مقایسه ابعاد پنجگانه شخصیت، تصویر بدنی و عزتنفس در زنان متقاضی جراحی زیبایی و غیرمتقاضی
نازنین امین کاظمی
1
(
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم ، تبریز، ایران.
)
هادی اکبری نژاد
2
(
استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی نبی اکرم ، تبریز، ایران.
)
پریا فاروقی
3
(
استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی نبی اکرم ، تبریز، ایران.
)
کلید واژه: ابعاد پنجگانه شخصیت, تصویر بدنی, عزتنفس, جراحی زیبایی.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ابعاد پنجگانه شخصیت، تصویر بدنی و عزتنفس در زنان متقاضی جراحی زیبایی و غیرمتقاضی بود. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری را کلیه زنان متقاضی جراحی زیبایی مراجعه¬کننده به مراکز زیبایی خصوصی شهر تبریز در سال 1402 تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 100 نفر (50 نفر) از زنان متقاضی جراحی زیبایی و (50 نفر) زنان غیرمتقاضی بود که به¬منظور مقایسه با گروه هدف، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای پنج عاملی نئو کاستا و مککری (1992)، روابط چندبعدی بدن-خود کش (1997) و عزت¬نفس روزنبرگ (1965) مورد آزمون قرار گرفتند. بهمنظور تجزيه و تحليل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس چندمتغییره (مانوا) استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نشان دادد که بین زنان متقاضی جراحی زیبایی و غیرمتقاضی از منظر ابعاد پنجگانه شخصیت و مولفههای آن (روانرنجورخویی، برونگرایی، انعطافپذیری) تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>)، اما بین ابعاد توافقپذیری و باوجدانبودن تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p)، همچنین در متغیر تصویر بدنی و مولفههای آن (اهمیت¬دادن به دیگران، مسئولیت¬پذیری، شجاعت، پذیرش خود) (05/0p>) و عزت¬نفس و مؤلفه¬های آن () (05/0p>) تفاوت معنیدار وجود ندارد. با توجه بهنتایج بهدستآمده میتوان گفت که زنان متقاضی جراحی زیبایی از نظر ابعاد پنجگانه شخصیت، تصویر بدنی و عزتنفس تفاوتی با زنان غیرمتقاضی ندارند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this research was to compare the five dimensions of personality, body image and self-esteem in women applying for cosmetic surgery and non-applicants. The research method was causal-comparative. The statistical population was made up of all women applying for cosmetic surgery referring to private beauty centers in Tabriz city in 1402. The statistical sample consisted of 100 women (50) who were candidates for cosmetic surgery and (50) who were not candidates. They were selected using purposive sampling method for comparison with the target group and were tested and were tested using the five-factor questionnaires of Neo Costa and McCree (1992).the multidimensional body-self relationship (1997) and Rosenberg's self-esteem (1965) questionnaireIn order to analyze the data, the multivariate analysis of variance (MANOVA) test was used. The research hypotheses test showed that there is no significant difference between the women applying for cosmetic surgery and non-applicants in terms of the five dimensions of personality and its components (neuroticism, extroversion, flexibility) (p>0.05), but there is a significant difference between the dimensions of agreeableness and conscientiousness ( p>0.001), also in the variable of body image and its components (importance to others, responsibility, courage, self-acceptance) (p>0.05) and self-esteem and its components (05 There is no significant difference. According to the obtained results, it can be said that women applying for cosmetic surgery do not differ from non-applicating women in terms of the five dimensions of personality, body image and self-esteem.