وظایف والدین در تكوین مبادی مسئولیت پذیری كودكان در دوره تمهید (پیش از بلوغ وسن تكلیف)
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
فیصل ربیهاوی
1
,
سید جلال هاشمی
2
,
مسعود صفایی مقدم
3
,
خسرو باقری
4
1 - دانشجوي دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
4 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران .ایران .
کلید واژه: وظایف والدین, تکوین, مبادی مسئولیت پذیری, کودکان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این مطالعه، تبیین وظایف والدین در تکوین مبادی مسئولیت پذیری کودکان است. در این پژوهش به منظور شناخت مفهوم، مؤلفه ها و مبانی مسئولیت پذیری از روش تحلیلی و جهت تبیین مسئولیت ها و فعالیت های والدین از رویکرد استنتاجی پیشرونده بهره گرفته شده است. تحلیل ها نشان می دهد که منطبق با مبادي سه گانة (شناختی، گرایشی، ارادی)عمل مسئولیت پذیری به استناد آیات قرآن می توان از اصول تربیتی زیر یاد کرد: در مبدأ شناختی از اصول آگاهی و هوشیاری نسبت به مسئولیت،وظیفه شناسی(متعهد و مکلف بودن)؛ و طبق مبدأ گرایشی از اصول مراقبت از اجرای مسئولیتها، انتساب عمل و عاملیت، وتمهید استقلال فرزند در انجام وظایف؛ و وفق مبدأ ارادی از اصول پاسخگویی و پذیرفتن پیامدهای عمل، رعایت حقوق(ادای حق)، و اصل تلاشگری در ایفای مسئولیت¬ها. براساس نتایج این پژوهش می توان گفت با توجه اینکه فرزندان (در دوران تمهید) در سنین رشد شناختی و عقلانی هستند و مطابق دیدگاه عاملیت شایستگی¬های لازم برای ادارة زندگانی و تعالی خویش را ندارند والدین آنها در امر تکوین و شکل¬گیری مبادی تربیت و به ویژه بروز شایستگی مسئولیت¬پذیری فرزندان، نقشی بی بدیل دارند و بایسته است در این راستا خود را ملزم به رعایت یک الگو بر مبنای آموزه های اسلامی نمایند.
The purpose of this study is to explain the duties of parents in the development of the basics of children's responsibility. In this research, to understand the concept, components, and basics of responsibility, the analytical method has been used, and to explain the responsibilities and activities of parents, a progressive inferential approach has been used. The analyses show that by the three basics of taking responsibility based on the verses of the Quran, the following educational principles can be mentioned: in the cognitive base of the principles of awareness and vigilance towards responsibility, conscientiousness (being committed and obligated); And according to the base of tendentious the principles of taking care of the implementation of responsibilities, attribution action and agency, and Provision the child's independence to do responsibilities; And according to the voluntary base of the principles of accountability and accepting the consequences of actions, compliance with rights , and the principle of striving in fulfilling responsibilities. Based on the results of this research, it can be said that considering that the children (during the Provision period) are at the age of cognitive and intellectual development and according to the perspective of agency, they do not have the necessary competencies to manage their lives and excellence, their parents have an irreplaceable role in the development and formation of the basics of education and especially the emergence of the children's competence of responsibility, and in this regard, they must oblige to follow a conceptual model based on Islamic teachings.
