ارزیابی طرح¬های توسعه شهری از دیدگاه شهروندان مورد مطالعه: پیاده¬راه¬سازی خیابان سلمان فارسی اهواز
محورهای موضوعی :
1 - عضو هیات علمی دانشگاه
2 - خوارزمی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از راهبردهای مشارکت و نظارت مردم بر طرح های توسعه شهری ارزیابی این طرح ها از دیدگاه شهروندان است. یکی از طرح های مهم توسعه شهری که در درون خود یا پیرامون خود چندین پروژه توسعه شهری را ایجاد می کند پیاده راه سازی است. این طرح ها در پی کاهش سلطه تدریجی سواره بر فضاها و معابر شهری و برنامهریزی و طراحی شهری انسان محور براساس نیازهای انسان پیاده به منظور ارتقاء ارزشها و جاذبههای اجتماعی و فرهنگی فضاهای شهری شکل می گیرد. این طرح ها با هدف افزایش کیفیت فضاهای شهری و مسائل زیستمحیطی و ارتقای فضاهای اجتماعی، اقتصادی، ادراکی و غیره می باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از طرح پیاده راه سازی خیابان سلمان فارسی اهواز از ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. نگاهی گذرا به شهر اهواز و اکثر کلان شهرهای کشور که فضاهای باز شهری و پیاده راه های آن از نظر پاسخگویی به نیازهای شهروندان در وضع مطلوبی به سر نمی برند، مؤید ضرورت و اهمیت این پژوهش است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و پیماشی از طریق داده ها و اطلاعات اسنادی و میدانی انجام گرفته است. جامعه نمونه، شامل کسبه و ساکنین خیابان سلمان فارسی و عابرین میباشند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده و حجم نمونه 100 نفر درنظر گرفته شده است. با استفاده از نرم افزار آماری spss و بکارگیری آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک Ttest،،chi-square،Correlation, Friedman به تحلیل پرسشنامه اقدام شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شهروندان از پیاده راه سازی مسیر رضایتمند هستند که به ترتیب بیشترین رضایتمندی شهروندان در بُعد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و در نهایت، زیست محیطی است. به طورکلی با توجه به وضعیت خیابان سلمان فارسی قبل از اجرای طرح پیاده راه سازی که به صورت خیابانی متراکم با ترافیک بالای سواره بوده است اجرای طرح پیاده راه و فضاهای باز عمومی از ضروریات کلان شهرها است.
Considering walking not only as the earliest kind of urban transportation, but also it can lead to a high level of safety and comfort for people. Unfortunately, these days because of the lack of urban walking-based open spaces and low quality of these spaces, residents of present cities have encountered with serious problems for doing their social interactions. With a quick look at Ahvaz city (located at the western south of Iran) and most of Iran`s metropolises, obviously it can be found that most of Iran`s metropolises, in particular Ahvaz cannot meet their resident`s needs and expectations. Our purpose of this study is to assess the satisfaction of Salman Farsi street`s residents from the plan of sidewalk construction of this street in terms of its physical, social, economic and environmental dimensions. We use field and library methods to collect information in this kind of descriptive study. Our sample society is including the shopkeepers, residents and pedestrians of Salman Farsi Street and also we developed our sampling based on a random method. Considering this point that our sample size is 100 participants, we use SPSS Statistical Software and parametric, nonparametric tests such as Ttest, chi-square, correlation, Friedman for analyzing the questioners. Based on this study`s results, we can conclude that most of the street residents and users are satisfied with sidewalk construction of Salman Farsi street, in a way that the greatest satisfaction is related to its physical dimension, while most of the residents and users aren`t satisfied with its environmental dimensions.
