پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
کامران مالکپور لپری
1
,
زهرا تقدیری
2
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری خُرد, میکرولرنینگ, ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد,
چکیده مقاله :
پیادهسازی رویکرد نوین یادگیری خُرد در سازمانها ضرورت ویژهای دارد چرا که این رویکرد با ارائه آموزشهای کوچک، هدفمند و بهموقع، توانایی کارکنان را به سرعت ارتقا میبخشد و به سازمانها کمک میکند تا با تغییرات سریع محیطی و تکنولوژیکی سازگار شوند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها، تحقیقی کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل اساتید حوزه علوم تربیتی و مدیریت منابع انسانی و کارشناسان و مدیران یادگیری و آموزش سازمانی بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند معیار تعداد 35 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند و با استفاده از راهبرد کدگذاری سه مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش تعداد 308 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده 6 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب تحلیل نیازها، طراحی و توسعه محتوا، استفاده از فناوری، مدیریت و پشتیبانی، ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد و سازگاری و انعطافپذیری از عوامل پیاده سازی یادگیری خُرد در سازمانها بود. با توجه به این نتایج پیشنهاد میگردد که کارشناسان و مدیرانی که در بخش آموزش سازمانها و صنایع فعالیت دارند به عوامل شناسایی شده در این پژوهش توجه نمایند.
The implementation of the innovative microlearning approach in organizations is of particular importance, as it rapidly enhances employees' capabilities through the delivery of small, targeted, and timely training sessions, helping organizations adapt to fast environmental and technological changes. The purpose of the present study was to identify the factors influencing the implementation of microlearning in organizations. This research is developmental in nature, and its data collection method is qualitative, utilizing a thematic analysis approach. Participants in this study included professors in the fields of educational sciences and human resource management, as well as experts and managers in organizational learning and training. Using purposive sampling, 35 individuals were selected as the research sample. The research data were collected through semi-structured interviews and analyzed using a three-stage coding strategy. Based on the results, 308 basic themes, 49 organizing themes, and 6 overarching themes were identified and categorized. These findings revealed that the factors for implementing microlearning in organizations include needs analysis, content design and development, use of technology, management and support, promotion and cultural development of microlearning, and adaptability and flexibility. Given these results, it is recommended that experts and managers working in organizational training and industry pay attention to the identified factors in this research.
