-
مقاله
1 - پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانیدانشگاهی حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارمفصلنامه رشد فناوری , شماره 3 , سال 10 , تابستان 1393به اعتقاد خبرگان دانشگاهی، علوم انسانی بستر تمامی علوم در هر کشوری است، لذا قبل از علوم فنی و علوم تجربی باید بستر توسعه توسط علوم انسانی فراهم شود. حرکت دانشگاههای آموزشمحور به سمت دانشگاههای کارآفرین محور، با ایده تبدیل تئوری به عمل و تجاریسازی دانش بوده که منجر ب چکیده کاملبه اعتقاد خبرگان دانشگاهی، علوم انسانی بستر تمامی علوم در هر کشوری است، لذا قبل از علوم فنی و علوم تجربی باید بستر توسعه توسط علوم انسانی فراهم شود. حرکت دانشگاههای آموزشمحور به سمت دانشگاههای کارآفرین محور، با ایده تبدیل تئوری به عمل و تجاریسازی دانش بوده که منجر به شکلگیری مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهي گردیده است اما آنچه در این میان مغفول مانده مسأله جایگاه علوم انسانی در مراکز رشد و شرکتهای زایشی میباشد. این مقاله یک مطالعه کیفی بوده که ضمن بررسی ادبیات مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهی، با مطالعه اسناد بانکهای اطلاعاتی و مصاحبه با خبرگانی از واحدهای پارک علم و فناوری (پارک علم و فناوری استان مازندران و پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد) به روش تکنیک مصاحبه باز و عمیق، چالشها و مشکلات فراروي تجاريسازي تحقیقات علوم انسانی مورد بررسی پژوهشگران قرارگرفته است. با عنایت به اینکه پژوهشی که به صورت ویژه، تجاريسازي علوم انسانی را مورد بررسی قرارداده باشد، یافت نشد و مدلهای خاصی تاکنون مطرح نشده است، به جهت ویژگیهای خاص علوم انسانی و فناوریهای نرم به کمک نتایج مصاحبه و به منظور حرکت در دنیای پست- پست مدرن (فرا – فرانوگرایی) و بومیسازی علوم انسانی یک مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی برای حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم توسط محققان پیشنهاد میگردد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی رابطه بین تصویر سازمانی و رضایت مشتریان درسازمان تأمین اجتماعی استان گلستانمدیریت فردا , شماره 53 , سال 16 , زمستان 1396تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تصویر سازمانی و رضایت مشتریان درسازمان تأمین اجتماعی استان گلستان صورت گرفته است . روش تحقیق در این پژوهش از نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی و از حیطه روش شناسی از پژوهش های میکس متد یا روش آمیخته می باشد . جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتر چکیده کاملتحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تصویر سازمانی و رضایت مشتریان درسازمان تأمین اجتماعی استان گلستان صورت گرفته است . روش تحقیق در این پژوهش از نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی و از حیطه روش شناسی از پژوهش های میکس متد یا روش آمیخته می باشد . جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریانی که از خدمات سازمان تامین اجتماعی در سطح استان گلستان استفاده میکنندکه مشتریان بیرونی سازمان را تشکیل می دهند .و همچنین پرسنل شاغل در سازمان تأمین اجتماعی در سطح استان گلستان که مشتریان درونی سازمان را تشکیل می دهند که تعداد کل افراد شاغل در سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان 398 نفر می باشد که بر اساس جول آماری مورگان برای این جامعه آماری باید حدود 185 نمونه باید انتخاب شود. در این تحقیق از مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که هويت سازماني بر رضايت مشتريانتأثير معناداری دارد.و همچنین نتایج نشان می دهد که نمادها و علائم ملموس بر رضايت مشتريان تأثير معناداری دارد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - شناسایی مدل شکاف عملکرد در سازمان تامین اجتماعی ایران به منظور تغییر رویکرد در آموزشهای مرسومفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , شماره 17 , سال 5 , تابستان 1397این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههاي شکاف عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش بوده است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار PLS و آمارهای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه کارکنان ساز چکیده کاملاین پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههاي شکاف عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش بوده است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار PLS و آمارهای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی است که 395 نفر از میان آنان و از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مختلفی تعیین شده و سپس به اتکای تحلیل عاملی تاییدی نهایی شده است؛ و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که «شکاف عملکرد» در سه بُعد سبک راهبری، محیط کاری و مدیریت نیروی انسانی قابل توضیح است؛ براساس یافتههای مذکور در بعد اول، مولفههای «رویکرد استراتژیک»، «محیط کار تعاملی و شفاف»، «سبک تفویض اختیار» و «بازخورگیری از ذینفعان»، در بعد دوم، مولفههای «مدیریت عملکرد»، «نظام استخدام و انتصاب»، «کارآمدی ابزارهای انگیزش شغلی»، «آموزش اثربخش»، «نظام جبران خدمت» و «دانش تخصصی» و در نهایت در بعد سوم، مولفههای «انتظام اخلاقی و اطلاعاتی»، «فرهنگ مشارکتی» و «دانشمحوری» تایید شدند. بدین ترتیب ضمن تدوین مدل نهایی شکاف عملکرد در سازمان تامین اجتماعی، درجه تناسب مدل ارائه شده مشخص و برازش آن مدل با مقدار قوی 0.6 مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی شکاف بین عملکرد موجود و مطلوب کارکنان به منظور استقرار بهسازی عملکرد انسانی در سازمان تامین اجتماعیفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , شماره 29 , سال 8 , تابستان 1400تحلیل عملکرد در سازمانها و شناسایی شکاف عملکرد، علل و ریشههای آن امر بسیار مهمی است که میتواند باعث بهبود کیفیت خدمات سازمانها، رضایت مشتریان و خدمات گیرندگان گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد شکاف عملکرد کارکنان به منظور استقرار بهسازی عملکرد انسانی در چکیده کاملتحلیل عملکرد در سازمانها و شناسایی شکاف عملکرد، علل و ریشههای آن امر بسیار مهمی است که میتواند باعث بهبود کیفیت خدمات سازمانها، رضایت مشتریان و خدمات گیرندگان گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد شکاف عملکرد کارکنان به منظور استقرار بهسازی عملکرد انسانی در سازمان تامین اجتماعی انجام شدهاست. پژوهش به لحاظ هدف در بین پژوهشهای کاربردی و به روش کیفی انجام شدهاست. نمونۀ آماری این پژوهش شامل 21 نفر از صاحبنظران (دانشگاهی و سازمانی) است و ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری از متون، مطالعات نظری و مدلهای موجود است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شکاف عملکرد در سه بُعد رویکردهای سبک راهبري، محیط کاري و مدیریت نیروي انسانی قابل تقسیمبندی است. براساس یافتهها در بُعد اول مولفههاي مدیریت استراتژیک، ساختار، فرآیندها، سبک مدیریت و منافع ذینفعان، در بُعد دوم، مولفههاي فرهنگ سازمانی، شرایط محیط کاری، دادهها و اطلاعات و در نهایت در بُعد سوم، مولفههاي مدیریت منابع انسانی، شایستگیهای فردی، نظام پاداشدهی و جبران خدمات تأیید شدند و مدل براساس ابعاد مورد نظر و مؤلفههای آن ترسیم و تأیید شد. بدینترتیب ضمن تأیید مدل نهایی شکاف عملکرد، مراحل بهسازی عملکرد انسانی در پنج مرحله و براساس یافتههای پژوهش بیان شدند. پرونده مقاله