وظایف والدین در تكوین مبادی مسئولیت پذیری كودكان در دوره تمهید (پیش از بلوغ وسن تكلیف)
الموضوعات :
فیصل ربیهاوی
1
,
سید جلال هاشمی
2
,
مسعود صفایی مقدم
3
,
خسرو باقری
4
1 - دانشجوي دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
4 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران .ایران .
الکلمات المفتاحية: وظایف والدین, تکوین, مبادی مسئولیت پذیری, کودکان,
ملخص المقالة :
چکیده هدف این مطالعه، تبیین وظایف والدین در تکوین مبادی مسئولیت پذیری کودکان است. در این پژوهش به منظور شناخت مفهوم، مؤلفه ها و مبانی مسئولیت پذیری از روش تحلیلی و جهت تبیین مسئولیت ها و فعالیت های والدین از رویکرد استنتاجی پیشرونده بهره گرفته شده است. تحلیل ها نشان می دهد که منطبق با مبادي سه گانة (شناختی، گرایشی، ارادی)عمل مسئولیت پذیری به استناد آیات قرآن می توان از اصول تربیتی زیر یاد کرد: در مبدأ شناختی از اصول آگاهی و هوشیاری نسبت به مسئولیت،وظیفه شناسی(متعهد و مکلف بودن)؛ و طبق مبدأ گرایشی از اصول مراقبت از اجرای مسئولیتها، انتساب عمل و عاملیت، وتمهید استقلال فرزند در انجام وظایف؛ و وفق مبدأ ارادی از اصول پاسخگویی و پذیرفتن پیامدهای عمل، رعایت حقوق(ادای حق)، و اصل تلاشگری در ایفای مسئولیت¬ها. براساس نتایج این پژوهش می توان گفت با توجه اینکه فرزندان (در دوران تمهید) در سنین رشد شناختی و عقلانی هستند و مطابق دیدگاه عاملیت شایستگی¬های لازم برای ادارة زندگانی و تعالی خویش را ندارند والدین آنها در امر تکوین و شکل¬گیری مبادی تربیت و به ویژه بروز شایستگی مسئولیت¬پذیری فرزندان، نقشی بی بدیل دارند و بایسته است در این راستا خود را ملزم به رعایت یک الگو بر مبنای آموزه های اسلامی نمایند.
