در این مقاله، یک الگوریتم نوین برای تشخیص موقعیت روتور با قابلیت تعیین همزمان خطا از نوع عدم تقارن بار مکانیکی در موتورهای سوئیچ رلوکتانسی معرفی شده است. این الگوریتم با بهرهگیری از روش تزریق پالس و الهام از مدلاسیون موقعیت پالس دیجیتال، موقعیت روتور را تشخیص داده و ب چکیده کامل
در این مقاله، یک الگوریتم نوین برای تشخیص موقعیت روتور با قابلیت تعیین همزمان خطا از نوع عدم تقارن بار مکانیکی در موتورهای سوئیچ رلوکتانسی معرفی شده است. این الگوریتم با بهرهگیری از روش تزریق پالس و الهام از مدلاسیون موقعیت پالس دیجیتال، موقعیت روتور را تشخیص داده و با بهرهگیری از این اطلاعات مکانی روتور، دوران موتور را کنترل مینماید. در این روش در حین چرخش روتور، با تزریق پالس به فاز غیر فعال، اندوکتانس فاز که با موقعیت روتور متناسب میباشد، اندازهگیری شده و با کمک یک مدار مبدل اطلاعات جریان فازها به پالس دیجیتال و یا به عبارتی به یک رشته بیت تبدیل میگردد. از آنجا که تعداد پالسهای تزریقی ثابت است، در شرایط عملکرد صحیح موتور رشته بیت خروجی دارای طول ثابت و متناسب با گشتاور بار مکانیکی است. در صورت بروز خطای مکانیکی در نتیجه نوسان در بار مکانیکی، تعداد بیتها متناسب با میزان خطا تغییر خواهد کرد که با شمارش تعداد بیتهای خروجی بورد تشخیص وجود خطا در بار مکانیکی تعیین میشود. چنین الگوریتمی صدمات ناشی از عدم تقارن در بار مکانیکی را که میتواند منجر به از بین رفتن موتور و بار متصل به شفت شود کاهش میدهد. از مزایای این روش میتوان به تجمیع روش تشخیص موقعیت و تشخیص خطا در سرعتهای پایین و متوسط اشاره کرد. الگوریتم در ابتدا توسط نرمافزار MATLAB/Simulink شبیهسازی و سپس روی یک موتور 50 وات سوئیچ رلوکتانسی 12/8 پیادهسازی شده است. مقایسه نتایج به دست آمده از شبیهسازی و تست عملی، عملکرد صحیح روش پیشنهادی را تصدیق مینماید.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند