اثر بخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر عزت نفس و خودآگاهی دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی
محورهای موضوعی : روانشناسیزهرا پکوک 1 , محمود آزادی 2 , جعفر طالبیان شریف 3
1 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران.
2 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران.
3 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران.
کلید واژه: تنظیم شناختی هیجان, عزت نفس, خودآگاهی, شکست عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر عزت نفس و خودآگاهی دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی بود. روش این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده بود. جامعه هدف این پژوهش 22نفر از دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی حکمت رضوی بود که دچار شکست عاطفی شده بودند، به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش را طی ده جلسه 90دقیقه ای دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفتند. از پرسشنامه ضربه عشق راس(1999) جهت غربالگری آزمودنی ها و از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و خودآگاهی کوپر اسمیت (1997) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان به طور معناداری موجب افزایش عزت نفس و خودآگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (p<0/05) . آموزش تنظیم شناختی هیجان ، روش مناسبی برای افزایش عزت نفس و خوآگاهی هیجانی در افرادی که دچار شکست عاطفی شده اند است و می تواند به عنوان مداخله ای مبتنی بر شواهد تجربی، مورد استفاده قرار بگیرد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive emotion regulation training on self-esteem and self-awareness of female students with emotional failure. The method of this research was practical and semi-experimental in which a pretest-posttest design was used with a control group. The target population of this research was 22 female students of Hekmat Razavi Institute of Higher Education who had emotional failure, selected by voluntary sampling and were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received training during ten 90-minute sessions, while the control group did not undergo any intervention. Ras Love Shock Questionnaire (1999) was used to screen the subjects, and Cooper Smith's self-esteem questionnaire (1967) and Cooper Smith's self-awareness questionnaire (1997) were used in the pre-test and post-test. The findings of this research showed that cognitive emotion regulation training significantly increased self-esteem and self-awareness in the experimental group compared to the control group (p<0.05). Cognitive emotion regulation training is a suitable method to increase self-esteem and emotional self-awareness in people who have suffered emotional failure and can be used as an intervention based on empirical evidence.
ارجمند، سوگند، میرزاحسینی، حسن، منیرپور، نادر.(1400). تبیین پرخوری براساس طرحواره های حوزه طرد و بریدگی با نقش تعدیل کننده سبک مقابله ای اجتناب، نشریه روانشناسی اجتماعی، 9(59)، 147.
اکبری،ابراهیم، خانجانی،زینب، پورشریفی،حمید، علیلو ،محمود، عظیمی،زینب.(1391). مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی – رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان.
بدخشان، محسن، سرافراز، مهدی رضا، ایمانی، مهدی.(1401) .اثربخشی مداخلهی شفقت خود بر تکانشگری دانشجویان دچار شکست عاطفی. مجله روانشناسی ،4(26)،376-385.
رحیمی چنگیز, جمال آبادی پریسا, & صداقت پور حقیقی محمدمهدی. (2022). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر عزت نفس و خودکارآمدی عاطفی دانشجویان دختر دارای سابقه شکست عاطفی.
سالارحاجی، نجمه، گودرزی، محمدعلی، تقوی، محمدرضا .(1400). رابطه شفقت خود با تنظیم هیجان به واسطه اجتناب از تجربه و عدم تحمل بلاتکلیفی. مجله روانشناسی، 3 (25)، 412-427.
عباس پور، ذبیح اله، نظریان سامانی، راضیه، شیرالی نیا،خدیجه.(1402).انسجام خانوادگی و والدآزاری: نقش واسطه ای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزتنفس و تاب آوری. مجله روانشناسی,1(27),19-27.
عبدل پور، قاسم، شالچی، بهزاد، حمزه زاده، سیروان، صالحی، علی. (۱۳۹۸). نقش واسطه گری عزت نفس در رابطه شفقت به خود و دشواری در تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، 6(3), 129-143.
گلاسر، و .(1999) ، تعوری انتخاب ویلیام گلاسر، ترجمه ع صاحبی، (1402) چاپ چهل وششم، انتشارات سایه سخن.
وجدیان, م., عارفی, م., & منشئی, غ. (2021). تاثیر آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی, 11(43), 55-68.
یاوری، یگانه، خوش اخلاق، حسن، شعربافچی زاده، محمدرضا. (۱۴۰۰). بررسی اثربخشی روان درمانی تنظیم هیجانی بر خود سرزنشگری، تحمل پریشانی، عاطفهی خودآگاه و سبکهای حل تعارض بیماران مبتلا به سرطان شهر اصفهان، پرستار و پزشک در رزم، 10(35), 84-95.
Aldao, Amelia; Nolen-Hoeksema, Susan.(2012).When are adaptive strategies most predictive of psychopathology?Journal of Abnormal Psychology, Vol 121(1), Feb 2012, 276-281.
