمن بررسی ادبیات مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهی، با مطالعه اسناد بانکهای اطلاعاتی و مصاحبه با خبرگانی از واحدهای پارک علم و فناوری (پارک علم و فناوری استان مازندران و پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد) به روش تکنیک مصاحبه باز و عمیق، چالشها و مشکلات فراروي تجاريسازي تحقیقات علوم انسانی مورد بررسی پژوهشگران قرارگرفته است. با عنایت به اینکه پژوهشی که به صورت ویژه، تجاريسازي علوم انسانی را مورد بررسی قرارداده باشد، یافت نشد و مدلهای خاصی تاکنون مطرح نشده است، به جهت ویژگیهای خاص علوم انسانی و فناوریهای نرم به کمک نتایج مصاحبه و به منظور حرکت در دنیای پست- پست مدرن (فرا – فرانوگرایی) و بومیسازی علوم انسانی یک مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی برای حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم توسط محققان پیشنهاد میگردد.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند