-
مقاله
1 - الگوریتم تشخیص موقعیت با قابلیت تعیین همزمان خطای بار مکانیکی نامتقارن در موتورهای سوئیچ رلوکتانسیفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 53 , سال 15 , بهار 1396در این مقاله، یک الگوریتم نوین برای تشخیص موقعیت روتور با قابلیت تعیین همزمان خطا از نوع عدم تقارن بار مکانیکی در موتورهای سوئیچ رلوکتانسی معرفی شده است. این الگوریتم با بهرهگیری از روش تزریق پالس و الهام از مدلاسیون موقعیت پالس دیجیتال، موقعیت روتور را تشخیص داده و ب چکیده کاملدر این مقاله، یک الگوریتم نوین برای تشخیص موقعیت روتور با قابلیت تعیین همزمان خطا از نوع عدم تقارن بار مکانیکی در موتورهای سوئیچ رلوکتانسی معرفی شده است. این الگوریتم با بهرهگیری از روش تزریق پالس و الهام از مدلاسیون موقعیت پالس دیجیتال، موقعیت روتور را تشخیص داده و با بهرهگیری از این اطلاعات مکانی روتور، دوران موتور را کنترل مینماید. در این روش در حین چرخش روتور، با تزریق پالس به فاز غیر فعال، اندوکتانس فاز که با موقعیت روتور متناسب میباشد، اندازهگیری شده و با کمک یک مدار مبدل اطلاعات جریان فازها به پالس دیجیتال و یا به عبارتی به یک رشته بیت تبدیل میگردد. از آنجا که تعداد پالسهای تزریقی ثابت است، در شرایط عملکرد صحیح موتور رشته بیت خروجی دارای طول ثابت و متناسب با گشتاور بار مکانیکی است. در صورت بروز خطای مکانیکی در نتیجه نوسان در بار مکانیکی، تعداد بیتها متناسب با میزان خطا تغییر خواهد کرد که با شمارش تعداد بیتهای خروجی بورد تشخیص وجود خطا در بار مکانیکی تعیین میشود. چنین الگوریتمی صدمات ناشی از عدم تقارن در بار مکانیکی را که میتواند منجر به از بین رفتن موتور و بار متصل به شفت شود کاهش میدهد. از مزایای این روش میتوان به تجمیع روش تشخیص موقعیت و تشخیص خطا در سرعتهای پایین و متوسط اشاره کرد. الگوریتم در ابتدا توسط نرمافزار MATLAB/Simulink شبیهسازی و سپس روی یک موتور 50 وات سوئیچ رلوکتانسی 12/8 پیادهسازی شده است. مقایسه نتایج به دست آمده از شبیهسازی و تست عملی، عملکرد صحیح روش پیشنهادی را تصدیق مینماید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - کاهش ریپل گشتاور در موتورهای سوئیچ رلوکتانس با بهرهگیری از منطق فازی جهت کنترل دینامیکی پارامترهای تابع توزیع گشتاور در سرعتهای پایینفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 63 , سال 16 , تابستان 1400در موتورهای سوئیچ رلوکتانس نقطه کار در ناحیه اشباع و رفتار غیر خطی سبب شده علاوه بر ناحیه کموتاسیون در ناحیه غیر کموتاسیون نیز ریپل گشتاور ایجاد گردد. در این تحقیق جهت کاهش ریپل گشتاور در سرعتهای پایین، در ناحیه غیر کموتاسیون به جای تزریق یک جریان ثابت از تزریق یک جریا چکیده کاملدر موتورهای سوئیچ رلوکتانس نقطه کار در ناحیه اشباع و رفتار غیر خطی سبب شده علاوه بر ناحیه کموتاسیون در ناحیه غیر کموتاسیون نیز ریپل گشتاور ایجاد گردد. در این تحقیق جهت کاهش ریپل گشتاور در سرعتهای پایین، در ناحیه غیر کموتاسیون به جای تزریق یک جریان ثابت از تزریق یک جریان متغیر بر حسب موقعیت روتور بهره گرفته شده و جهت کاهش ریپل گشتاور در ناحیه کموتاسیون از روش تابع توزیع گشتاور اصلاحشده استفاده گردیده است. از آنجا که در روش تابع توزیع گشتاور با افزایش سرعت موتور به علت کاهش مدت زمان کموتاسیون و خاصیت سلفی سیمپیچهای استاتور، جریان موتور نمیتواند در این زمان کوتاه از جریان مرجع پیروی کند، لذا با بهرهگیری از یک کنترلکننده فازی جهت اصلاح تابع توزیع گشتاور بهره گرفته شده است. در روش تابع توزیع گشتاور اصلاحشده، با فیدبک از سرعت موتور و اعمال به یک کنترلکننده فازی، بر حسب میزان سرعت، زاویه همپوشانی اصلاحشده به گونهای که با افزایش زاویه همپوشانی مدت زمان کموتاسیون افزایش داده شده و شیب تغییرات جریان مرجع کندتر شده که موجب میشود جریان واقعی موتور بتواند در این زمان بیشتر خود را با جریان مرجع تطبیق دهد و از به وجود آمدن ریپل گشتاور جلوگیری نماید. در روش پیشنهادی سرعت موتور، خطای گشتاور و مشتق خطای گشتاور به عنوان ورودی به کنترلکننده فازی میباشند که زاویه روشنی و زاویه همپوشانی بین فازها به صورت تابعی از سرعت موتور تغییر کرده و گشتاور مرجع فاز مجاور نیز به صورت تابعی از خطای گشتاور و مشتق خطای گشتاور اصلاح میشود. در این روش تابع توزیع گشتاور به صورت دینامیکی و لحظهای اصلاح میگردد. در پایان نتایج شبیهسازی به کمک نرمافزار متلب- سیمولینک با استفاده از مدل یک موتور سهفاز سوئیچ رلوکتانسی 6 به 4 برای رنج سرعت 0 تا 1500 دور بر دقیقه ارائه شده که صحت الگوریتم پیشنهادی را تأیید مینماید. پرونده مقاله