فهرست مقالات محمد طالقانی


  • مقاله

    1 - تبیین مدل ساختاری تأثیر ویژگی‌های فناوری بر تجاری‌سازی فناوری از دیدگاه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعه موردي پارک علم و فناوری گیلان
    فصلنامه رشد فناوری , شماره 2 , سال 10 , بهار 1393
    تجاری‌سازی فناوری‌ها نقش اساسی در افزایش رفاه جامعه دارد. توجه شرکت‌ها به ويژگي‌هاي ارائه يک محصول و خدمت نو به بازار، بسيار حائز اهميت است. یک فناوری باید ویژگی‌های مختلف و منحصر به فردی داشته باشد تا مورد پذیرش مشتری و مصرف کننده قرار گرفته و بازار مناسبی برای آن محصو چکیده کامل
    تجاری‌سازی فناوری‌ها نقش اساسی در افزایش رفاه جامعه دارد. توجه شرکت‌ها به ويژگي‌هاي ارائه يک محصول و خدمت نو به بازار، بسيار حائز اهميت است. یک فناوری باید ویژگی‌های مختلف و منحصر به فردی داشته باشد تا مورد پذیرش مشتری و مصرف کننده قرار گرفته و بازار مناسبی برای آن محصول یا خدمت به وجود آید. هدف اصلی این مقاله تبیین مدل ساختاری تأثیر ویژگی‌های فناوری بر تجاری‌سازی فناوری از دیدگاه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است. پرسشنامه این پژوهش، بین 130 شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری گیلان توزیع شده است. با توجه به بازگشت 97 پرسشنامه ارزیابی نهایی انجام گرفته است. نتایج نشان داد که اگر فناوری‌ها دارای ویژگی‌های نوآوری، عمومی بودن، سادگی و سازگاری باشند دارای سطح بازار مطلوب‌ترند و در نتیجه احتمال تجاری‌سازی فناوری بالا است. بر اساس یافته‌ها، بیشترین اثرگذاری بر تجاری‌سازی فناوری مربوط به متغیرهای سازگاری و سادگی بوده، متغیرهای نوآوری و عمومی بودن فناوری در درجات بعدی اهمیت قرار مي‌گيرند. با توجه به معنادار بودن مسیرهای علّی ویژگی‌های فناوری بر پتانسیل بازار و پتانسیل بازار بر تجاری‌سازی، می‌توان گفت که ویژگی‌های فناوری بر پتانسیل بازار به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد ولی تأثیر ویژگی‌های فناوری بر تجاری‌سازی غیرمستقیم و به صورت واسطه‌ای صورت می‌گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی
    بازاریابی خدمات عمومی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1402
    بسیاری‌ از صاحب ‌نظران معتقدند که‌ مشروعیت‌ دولت‌ها وابسته‌ به‌ میزان ارائه‌ «خدمات عمومی‌» با کیفیت‌ است‌. خدمات عمومی‌ با هدف تأمین‌ منافع‌ عامه‌ انجام می‌شود و اگر دولتی‌ قدرت انجام دادن این‌ وظیفه‌ را نداشته‌ باشد شایستگی‌ خود را از دست‌ می‌دهد. مشروعیت‌ دولت‌ها نه‌ چکیده کامل
    بسیاری‌ از صاحب ‌نظران معتقدند که‌ مشروعیت‌ دولت‌ها وابسته‌ به‌ میزان ارائه‌ «خدمات عمومی‌» با کیفیت‌ است‌. خدمات عمومی‌ با هدف تأمین‌ منافع‌ عامه‌ انجام می‌شود و اگر دولتی‌ قدرت انجام دادن این‌ وظیفه‌ را نداشته‌ باشد شایستگی‌ خود را از دست‌ می‌دهد. مشروعیت‌ دولت‌ها نه‌ تنها به‌ ماهیت‌ خدماتی‌ است‌ که‌ ارائه‌ می‌دهند، بلکه‌ به‌ چگونگی‌ ارائه‌ آنها نیز وابسته‌ است‌. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد بخش خصوصی، خدمات کیفی بهتری نسبت به بخش عمومی ارایه می دهد. با این حال، بخش دولتی باید همواره خدمات خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد؛ چرا که مراجعه کنندگان امروزه کم ترین نارضایتی را قبول نمی کنند. در این راستا با توجه به ابلاغ سیاست های اجرایی اصل44 قانون اساسی، سازمان های دولتی برای باقی ماندن در عرصه ی رقابت باید کیفیت خدمات خود را بهبود بخشیده و درپی کسب رضایت مراجعه کنندگان برآیند. در دنیاي امروز مشتریان در کانون توجه شرکتها قراردارند و رضایت مندي آنها، عامل اصلی، کسب مزیت رقابتی سازمان ها است، شناسایی دقیق انتظارات،تمایلات، توانایی ها و محدودیت هاي آنان در خرید محصولات، بیش ازپیش مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است. براي مدیریت خدمات عمومی، کسب رضایت و ارتباط با مشتري، باید مطالعه و تحقیقی عمیق جهت بررسی و تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی به عمل آید که مقاله حاضر نیز برای بررسی این هدف کلی تدوین شده است. لذا در این پژوهش كوشش گردیده كه روش ها، مفروضات پايه اي و مفاهيم اساسي بازاريابي خدمات عمومی در قالب مجموعه ای از فرصتها، چالش ها و راهکارها شناسایی، تبیین و مورد بررسي قرار گيرند. روش تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع اسنادی و کتابخانه ای بوده و با بررسی مبانی نظری و ادبیات مکتوب درصدد تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی است. پرونده مقاله