Andela, M., Auzoult, L., & Truchot, D. (2014). An exploratory study of self-consciousness and emotion-regulation strategies in health care workers. Psychological reports, 115(1), 106-114.
Auerbach, R.P., Abela, J. R. Z., Ringo Ho, M. (2007). Responding to symptom of depression and anxiety: Emotion regulation, neurotism and engagement in risky behaviors.Behavior research and therapy, 45, 2182-2191.
Bagheri Sheykhangafshe, F., Saeedi, M., Savabi Niri, V., Nakhostin Asef, Z., & Bourbour, Z. (2023). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy on Difficulties in Emotional Regulation and Cognitive Flexibility in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Psychology, 105(1), 28.
Carden J, Jones RJ, Passmore J. 2022. Defining self-awareness in the context of adult development: a systematic literature review77 . J. Manag. Educ.
Coppersmith, s.(1990). Manual of Self-esteem Inventory. Consulting Psychologist, Press, INC.
Coppersmith, s.(1997). https://rabinia.com?p=50929
. Coman, V. C. (2022). Adaptive and Maladaptive Emotion Regulation and Self-Esteem. The Mediating Effect of Positive and Negative Emotions.
Edmondson, J., G, L., Haskell, L., Matthews, A., white, M.(2006).Adolescent self-esteem: Is there a correlation With maternal self-steem? Adolescent self-esteem. Vol 6.
Eysenck, S.B., Easting, G., & Pearson, P.R. (2020).Age norms for impulsiveness, venture someness and empathy in children.Personality and Individual Differences, 5,315- 321.
Fasciano, L. C., Dale, L. P., Shaikh, S. K., Little Hodge, A. L., Gracia, B., Majdick, J. M., … & Ford, J. D. (2021). Relationship of childhood maltreatment, exercise, and emotion regulation to self-esteem, PTSD, and depression symptoms among college students Journal of American college health, 69(6), 653-659
. Fernandes, B., Newton, J., & Essau, C. A. (2022). The mediating effects of self-esteem on anxiety and emotion regulation. Psychological Reports, 125(2), 787-803.
Garnefski, N., Kraaji, & Spinhoven, P. (2021). Negative Life event, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and individual differences. 30, 420-440. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
Gilbert SP, Sifers SK. Bouncing back from a breakup: Attachment, time perspective, mental health, and romantic loss. Journal of College Student Psychotherapy. 2011;25(4):295 -310 https://doi.org/10.1080/87568225.2011.605693
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36, 41-54.
Gomez, T., Quiñones-Camacho, L., & Davis, E. (2018). Building a sense of self: The link between emotion regulation and self-esteem in young adults. UC Riverside Undergraduate Research Journal, 12(1).
Gross, David. R. martin. J. (2019). Parenting style. Available at: http:// www. Davidcross.us/classes
. Hawkins, J D. Catalano, R F and Miller. J Y (2019) Risk and Protective Factors for Alcohol and Other Drug problems in Adolescence and Early Childhood: mplications for Substance Abuse Prevention (in Psychological Bulletin. Vol 112, no 1).
Keshavarz Z BNM, Aghaee Khajelangi H. Effectiveness of Compassion Focused Therapy on Negative Affect and Self-Blame in Female Students with Failing in Love. RBS. 2021;19(2):293 - 303. http://dx.doi.org/10.52547/rbs.19.2.293
Kramer, U., Beuchat, H., Grandjean, L., Despland, J. N., & Pascual-Leone, A. (2023). Change in emotional processing in daily life: Relationship with in-session self-esteem. Counselling Psychology Quarterly, 36(2), 235-250.
Lee, J. G. (2018). Self-esteem, Cognitive Emotion Regulation Strategies and Depression among Adult Males in Kuala Lumpur, Malaysia. Journal Psychology Malaysia, 32(3).
London, M., Sessa, V. I., & Shelley, L. A. (2023). Developing self-awareness: Learning processes for self-and interpersonal growth. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10(1), 261-288.
Rafat PM, Seif D (2018). Predicting Self Awareness Dimensions from Personality Traits among Gifted Students. Shiraz Univ Dev Psychol;10(40):361-70.
Sodani, M. (2016). Effectiveness emotion focused therapy approach on cognitive emotion regulation on emotional breakdown girl students. Yafte, 18(4).
Weindl, D., Knefel, M., Glück, T., & Lueger-Schuster, B. (2020). Emotion regulation strategies, self-esteem, and anger in adult survivors of childhood maltreatment in foster care settings. European Journal of Trauma & Dissociation, 4(4), 100163.
Yalçınkaya-Alkar, Ö. (2020). Is self esteem mediating the relationship between cognitive emotion regulation strategies and depression? Current Psychology, 39(1), 220-228
.