پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها
الموضوعات :
کامران مالکپور لپری
1
,
زهرا تقدیری
2
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری خُرد, میکرولرنینگ, ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد,
ملخص المقالة :
پیادهسازی رویکرد نوین یادگیری خُرد در سازمانها ضرورت ویژهای دارد چرا که این رویکرد با ارائه آموزشهای کوچک، هدفمند و بهموقع، توانایی کارکنان را به سرعت ارتقا میبخشد و به سازمانها کمک میکند تا با تغییرات سریع محیطی و تکنولوژیکی سازگار شوند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها، تحقیقی کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل اساتید حوزه علوم تربیتی و مدیریت منابع انسانی و کارشناسان و مدیران یادگیری و آموزش سازمانی بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند معیار تعداد 35 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند و با استفاده از راهبرد کدگذاری سه مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش تعداد 308 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده 6 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب تحلیل نیازها، طراحی و توسعه محتوا، استفاده از فناوری، مدیریت و پشتیبانی، ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد و سازگاری و انعطافپذیری از عوامل پیاده سازی یادگیری خُرد در سازمانها بود. با توجه به این نتایج پیشنهاد میگردد که کارشناسان و مدیرانی که در بخش آموزش سازمانها و صنایع فعالیت دارند به عوامل شناسایی شده در این پژوهش توجه نمایند.
Beste, T. (2023). Knowledge transfer in a project-based organization through microlearning on cost-efficiency. The Journal of Applied Behavioral Science, 59(2), 288-313.
Buchem, I., & Hamelmann, H. (2010). Microlearning: a strategy for ongoing professional development. eLearning Papers, 21(7), 1-15.
Conde-Caballero, D., Castillo-Sarmiento, C. A., Ballesteros-Yánez, I., Rivero-Jiménez, B., & Mariano-Juárez, L. (2024). Microlearning through TikTok in Higher Education. An evaluation of uses and potentials. Education and Information Technologies, 29(2), 2365-2385.
Dennen, V. P., Arslan, Ö., & Bong, J. (2024). Optional embedded microlearning challenges. Educational Technology & Society, 27(1), 166-182.
Dolasinski, M. J., & Reynolds, J. (2020). Microlearning: A new learning model. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(3), 551-561.
Emerson, L. C., & Berge, Z. L. (2018). Microlearning: Knowledge Management Applications and Competency-Based Training in the Workplace. Knowledge Management & E-Learning, 10(2), 125-132.
Fialho, L. M. F., Neves, V. N. S., & do Nascimento, K. A. S. (2024). The use of microlearning in the educational field: an overview of worldwide scientific production. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (88), 7-23.
Fidan, M. (2023). The effects of microlearning-supported flipped classroom on pre-service teachers’ learning performance, motivation and engagement. Education and Information Technologies, 28(10), 12687-12714.
Fitria, T. N. (2022). Microlearning in teaching and learning process: A review. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(4), 114-135.
Hamilton, J., Hall, D., & Hamilton, T. (2021). Microlearning in the workplace of the future. In microlearning in the digital age (pp. 240-263). Routledge.
Javorcik, T., Kostolanyova, K., & Havlaskova, T. (2023). Microlearning in the education of future teachers: Monitoring and evaluating students’ activity in a microlearning course. Electronic Journal of E-learning, 21(1), 13-25.
Kapp, K. M., & Defelice, R. A. (2019). Microlearning: Short and sweet. Association for Talent Development.
Karlsen, J. T., Balsvik, E., & Rønnevik, M. (2023). A study of employees’ utilization of microlearning platforms in organizations. The Learning Organization, 30(6), 760-776.
Kerres, M. (2007). Microlearning as a challenge for instructional design. Didactics of microlearning: Concepts, discourses and examples, 98-109.
King, T. (2021). Microlearning for personal and professional development. In Microlearning in the digital age (pp. 155-167). Routledge.
Kohnke, L., Foung, D., & Zou, D. (2024). Microlearning: A new normal for flexible teacher professional development in online and blended learning. Education and Information Technologies, 29(4), 4457-4480.
Lee, Y. M. (2023). Mobile microlearning: A systematic literature review and its implications. Interactive Learning Environments, 31(7), 4636-4651.
Lindner, M. (2007). What is microlearning. In Micromedia and Corporate Learning. Proceedings of the 3rd Microlearning 2007 Conference. Presented at the Microlearning (pp. 52-62).
Lohman, L. (2024). How can you deliver microlearning when learners don’t want it? Designing microlearning for socially oriented learners. Educational Technology & Society, 27(1), 147-165.
Margol, E. G. (2014). Microlearning to boost the employee experience. Association for Talent Development.
Mohammed, G. S., Wakil, K., & Nawroly, S. S. (2018). The effectiveness of microlearning to improve students’ learning ability. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 32-38.
Samala, A. D., Bojic, L., Bekiroğlu, D., Watrianthos, R., & Hendriyani, Y. (2023). Microlearning: Transforming Education with Bite-Sized Learning on the Go--Insights and Applications. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 17(21).
Silva, E. S., Costa, W. P. D., Lima, J. C. D., & Ferreira, J. C. (2025). Contribution of microlearning in basic education: A systematic review. Education Sciences, 15(3), 302.
Sung, A., Leong, K., & Lee, C. (2023). A study of learners’ interactive preference on multimedia microlearning. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 96-119.
Taylor, A. D., & Hung, W. (2022). The effects of microlearning: A scoping review. Educational technology research and development, 70(2), 363-395.
Torgerson, C., & Iannone, S. (2019). Designing microlearning. Association for Talent Development.
Yunianti, N. P. W., & Kusumawardani, D. (2025). Microlearning As A Digital Learning Strategy In Higher Health Education: Literature Review. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(1), 1-11.